Hjælp til valg af anlæg.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Glubskeulv
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20 mar 2010 09:57

Hjælp til valg af anlæg.

Indlæg af Glubskeulv »

Hej i forummet.

Min kæreste og jeg har for købt os et fint og velisoleret hus fra firserne, som for tiden opvarmes af gamle elradiatorer og en brændeovn. Hele vinteren har vi klaret os med ovnen alene, men har haft nogle kolde rum, som vi ikke har brugt så meget. Huset er forresten 160kvm i et plan. Når det nu bliver lidt varmere i vejret er det så meningen at jeg skal have gulvet op for at lægge nyt, og derfor vil jeg lægge gulvvarmeslanger når muligheden nu byder sig. Min ide er at udskifte vores brændeovn med en bioovn, som tilsluttes en tank, måske en 550l kombitank, og derefter at tilslutte solfangere til at levere varmt vand til om sommeren. Ovnen og tanken er begge dem fra Bioovn.dk. Er det et godt setup? Hvor mange paneler skal jeg forvente at anskaffe? Huset er Vest syd vest. Er tanken ok, eller er der andre som er mere optimale til netop den løsning? Jeg har lidt besvær med at finde plads til en meget større tank, men jeg har set nogle som har vvb. ved siden af, så det er det varme vand fra bufferen som varmer den, er det bedre? Kan en bioovn klare opvarmningen af huset samt brugsvand? Det skal siges at der hvor ovnen skal stå er stue/køkken med flest kvm. så gulvvarmen skal ikke belastes så meget der. Jeg vil meget gerne høre forslag eller ændringer til ideen.

Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: Hjælp til valg af anlæg.

Indlæg af Walder »

viewtopic.php?f=121&t=7408
Med henvisning til ovenstående link, ville jeg overveje en model, som kan tænde og slukke selv.
Som du kan se ville jeg næste gang overveje jordvarme kombineret med solvarme - for den dovne :P
En ven jeg har er ved at bygge hus, og her kombinerer de jordvarme med solvarme.
Overskudet fra solen bruger de til at varme jorden op, så den virker som "varme batteri" til koldere tider.

Walder :oops:
Besvar