Jeg kan bidrage med at fortælle vores historie - med lidt tal på. Vi bor i udkantsdanmark pta. der er knap 5km til motorvej, og du på knap 30 minutter kan stå i centrum af Randers eller Aalborg.
Vi købte i huset i 2005 for den nette sum af 400.000. Vi har renoveret (herunder isoleret hele hytten, lagt gulvarme i halvdelen af stueplan, nye radiatorer og en del andre væsentlige småting (helt ny el blandt andet). I materialer har forbedringerne kostet os knap 200.000.
Huset blev vurderet til 615.000 af mægler i foråret 2010.
Vi bygger ny havehus/gæstehus på 25m2 og får solceller op i 2012. Solcelleanlægget er et østrigsk fabrikat og har 27 paneler (6+kw), dækker hele hovedhusets tag og ser vel nogenlunde ok ud... - det er en smagssag.
Velvidende at huspriserne er faldet, håbede jeg, at vi kunne holde prisen på 580.000 - 600.000. Da vi så kunne låne billigt til den sidste energirenovering (ud med oliefyret og ind med pillefyret). Men sådan skulle det ikke være. Ny vurdering af vores hus lød på 495.000.
Nu skal jeg ikke sælge, men det er da træls at miste den lånemulighed til det sidste ryk. Så nu må der spares op i stedet, hvilket nok også er lidt sundere end bare låne sig ud af vanskelighederne.