triumph skrev:
Nu er det da realtivt nyt at man hiver 120-130 hk ud af en 1,0. Og her kan man da godt stille spørgsmålstegn ved holdbarhed på motoren. Ligesom f.eks variable kaststyring er noget helt nyt og uprøvet.
Og efter hvad jeg har hørt, så ligger fords 1,0 motor´s virkelige forbrug da vist også et godt stykke fra de officelle tal.
Hvis man går på spritmonitor.de så går en fiesta 1,0 ecoboost 15,8 km/l. mens de officelle tal er 23,3 = en forskel på 32%
Man kan i prakis sagtens hive 23 km/l ud af en PSA diesel i f.eks en C3 eller 208 (det har mine kollegaer). Den er opgivet til 23,3 ved blandet kørsel, og 26 km/l på landevej (nu skal det siges at dem jeg taler om køre en hel del landevej)
Men altså tal der ligger tæt på virkligheden. (på spritmonitor ligger en c3 på et gennemsnit på 20,7 km = en forskel på 11%)
En Fiat 500 twin air går iflg. spritmonitor.de 14,7 km/l. Men burde køre 25 km/l = 41% forskel
Yeps. Fuldstændig enig med dig
Som nævnt tidligere, vil en diesel altid vinder over benzin mht. forbrug Km./pr. L.
Ejerafgift på Ibiza 1.2TDI ligger på 1120 pr. år., så det er meget begrænset hvad man skal betale ekstra i forhold til Benzin,
Ford Fiesta 1.0 SCTI ejerafgift 580 kr. pr. år. Altså 540 kr. i diff., som svare til 45 kr. pr.mdr.
Jeg har prøvet en Suzuki Alto 1.0 Benzin i en uges tid. Opgivet forbrug 22.7 km/L. Den kunne jeg sagtens få til, at gå 10 km./L,
ingen problem her. Forøvrigt en rigtig skod motor. Var rigtig glad da jeg fik min gammel diesel hakker tilbage igen
.