Scotte går i "stop"?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
jan
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 5
Tilmeldt: 15 okt 2010 19:50

Scotte går i "stop"?

Indlæg af jan »

Hej,

Her er en udfordring til de skrappe:

Har monteret et spritnyt og komplet Scotte anlæg 16kw forrige onsdag, har aldrig kørt med piller før - har kørt med brændefyr i over 20 år.
Scotten trækker ca. 170m2 heraf ca 20% gulvvarme - godt isoleret hus.
Bruger Samba piller, 8mm.
Har endnu ikke tilsluttet brugsvand til Scotten - kommer senere.

Siden start har jeg brugt i snit 33kg/døgnet - syns´ godt nok det er noget i overkanten - det er jo ikke koldt endnu.
Asken er flot mørkegrå, kedelafgangskamrene er tørre og sorte indvendig - det virker fornuftigt.
Der kommer stort set ikke røg op ad skorstenen, måske lidt ved opstart og større belastning.

Kedeltemp. er stillet til 60 grader, fremløbstemperatur er 45 termostatreguleret.

Det hele har kørt rigtigt fint indtil i fredags. Indtil da har den styret sig selv smukt og konstant på omkring 60 grader lige siden stikket blev sat i.
Af en eller anden grund går kedlen nu pludselig op på 70 grader. Herefter melder den stop - blæseren starter op på stor styrke - og efter ca 5 min stopper fyret helt.
Temperaturen fortsætter med at stige til ca. 75 grader og falder herefter langsomt. Når den passerer 55 grader går optændingen i gang, men inden fyret er i gang igen, er temperaturen nede på 45-50 grader.
Kedel og og fyr arbejder altså indenfor en temperaturdifferens af 30 grader....!?

Når temperaturen er ca. 57 grader og derover, skriver den i displayet, at den yder ca. 10% effekt, dette bliver den ved med, selvom temperaturen er ex. 67 grader - den kører stadig piller ned i små portioner.
Når den er nede på 48 grader - og ved opstart - ligger den på mellem 60 og 100 %.

Tør nogen komme med et forslag?

Jeg har selvfølgelig renset godt og grundigt ud - men det gør ingen forskel.
Jeg har sneglet ud af flere omgange i 6 min - og udregnet et gennemsnit på 2018g - er nu indtastet i autoberegningen - uden resultat.

Det er købt gennem forummet her hos Dansk VVS Center - har ikke snakket med dem endnu.


Jan

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Scotte går i "stop"?

Indlæg af Bigfoot »

Er det ikke købt med et opstartsbesøg? For det ville vel den nemmeste løsning...
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Scotte går i "stop"?

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Velkommen til og tillykke med fyret!

Du fik vel PC-programmet StokerKontrol med i købet? Når du får det installeret, så tror jeg, at det vil vise sig at reguleringen er lidt 'hissig'. Det kan man afdæmpe ved at stille på PID-tallene. Specielt en nedsættelse af P og I - ledene vil gøre reguleringen mere 'velovervejet'.

En midlertidig løsning kan være at sætte 'Max. drifteffekt' i styringen til f.eks. 50 %..

Hvis det bliver ved med at være så varmt (og vindstille) som på denne dejlige søndag, så bør du nok overveje at sætte urstyring op i styringen...
jan
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 5
Tilmeldt: 15 okt 2010 19:50

Re: Scotte går i "stop"?

Indlæg af jan »

Ok, så du er inde på, at det er vanskeligt at aftage den varme som der produceres.

Men øhhh...det lyder altså lidt svært at skulle tilslutte en PC til mit fyr... Jeg tror det er et godt stykke uden for min tekniske rækkevidde - men det med urstyring må jeg kigge på...

Tak for svar :-)

Jan
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Scotte går i "stop"?

Indlæg af TaagMan »

Kører den i længere tid omkring 10%, imens fyret stille og rolig overstiger de 70 grader og så slukker? Hvad står dit skorsstens træk til? Kig under autoberegning.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

jan
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 5
Tilmeldt: 15 okt 2010 19:50

Re: Scotte går i "stop"?

Indlæg af jan »

Hej - uhøfligt ikke at svare på når man selv stiller spørgsmålet.... sorry,

Ja, den stiger langsom til 70 grader under drift på 10%.
Jeg kan se i manualen, at de fraråder at k'øre under 10%, ellers var det jo oplagt at stille den ned til at køre ex. 5 %.

Det er måske egentligt ikke så fikst at købe på denne måde - og så stå og mangle service....måske havde det været klogere at købe hos den lokale smed, betale et par tusser mere, og så ringe på garantien når klaveret ikke spiller.
En bekendt købte den som VVS eksperten sælger til 16500,- der følger 2 opstartsbesøg med, den første kom efter 3 dage - det andet når han bestiller det, ellers efter 1 måned....
Set i bakspejlet, lod jeg mig nok besnære af sælger - "det passer fuldstændig sig selv.....lissom et oliefyr...."
Jeg må erkende, at der er ret meget at sætte sig ind i, og at det er noget dyrere at køre med end jeg havde håbet. Det er lettere at arbejde med, sviner mindre og fylder mindre end mit brændefyr - men hånden på hjertet, det er dyrere at fyre med og det er sq lettere at forholde sig til om bålet derinde har den rigtige farve, eller om brændet er for vådt eller tørt....

Jan
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Scotte går i "stop"?

Indlæg af TaagMan »

Jamen så er det jo fordi den yder for meget. Hvis du kigger under auto beregning, står skorstens trækket så til 0, for det giver absolut lavest mulige ydelse. Har du en trækstabilisator monteret i skorstenen, ellers skal du have det gjort for at få en ordentlig økonomi. Jeg ved ikke hvad du havde regnet med mht. forbrug, men hvis den er indstillet forkert, kan den virkelig forbruge meget. Hvad farve er asken... er kedlen svinet indeni?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Scotte går i "stop"?

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Jeg troede ikke, at det kunne lade sig gøre at købe en Scotte/Woody uden at få et 'gratis' opstartsbesøg. Tilbuddet her på forumet var da med opstartsbesøg.

Efter min mening kører en Scotte/Woody 'som et oliefyr', bortset fra opfyldning af pillemagasinet, rensning af kedel og tømning af askeskuffe. Men det skal lige indstilles en gang i mellem. Det er ikke svært at lave indstillingen, se eventuelt vejledningen på http://www.mhes.dk/Indkoering_af_NBE_pi ... r_v6_x.pdf

PS: Jeg tror, at du har gjort et bedre køb end din bekendt, hvis din bekendt har fået et Bio 18-anlæg :-)
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Scotte går i "stop"?

Indlæg af TaagMan »

Fuldstændig enig. Et Bio18 anlæg tåler ingen sammenligning med en Scotte. Anywho, en Scotte skal justeres, nøjagtig som et oliefyr. Man har jo også service på et oliefyr... af samme grund. Jeg ved ikke hvad du har forventet, men hvis du ikke magter opgaven selv, så bestil et besøg fra nbe.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
levi

Re: Scotte går i "stop"?

Indlæg af levi »

TaagMan » 03 Nov 2010, 17:48 skrev:Jamen så er det jo fordi den yder for meget. Hvis du kigger under auto beregning, står skorstens trækket så til 0, for det giver absolut lavest mulige ydelse. Har du en trækstabilisator monteret i skorstenen, ellers skal du have det gjort for at få en ordentlig økonomi. Jeg ved ikke hvad du havde regnet med mht. forbrug, men hvis den er indstillet forkert, kan den virkelig forbruge meget. Hvad farve er asken... er kedlen svinet indeni?
Hvis anlægget som skrevet er købt hos vvs-eksperten, - så er der tale om en udgået model (4.99) - derfor den bliver solgt til spotpris.

Der er tale om et restparti af udgået Scotte modeller.

Brugeren her har derfor ikke den nye styring hvor man kan vælge "autoberegning" - Desværre :(

Besvar