Hej,
Jeg købte sidste forår (2006) et solfangeranlæg. Jeg har i forvejen et Passat C1 pillefyr suppleret af et Passat Atmos brændefyr (som jeg fandt billigt).
I det lys er der ikke meget økonomi i at investere kr. 35.000,- i et solfangeranlæg. Men, men, men, huset er stort, ideen er god, og så interesserer det mig.
Derfor sonderede jeg markedet og fandt een seriøs udbyder. Det var Niels Lyck fra Varmt Vand Fra Solen (
http://www.VVFS.dk). Det har ikke skuffet. Der er et "MIDI"-anlæg med buffertank (500l) hvor vandet lagdeler sig og man "tager ovenaf". Først til VVB (øverste udtag) og dernæst til huset (næstøverste udtag primæer til håndklædetørrer, badeværelses- og bryggersgulve). Det er kvalitetspræget og gennemtænkt. Jeg bruger det fra april til okt, hvor Passat'en er slukket. Kolde aftener (som i sommeren 2007) klares med Morsø 1440 (den med egernet) og eller Atmos'en som får et par kæppe.
Dejlig lunt på gulve badeværelser, baggang og bryggers samt altid tørre håndklæder og ingen fugt og mug i badet.
Ingen overkog (trods 95 gr. C i top og 75 gr. C i bund af tank i juli 2006).
Solfangerdata:
3x3 kvm Batec (saml selv) fangere monteret stik syd.
500l Huch Pufferspeicher (buffertank med 8 udtag)
Tuxhorn solstation
TA 64 styring
Metro 160 l kombibeholder til brugsvand (400 V/2f og 3/4" anslutning)
Det er spændende og sjovt at energien er gratis (og afgiftsfri)