Lufthuller i brænderhovedet på R15

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
Lennart
Stoker I
Stoker I
17
Indlæg: 12
Tilmeldt: 01 feb 2007 08:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Vildbjerg

Lufthuller i brænderhovedet på R15

Indlæg af Lennart »

Hejsa

Jeg har bemærket at forbrændingen i min R15´er (kornversionen) er markant anderledes i den side af brænderhovedet, som vender ud til venstre imod magasinet. Det virker som om at der kommer væsentlig mere luft til her, hvilket giver en fin aske. I højre side af brænderhovedet derimod, er asken mere grov. Samtidig har den en tendens til at stable et lille bjerg af sorte træpiller op i højre side. Jeg er derfor komme til at tænke på, om der mon er forskel på størrelsen af lufthullerne i brænderhovedet, og om den i så fald er vendt forkert? Magasinet sidder på venstre side af fyret, og brænderhovedet sidder så den flade kant vender ud mod skueglasset. Er der nogle der kan bekræfte om det er korrekt monteret?

Mvh.
Lennart

johnny Møller
Stoker VI
Stoker VI
17
Indlæg: 214
Tilmeldt: 02 jan 2007 22:25
Mit fyr: Twin-Heat CPI 12
Areal: 200 + 150 kvm.
Brændsel: træpiller div.
Årligt forbrug: Tja aner det ikke
Geografisk sted: Vemb Westjylland

Indlæg af johnny Møller »

Hej Lennart

så vidt jeg ved er alle huller lige store hele vejen rundt, er det Tornado versionen? men ellers syntes jeg det lyder som om den ikke er helt tæt rundt ved brænderhovedet.
Mvh.
Johnny Møller

husk der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar....
Lennart
Stoker I
Stoker I
17
Indlæg: 12
Tilmeldt: 01 feb 2007 08:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Vildbjerg

Indlæg af Lennart »

Hej

Nej, det er ikke en tornado. Jeg limede brænderhovedet fast med ovnkit da jeg fik fyret, for ca 2 måneder siden, da det sad helt løst, så jeg vil næsten mene det burde være tæt. Det lidt trælse ved situationen nu, er at fyret har en tendens til at lave en sodring, som dækker lufthullerne ud mod skueglasset helt til, sandsyneligvis pga. mangel på luft i den side. Jeg kan dog holde det i ave ved at rode lidt i bålet af og til. Det kan godt være jeg bliver nød til at kaste håndklædet i ringen, og få brænderhovedet helt op, så jeg kan se hvad det skyldes.

Mvh.
Lennart
Brugeravatar
Bjørn
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 81
Tilmeldt: 22 jan 2007 13:14
Mit fyr: Benekov R15 m/Linux
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: CA 25
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: Havdrup
Kontakt:

Indlæg af Bjørn »

Jeg havde et lignende problem med min.
Der er nogle tynde "slidser" eller spor hvor brændehovedet ligger ned mod ringen, med nogle luftspalter som vænder ind mod center af ringen. På min var der nogle støbegrater tilbage her, så jeg måtte pille ringen af igen og knække/file bort graterne. Se om de er åbne på din også.

Mvh. Bjørn
Mvh. Bjørn
Lennart
Stoker I
Stoker I
17
Indlæg: 12
Tilmeldt: 01 feb 2007 08:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Vildbjerg

Indlæg af Lennart »

Hej Bjørn

Jeg tror du har fat i den lange ende. Jeg fik nemlig taget mig sammen i går, stoppede fyret og fik brænderhovedet taget ud. Luftspalterne i problemsiden havde lidt støbegrater, som jeg fik filet væk. Det var dog ikke mere end et par mm., men nu må vi se om det gør jobbet. Indtil videre ser det lovende ud. :D Tak for input.

Mvh.
Lennart

Besvar