Hej Martin
Jeg ved ikke om du har ret i at de fleste købere som udgangspunkt går udfra at et produkt IKKE er gennemtestet.
Jeg gør, omend "gennemtestet" er et fluffy begreb der afhænger af detaljeringsgraden i en "fuld test" og om det er software til legetøj eller en metalstang der skal kunne holde til at blive bukket 250 gange.
At teste er dyrt og tager tid. Det er et sted hvor man kan indhente en forsinket udvikling, men bør vel stadig afspejle produktets rolle. Der er forskel på den test man kan forvente udført af en kinesisk elektrisk tandbørste og så et missionskritisk apparat som en pacemaker, eller for den sags skyld medicin.
Jeg er helt klar over at når udviklingsfasen af et produkt er overstået efter løbende tests samt afsluttende godkendelse, så er der stadig en "Dark horse" i produktionsfasen hvor især komponentleverandører kan finde på, - også uden godkendelse- at ændre spec på deres leverancer. Alene produktionsfolkene kan såmænd introducere egne tolerancer og nyt materialevalg for at være "smarte", og stoppes kun hvis kvalitetsfolkene ved hvad de skal lede efter. Ellers er det slutbrugerne der må finde dem.
Ganske ligesom det er med hylende fjernsyn der helt sikkert ikke var udviklet med en sådan feature, eller Peugeot der brændte lystigt, og ikke kunne bremse, fordi en komponentleverandør havde fejl på deres side.
Uanset hvad, så vil jeg ikke acceptere at skulle stikke en skrutrækker i et nyt hylende fjernsyn for at finde fejlen, eller købe et anker så jeg har en backup på at skulle nedbremse min nye bil. Det skal virke indenfor et halvt øjeblik, med dedikeret support, ellers er det retur.
Virker min bilradio ikke i min nye bil, så har jeg en større overbærenhed til leverandøren da det ikke påvirker den primære funktion der skal udfyldes med produktet, lidt a'la buldren i et pillefyr.
I denne tråds omtale af askepladeproblem, sw fejl, udbrændt osv som sætter en stopper for den primære funktion - at have en troværdig varmekilde, så vil jeg påstå at en ordentlig test efter produktudvikling kunne have afsløret denne type fejl så de ikke skulle findes af kunderne, så problemet her er nok at der er sparet for meget på testdelen før produktet blev markedsført, og det er ikke ok.
Misforstå mig ikke,- jeg synes ekoheat ser spændene ud, og jeg skal ikke promovere det ene frem for det andet. Det er typen af fejl der trigger mig til at småbøvse med min personlige holdning her, og i særdeleshed at en kunde til et produkt kan lave en lang grædefærdig beretning om eksisterende fejl der ikke har udløst et nyt fyr her og nu, eller tilbud om returnering.
Om det er pillefyr eller om det er en bøtte selvbruner,- jeg vil ha' hvad jeg er stillet i udsigt til den pris jeg har betalt. Så må producenter enten udskyde deres lancering eller bede mig hjælpe med færdigudvikling. ( jeg kan smøres, men vælger selv om jeg gider)