Hvordan gør jeg dette ? nyt anlæg

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Hvordan gør jeg dette ? nyt anlæg

Indlæg af mejeristen »

Hej

Hvordan skal jeg forbinde kedel, akku.tank, expansionsbeh., vvb og radiator således at jeg får varme til vvb og radiator før jeg fylder varme på akku.tanken?

Er der specielle regler for rør dimmensioner til expansionsbeh. og er der noget man ikke må med hensyn til placeringen af rørene til expantionsbeh.

Samtidig er jeg lidt i vildrede om hvordan jeg frostsikre expansionsbeh. og en del af røret op til denne da den skal sidde under taget i mit udhus (frost kan forekomme)! skal der laves så der kan cirkulere varmt vand igennem den eller skal jeg bruge elektriske varmekabler. og hvordan med overløbet fra expantionsbeh. hvor skal det hen?, som det er nu er det bare et rør ud gennem et hul i gavlen (det kan jo i værste fald lukke og fryse til .

Hvilke ventiler/haner skal bruges og hvor skal de sidde for at jeg får et godt anlæg med en ordentlig lagdeling og konstant fremløbstemp til husets radiatorer

Tegning vedhæftet

Få forhånd tak

mvh
jesper laursen

nb er ikke i tvivl om at jeg kan skrue tingene sammen, men hvad skal skrues sammen
er også klar over at der er noget jeg ikke selv må gøre
Vedhæftede filer
Nyt anlæg.doc
(39.5 KiB) Downloadet 108 gange
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvordan gør jeg dette ? nyt anlæg

Indlæg af Ole S. »

Hej

Kan da prøve at svare på lidt af dine spørgsmål. Vedr. cirkulation i eks. beholder, så kan du f.eks. sætte et T-stykke i bunden af beholder, forbinder den ene med fremløb lige efter kedel og den anden med retur, og så lader det selvcirkulere, husk en ventil så du kan drøvle gennemløbet, det fungerer fint hos mig. Mon ikke det er det der kaldes en varmelås? Rørene skal have en jævn stigning hele vejen til beholderen. Og så skal beholderen og rør isoleres godt.

Overløb føres til synlig afløb, som det hedder. Og nej det duer selvfølgelig ikke at det kan fryse, så har har du jo et lukket system.

Mig bekendt må du da lave det hele selv.

Prøv at søge lidt på forum, der lægger en mænge diagrammer, fra f.eks. Ernst Drastrup
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Besvar