Flere solfangere

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Flere solfangere

Indlæg af Steffeno »

Jeg har et Batec anlæg med to stk 1x2m solfangere der kører på en spiral i min 280L varmtvandsbeholder. Det virker godt og gir fint varmt vand allerede nu, og når det blir rigtigt sommer gir de faktisk så meget at jeg er NØDT til at bruge af vandet for ikke at VVB skal koge icon_cheesygrin.gif
Jeg har slukket for fyret fra ca 1. april til ca 1. oktober, der kører vi på sol og brændeovn, dejligt billigt.

Nu har jeg været så heldig at få et anlæg mere kastet i nakken, der er ligeledes to solfangere (dog vandret liggende) og så er det med en varmeveksler, dvs. det har været tilsluttet centralvarmen. Det anlæg har kørt med olie i solfangerne, hvor det jeg allerede har, kører med vand i.

Så er min ide at det hele skal tilsluttes så jeg kan få lidt mere varmt vand til at trække gulvvarmen, så der ikke er så "#¤"%& koldt på badeværelsesgulvet, samt at 4 solfangere burde vel kunne yde mere tidligere på året / ved mindre sol ..

Men hvad er så smartest at gøre.....

Skal jeg koble alle 4 solfangere sammen og køre dem via varmeveksleren på centralvarmen ?
Så vil de trække spiralen i VVB og gulvvarmen.(jeg lukker bare for de radiatorer jeg ikke bruger)

Skal jeg lade de gamle køre som de er, og koble de to "nye" på med varmeveksleren, og håbe de kan lave varme nok til gulvvarmen ?
Med to seperate anlæg er der flere pumper der står og trækker strøm :(


Hvad siger "panelet ?
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: Flere solfangere

Indlæg af pelle »

Hej
Steffeno

Du skal sætte fangerne sammen til et system. Sådan at alle fangerne først varmer dit brugsvand op. Så omdirigerer, styringen. solvarmen ned til vekslerne via en trevejs motor ventil.
Dette kræver nok en større styring. Da der skal være tre følere og en ekstra relæ til motor ventil.



Det er lidt på samme måde som det kaptajnen er i gang med.



mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: Flere solfangere

Indlæg af Steffeno »

Jeg tror jeg forstår hvad du mener, der er beskrevet noget i den stil fra Batec.
Så skal jeg bare opfinde noget styring, det er ikke umuligt *G* Jeg har vist alle delene..

De to solfangere jeg har på taget nu er koblet i serie, med tilslutninger i siderne. De to andre har tilslutninger i top/bund og har været koblet parallelt sammen..

Kan jeg køre 2 og 2 eller skal de alle 4 i serie / parallelt ?
Hvad er forskellen og hvad vil være smartest ?
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: Flere solfangere

Indlæg af pelle »

Hej steffeno

De to nye du har fået, skulle vel aldrig være de gl. argon solfangere i rent aluplade. (Køleplader) Siden du skriver de har kørt med olie som medie. Hvis det er, så OK, men de kan ikke holde til propylen glykol for evigt. Aluminium tåler dårligt glykol. Men har du fået dem smidt, gratis, i nakken, så få det bedste ud af dem. De kan sikkert holde en del år endnu.

Det kan jo sættes sammen på mange måder. Du bør blot sørge for at de kan komme af med luft. via aut. udluftning. Ellers må du lige tage et par billeder eller tegne lidt.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Flere solfangere

Indlæg af Ernst Drastrup »

Undskyld, - jeg har været lidt fraværende på grund af sygdom, som slet ikke er over endnu,.

Men når de to fangere du har fået, de har kørt med olie, så er det helt sikkert, at det er ARCONs de gamle, som har, som Pelle skrevet, kørt med olie, de tåler slet ikke glycol, så hvis du vil gøre brug af dem, så skal de holdes adskildt fra BATEC-fangerne og de skal fortsat køre med lampeolie.
Så skal du montere pladeveksleren på din retur fra centralvarmen, og tilkoble ARCON-fangerne til veksleren. De skal køre med sin egen styring og pumpe.
Lav det så ARCON-fangerne ikke skal trække kedlen med om sommeren.
Luk en ventil på returen lige før kedlen.

Så ønsker jeg dig held og lykke med projektet.
Du har opdaget, at det er godt med solvarme, bare mange mange flere opdagede det.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: Flere solfangere

Indlæg af Steffeno »

Ernst Drastrup skrev:Undskyld, - jeg har været lidt fraværende på grund af sygdom, som slet ikke er over endnu,.
Øv øv, det lyder da ikke rart, men tak for du så har overskud til at komme med ekspertise :)
Ernst Drastrup skrev: Men når de to fangere du har fået, de har kørt med olie, så er det helt sikkert, at det er ARCONs de gamle, som har, som Pelle skrevet, kørt med olie, de tåler slet ikke glycol, så hvis du vil gøre brug af dem, så skal de holdes adskildt fra BATEC-fangerne og de skal fortsat køre med lampeolie.
Humm, ok.. Jeg mener der står NORDSOL på dem, må lige studere dem nærmere.
SKAL det lige være lampe olie ? det var noget sort snask jeg tappede af dem, med vandperler i...
Ernst Drastrup skrev: Så skal du montere pladeveksleren på din retur fra centralvarmen, og tilkoble ARCON-fangerne til veksleren. De skal køre med sin egen styring og pumpe.
Styring og pumper har jeg.. skal lige lurre på hvordan jeg får det flettet sammen med den tre-vejs zoneventil jeg har på, til at skifte mellem varmtvandsbeholder og radiatorer.
Ernst Drastrup skrev: Lav det så ARCON-fangerne ikke skal trække kedlen med om sommeren.
Luk en ventil på returen lige før kedlen.
Jeg har i forvejen en varmeveksler på kedlen, så jeg kan køre med trykekspansion i hytten, så det er slet ikke noget problem.
Ernst Drastrup skrev: Så ønsker jeg dig held og lykke med projektet.
Du har opdaget, at det er godt med solvarme, bare mange mange flere opdagede det.
Tusind tak :P
Solvarme er alt for lækkert, det er nemlig GRATIS !!!
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns
Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: Flere solfangere

Indlæg af Steffeno »

Nu har jeg lige tjekket efter, de er fra NORDSOL. Rammen er i aluminium, med noget materet glas hen over. jeg kan ikke se hvad selve fangeren er lavet af. Hvad kan jeg ellers kigge efter for at blive sikker ?
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Flere solfangere

Indlæg af Ernst Drastrup »

Du behøver ikke kigge efter mere.
Hvis fangerne har kørt med olie, så er det garanteret nogle af de første solfangere ARCON i Skørping lavede, og disse elementer var oprindeligt fremstillet til norske dybfrysere, men så mente Svend Andersen ARCON, kunne de bruges til frysere, så kunne de vel også bruges til solfangere.
Han lavede ret mange fangere af denne type, men der var mange problemer med at holde olien fri for kondensvand, så disse anlæg blev monteret med ret store filtre, som til dels kunne tage vandet fra.
Der var stor modstand gennem filtrene, så mange af anlæggene blev forsynet med to stk. cirkulationspumper i serie for, at drive olien gennem systemerne.
Jeg kender to, der stadig kører med sådanne anlæg, men overfladen på fangerne er ved at blive noget nubret med en del hvide pletter, som forringer varmeoptagelsen meget.
En solfanger skal være matsort på overfladen, og helst med pådrysset fintmalet kulstøv, inden malingen er blevet helt tør.
Det bevirker, at de bliver mere modtagelige for den indfrarøde stråling uden ret meget reflextion.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: Flere solfangere

Indlæg af pelle »

Billede 017.jpg
Hej De ser sådan ud de fangere Ernst snakker om. De måler 80x200 cm. Men kan du ikke bare køre med olie i alle fangerne. du skriver du har brugt vand i dine to fangere. Skal det forståes sådan at du tømmer dem om vinteren. når du får fire sat til skal de da absolut bruges hele året. Så kan du spare noget på pillerne.
mvh Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: Flere solfangere

Indlæg af Steffeno »

Jeg tager lige nogen billeder i morgen, så skriver jeg en forklaring. :-)
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns

Besvar