Så er der bestilt fyr

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Besvar
Denmark
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 okt 2012 10:51
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 170+100garage
Brændsel: Jerome 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Dagligt forbrug: 22kg
Årligt forbrug: 4700kg
Geografisk sted: Norup
Kontakt:

Så er der bestilt fyr

Indlæg af Denmark »

Går det mon at jeg lader kedel temp gå helt ned til 45grader før det starter op igen ?
Altså for gulvvarmen er det ligegyldigt det er rigeligt varmt , men mere om der vil være problemer med kedlen ?

noller
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Så er der bestilt fyr

Indlæg af noller »

Denmark skrev:Jo har lige stået og kigget en fuld tænding og derefter set hele forbrændingen , under brænder også enter første gang, så kan man se et billed af sneglmotor,blæser,Lux tal , procent effekt , forbrug ialt kg, forbrug /time med nuværende effekt , når den lige er tændt skrev den 1.3kw et stykke tid , det steg så til 13.2kw , som den kørte på i noget tid, så gik den ned på 7.7kw noget tid , derefter 6.2kw, 5.2kw og til sidst da kedeltemp var på sit setpunkt men vvb stadig ikke oppe , kørte den det sidste til til vvb set punkt på 4.8kw ,
Så den er modulerende præcis som den den skal være når man vælger det istedet for trinstyret
Så helt perfekt,
Den sodede lidt på glasset igår da vi fik det igang , jeg har ændret minimum luft til 30 og det kører nu uden at sode ,
Men jeg vil lige se om jeg kan finde noget af det til at pakkerøgrøret ind i , så det ihvertfald kan hjælpe til at der er lidt bedre træk i skorstenen,
Så alt i alt en perfekt start :)
Rockwool laver noget og husk nu omkreds og diameter er to forskellige ting, købte mit ved persolit de har i alle mål. :great:
Denmark
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 okt 2012 10:51
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 170+100garage
Brændsel: Jerome 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Dagligt forbrug: 22kg
Årligt forbrug: 4700kg
Geografisk sted: Norup
Kontakt:

Så er der bestilt fyr

Indlæg af Denmark »

Tak tak , jeg ser om jeg kan finde det :)
Denmark
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 okt 2012 10:51
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 170+100garage
Brændsel: Jerome 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Dagligt forbrug: 22kg
Årligt forbrug: 4700kg
Geografisk sted: Norup
Kontakt:

Så er der bestilt fyr

Indlæg af Denmark »

Røgtemp målt på afgangen af fyret ligger på 74grader, og efter min 90 graders bøjning og 80cm røgrør er temp nede på 48 grader inden det går i skorstenen ,
Så må hellere få det røgrør isoleret rimelig hurtigt :)

Temperaturen er målt med et lasertemp måler på selve røret , så selve røgen indeni er sikkert lidt varmere :)
mklos
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 3
Tilmeldt: 03 sep 2013 12:40

Så er der bestilt fyr

Indlæg af mklos »

Hej alle vil lige høre om hvor i har hørt at en kedel skal være klasse 5 godkendt for at må sælges efter 1-6-2013 ifølge de nye byggeregler som også indeholder regler for kedler, står der intet om at en kedel skal være mærket med klasse 5. Der står kun at det skal overholde klasse 5 som er 87% udnyttelse af brændsel. Man kan sagtens sælge et klasse 3 kedel stadig som ny, eneste krav er at det overholder klasse 5. Ta f.eks Biomax som er godkendt efter klasse 3 det sælges stadig og er intet problem at få godkendt.

Så vidt jeg kan se er det kun fyr producenterne der ved udvikling af nye fyr skal have dem godkendt efter klasse 5.

i må rette mig hvis jeg tager fejl men biomax godkendes stadig uden problemer med klasse 3 kedel.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Så er der bestilt fyr

Indlæg af Ugelvig »

Nej, de skal være prøvet efter DS 303-5 og leve op til kravet om klasse 5 i forhold til nyttevirkning.

http://www.teknologisk.dk/ydelser/ds-en ... rad/2258,5
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
nemocharley

Så er der bestilt fyr

Indlæg af nemocharley »

her er en list over godkendte fyr (vær dog opmærksom på at andre fyr, som er testet og godkendt andre steder ikke står på denne liste)

http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp
mklos
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 3
Tilmeldt: 03 sep 2013 12:40

Så er der bestilt fyr

Indlæg af mklos »

Jamen hvorfor sælges biomax så stadig med en klasse 3 godkendelse og har lige talt med skorstensfejer han siger det samme som mig og han godkender gerne biomax??
nemocharley

Så er der bestilt fyr

Indlæg af nemocharley »

tja det samme gør sig jo gældende med PH12 stokeren - måske det bare er dyrt at få papiret?

Og så kan jeg forstå at det kører i flere tempi

først ser de på virkningsgrader - det var nu 1/7 2013

om noget tid ser de så også på emissioner...

"De" er her flere instanser som vist har lidt svært med at blive enige - Ugelvig ved mere om det her end jeg gør.

Hvis en klasse 3 kedel indfrier kravene så er der vel ikke nogen grund til at betale for en gentestning.
mklos
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 3
Tilmeldt: 03 sep 2013 12:40

Så er der bestilt fyr

Indlæg af mklos »

det sku ikke nemt at være Dansker vi har sku snart så mange instanser fyldt med "gøgeunger" der alle skal beskæftiges så de er jo ikke intereseret i at blive enige.

det er sku utroligt at det ikke er muligt at komme med klare retningslinier.

Besvar