Fra fastbrændsel m. akkutank til pillefyr

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
hudle
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Blevet takket: 2 gange

Fra fastbrændsel m. akkutank til pillefyr

Indlæg af hudle »

hej..

Nogen der hare skiftet fra fastbrændsel med akkutank til et pillefyr hvor det ikke er nødvendigt med akkutank... Jeg går stadig og tænker over det med pillefyr, men jeg ved ikke hvor meget og om det i det hele taget sparer noget brændsel ved at skippe akkutanken... Håber der er nogen der kan følge mig.. synes godt nok den akkutank æder rigtig meget varme uden at jeg får noget ud af den.. jeg har måske 65 grader om aftenen og 30-37 grader om morgenen når jeg står op.. det er bare ædt op alt det varme.... nogen der har nogle gode erfaringer???
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

anderswitt
Stoker X
Stoker X
14
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: Fra fastbrændsel m. akkutank til pillefyr

Indlæg af anderswitt »

hej de 28c som der mangler om morgende er de ikke kørt ind til huset eller er det når du ikke aftager fra tanken
hvis du aftager og den falder 28c på en nat så er det vel ikke galt. men er din set temp på tanken 65c syntes ikke det lyder af meget
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: Fra fastbrændsel m. akkutank til pillefyr

Indlæg af mejeristen »

ikke forstået (er dog med på at du synes at dit tomgamgstab fra tanken er stort)

Hvor godt er tanken isoleret, hvor er tanken placeret(inde/ude) hvad med huset hvor stort er forbruget, hvor godt er det isoleret osv.
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Fra fastbrændsel m. akkutank til pillefyr

Indlæg af Jens »

Hmm, det er vel ikke akkutanken der æder varmen, medmindre den da ikke er isoleret. Dit hus bruger vel også varme om natten ?

Var der iøvrigt ikke noget med at din tank står udendørs, 1,5m fra huset ? I så tilfælde kan jeg godt forstå at varmen forsvinder, for det vil kræve ekstrem meget isolering, hvis den er udsat for vindafkøling.
Senest rettet af Jens 19 okt 2010 22:19, rettet i alt 1 gang.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Fra fastbrændsel m. akkutank til pillefyr

Indlæg af abn »

Jeg lytter lige med. Har nemlig nogenlunde samme problem. Men det tror jeg ikke er tanken. Om sommeren hvor jeg har lukket ind til huset fyrer jeg 1500 l op på omkring 90 grader og efter 5 dage med bad og opvask til 2 voksne og 3 børn er den nede omkring 40 grader. Tror Måske det kan være 1 1/4" frem og retur der måske giver for lidt flow og derved at vandet bliver for meget afkølet igennem systemet.
Mvh Anders

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3404
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 373 gange

Re: Fra fastbrændsel m. akkutank til pillefyr

Indlæg af pelle »

Jeg tror ikke det er din tank, den er gal med. Men, du bør dog få den bedre isoleret. Var det ikke også dig der havde en hulens bøvl med en baxi fastbrændselskedel. Hvorledes gik det. Fik du brændt dine røgrør rene. Brugte du det råd med zinkoxid ( zinkplade eller galv. søm eller det du kunne købe ved hedestoker)???. Du skulle da gerne kunne få hele tanken op på 80-90 grader.

Bortset fra det.. Er dit hus stort .Er det rimeligt isoleret.??
Jeg havde også en 1200 liters tank. Men, at fyre den op en gang dagligt. var ikke nok for mit vedkommende. Der skulle to gange til. Morgen og aften. Der er bare det ved det at jeg er total B menneske og at fyre om morgenen, Bvaddr. :( Så jeg koblede en tank mere på systemet. Så nu fyrer jeg kun om aftenenen :) ..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5006
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Fra fastbrændsel m. akkutank til pillefyr

Indlæg af John Skov Jensen »

Hvis du er i tvivl om forbruget skyldes det er varme der spildes ud i naturen pga f.eks dårlig isolering eller det er huset der reelt bruger varmen kan du låne en Kamstrup multical 3 energimåler af mig. Med den sætter du et flowmeter ind i strengen indtil huset og en føler på fremløb og retur. Så kan du direkte udlæse dit energiforbrug, både som en her og nu udlæsning eller som en sum af f.eks en nats forbrug

/John
hudle
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Blevet takket: 2 gange

Re: Fra fastbrændsel m. akkutank til pillefyr

Indlæg af hudle »

Puha.. det var mange spørgsmål til mig..

Tanken står ude og jo huset bruger varme om natten, men jeg synes bare den æder varmen hurtig...

Huset er 340 m2... og nu er det rimelig isoleret.. har på 1. salen 150 på vægge og skråvægge.. Skunken er en kold skunk og etageadskillelsen er isoleret med 150 mm papiruld. Loftet på resten af huset er isoleret med 150-220 mm og vægge er vel 100 mm...


Tanken er isoleret med 200 i sider og 200 i top---- bunden ved jeg ikke men umiddelbart 200....

Jo det var mig der havde problemer med min Baxi fastbrændsel og jeg synes stadig det er et lortefyr... det kommer nok ikke videre end det.. jeg fyrer og fyrer og fyrer i det.. der skal nok fyres 5-6 gnge om dagen for bare at hodle gang i det... Så er vi på 60-65 grader..

Fyret skulle gerne kunne knalde op på 80 grader uuden det store bøvl men det kan det ikke.. selvom det lige er renset kan jeg til nøds få det op på 80 grader.. så går der et par dage og så er vi på den igen og ikke kan fyre op til mere end de ca 60-65 grader.. og det er hvis jeg virkelig passer det med at se om det er gået ud og får fyret lidt ad gangen.. Det har det med at stoppe blæseren af en eller anden årsag...

John Skov Jensen... det lyder godt nok smart... det ville være en mulighed for at udelukke det ene eller det andet..Hvordan virker det i praksis.. noget med jeg skal have koblet rør fra og sat den imellem osv eller hvad??

Jeg synes jo bare at den tank må være en energi sluger af den anden verden og det skulle helst enten formindskes eller elimineres (pillefyr uden akkut tank eller noget andet)... vil bare sige.. jeg bruger satme meget træ....
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3404
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 373 gange

Re: Fra fastbrændsel m. akkutank til pillefyr

Indlæg af pelle »

Hej
Nu har jeg læst den gamle tråd igennem, igen. Der fik du det jo til at fungere igen. Men, i dit sidste indlæg her i denne tråd, hæfter jeg mig ved at blæseren går ud, indimellem. Og jo. det forårsager sod, og tjære i røgrør. Kedlen har svært ved at komme igang igen med at brænde og brændslet har ligget og ulmet og der er dannet bro. Jeg tror ikke din kedel kan komme af med varmen. Det må være din installation den er gal med. Ligesom om pumpen ikke kan flytte varmen. Glem lige alt om den akkutank, og isolering omkring den, i første omgang. Det er ikke der der er noget galt. Men, få lige en smed til at gå installationen efter. Blæseren skal først stoppe/ pausefyre når akkutanken er varmet helt op og returen tilbage til kedlen er 70-80 grader.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: Fra fastbrændsel m. akkutank til pillefyr

Indlæg af mejeristen »

hudle » 20 Oct 2010, 15:52 skrev:Puha.. det var mange spørgsmål til mig..

Tanken står ude og jo huset bruger varme om natten, men jeg synes bare den æder varmen hurtig...

Huset er 340 m2... og nu er det rimelig isoleret.. har på 1. salen 150 på vægge og skråvægge.. Skunken er en kold skunk og etageadskillelsen er isoleret med 150 mm papiruld. Loftet på resten af huset er isoleret med 150-220 mm og vægge er vel 100 mm...


Tanken er isoleret med 200 i sider og 200 i top---- bunden ved jeg ikke men umiddelbart 200....
Hmmm 340m2 hus

Jeg har 196 opvarmet til 20-22 grd tagetage isoleret med 250mm, hulmur 70mm.
Jeg har 3400l akku og en 30kW kedel mit temp fald over natten er fra 80 til ~50 grd. i ca 7-800l vand

hvis din akku "kun er på 1200L kan jeg godt forstå at temp. fald virker voldsomt.
med et opvarmet areal på 340 m2 burde din akku have en størrelse på 3400-4080l for at en opfyldning kan klare et døgn uden temperatur udsving i hytten (det er ihvertfald hvad jeg læste mig frem til iflg tommelfingerregel)
Dermed er din kedel også lidt lille i det, du skal jo fyre i tide og utide (mindst en 5-6 gange i døgnet)

Mht manglende temperatur:

Har du en ladomat på anlægget? hvilken temperatur har termostaten i ladomaten 61 eller 72 grd?
hvis det er en 61 grd eller lavere kan jeg godt forstå at du har svært ved at få temp op på 80 grd selv ved nyrenset kedel!

Men det er jo nok næppe fejlen, vil tilslutte mig pelles forslag om at få en smed til at gennem gå anlægget, evt få fat på BAXI det kunne jo være at der er en fejl i styringen når blæseren stopper i utide! (har du stået og set på at blæseren stopper? hvad var temperaturen på røggassen? Hvad var fremløbstemperaturen på kedlen? )
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Besvar