Størrelse og fortryk på trykekspansionsbeholder

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Størrelse og fortryk på trykekspansionsbeholder

Indlæg af kaptajnen »

Jeg står jo og skal ændre på mit solvarmeanlæg fra VVB med spiral til 1200L olietank med 2 RIO PK III radiatorer nedsækede som varmevekslere og vil ikke genbruge den gamle trykekspansionsbeholder...

Anlæget består af følgende komponenter, som indeholder væske:
  • 1 stk RIO 255 PK III, 120cm (3.8 L/m = 4.56L)
    1 stk RIO 355 PK III, 100cm (5.3 L/m = 5.3L)
    3 stk Batec BA22 (1.84L/stk = 5.52L)
    Skønnet 10 m ø15x1 kobberrør ( 0.0002 L/m = 0.002 L - altså nærmest ingenting! icon_cheesygrin.gif)
Samlet ca 15.4L
==============

Jeg har set på http://www.vvfs.dk/Produkter/produkter. ... ekspansion at de anbefaler følgende:
  • 12L trykekspansionsbeholder op til ca 5m2 anlæg (fortryk 2.5bar)
    18L trykekspansionsbeholder op til ca 9m2 anlæg (fortryk 2.5bar)
Hvis jeg skal følge disse regler er ekspansionsbeholderen jo nærmest lig med indholdet af mit anlæg - et stykke fra de beregninger man anvender til almindelig varmeanlæg! Naturligvis er ekspanderingen større i et solvarmeanlæg da varmen i beholderen vel nærmer sig de 90 grader i et solvarmeanlæg...

Nu er mit anlæg på 6.6m2, men måske skal man bare vælge den store på 18L, thi hvem ved om man senere udvider arealet, om det skulle vise sig nødvendigt...

Trykket på 2.5 bar overraskede mig også lidt, idet jeg pt kører min nuværende 6L beholder med 0.5 bar i min nuværende (det står på beholderen). Skal man gå efter en trykekspansionsbeholder med et fortryk på 2.5 bar?
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
Cykellapper
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 27
Tilmeldt: 08 aug 2008 09:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 335
Brændsel: piller/træ
Fremviser gerne i postnummer: 7600
Dagligt forbrug: 20-50 kg.
Årligt forbrug: ca 10 ton
Geografisk sted: Struer
Blevet takket: 2 gange

Re: Størrelse og fortryk på trykekspansionsbeholder

Indlæg af Cykellapper »

Hvor stort tryk tåler de radiatorer, du bruger som varmevekslere?
Min sikkerhedsventil åbner ved 6 bar, og det tåler en RIO-radiator temmeligt sikkert ikke!

Hvis du skal holde et forholdsvist lavt driftstryk pga af dem, er det nok en god ide at vælge en stor ekspansionsbeholder.

Jo højere fortryk - desto senere koger væsken. Hvis du ikke skønner at få problemer med kogning i akk. beholderen, er der vel ikke den store grund til at køre med så højt tryk.
Preben Mortensen
(Cykellapper)
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Størrelse og fortryk på trykekspansionsbeholder

Indlæg af kaptajnen »

Velkommen til Cykellapper!

Sikkerhedsventil det på solvarmekredsen skal der vel ikke være.
Tænker du ikke på VVB med spiral nede i tanken?
På min kappebeholder har jeg en 8 bar sikkerhedsventil på (den er godkendt til 10 bar til både kappe og beholder). Kappen er tilsluttet via åben ekspansion.
Overtrykket fra solvarmekredsen forventer jeg at blive optaget i trykekspansionsbeholderen. Der er jo trods alt kun ca 15.5L væske i mit anlæg...

I min nuværende batec 300L VVB sidder der en 8-10 bars overtryksikring på, men den er jo også med spiral nede i vandet.
Jeg kører pt med 1.5 bar tryk på anlæget og det ændrer sig ikke rigtig selv med MEGEN sol på. Mon ikke RIO radiatorerne kan tåle dette tryk, men jeg ved faktisk ikke hvor meget tryk de kan klare?
Denne batec tank bliver overflødig når mit nye anlæg er færdig...

Ja trykket sikrer væsken mod kog og der skal vel være minimum 0.5 bar for at få anlæget til at fungere ordentligt. Så det er vel bare med at få trykket placeret således at man undgår kog...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Størrelse og fortryk på trykekspansionsbeholder

Indlæg af jni »

ofte køres der fjernvarme direkte på radiatore, køre de ikke med 6 bar ?
mvh Jesper
Sol-eco
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 50
Tilmeldt: 05 apr 2007 20:50
Geografisk sted: Langeskov Fyn

Re: Størrelse og fortryk på trykekspansionsbeholder

Indlæg af Sol-eco »

Hej Peter

Med hensyn til dimensionering af ekspansionsbeholder, så kan der være en meget god grund til at dimensionere denne rigeligt stor. Hvis dit anlæg af en eller anden grund kommer til at koge, så kan du med en rigelig stor ekspansions beholder undgå at vandet koger af. Det vil simpelt hen blive presset ned i ekspansionsbeholderen, og når temperaturen igen falder, så vil det blive presset ud i fangeren og driften kan genoptages.
Dette kræver at man ikke har automatudlufter oppe ved fangeren, så vil vandet jo dampe ud, istedet placeres udluftningen nede ved pumpegruppen, som også skal indeholde sikkerhedsarmatur med overtryksventil.

Ekspansions beholderen bør placeres på retursiden, dette giver mindre temperatur påvirkning af gummimembranen = længere holdbarhed. Pumpen bør også placeres på retursiden for at få mindst varme påvirkning

mvh.

Bjarne

Jeg har selv indrettet mit anlæg på denne måde.

Fortrykket på ekspansionsbeholderen, justeres normalt, så det er en halv bar højere end højeste punkt på systemet, 10 meter svarer til 1 bar.
Bjarne Damsgaard

Forhandler af solfangeranlæg
http://www.sol-eco.dk

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Størrelse og fortryk på trykekspansionsbeholder

Indlæg af Falck »

Jeg har valgt en trykekspantion, som egentlig er en overrislingsbeholder til stokerfyr.
Den er godkendt til 10 bar, og er på 24 l. Envidere køre jeg med en 8 bar sikkerhedsventil. Anlæget har et drifttryk på godt 3,5 bar (fuld vandværkstryk) hvilket betyder at kogepunktet ligger på den anden side af 140 grader.....
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Størrelse og fortryk på trykekspansionsbeholder

Indlæg af kaptajnen »

Sol-eco skrev:Hej Peter

Med hensyn til dimensionering af ekspansionsbeholder, så kan der være en meget god grund til at dimensionere denne rigeligt stor. Hvis dit anlæg af en eller anden grund kommer til at koge, så kan du med en rigelig stor ekspansions beholder undgå at vandet koger af. Det vil simpelt hen blive presset ned i ekspansionsbeholderen, og når temperaturen igen falder, så vil det blive presset ud i fangeren og driften kan genoptages.
Dette kræver at man ikke har automatudlufter oppe ved fangeren, så vil vandet jo dampe ud, istedet placeres udluftningen nede ved pumpegruppen, som også skal indeholde sikkerhedsarmatur med overtryksventil.

Ekspansions beholderen bør placeres på retursiden, dette giver mindre temperatur påvirkning af gummimembranen = længere holdbarhed. Pumpen bør også placeres på retursiden for at få mindst varme påvirkning

mvh.

Bjarne

Jeg har selv indrettet mit anlæg på denne måde.

Fortrykket på ekspansionsbeholderen, justeres normalt, så det er en halv bar højere end højeste punkt på systemet, 10 meter svarer til 1 bar.
Havde helt glemt at jeg faktisk har udlufter på selve slangen oppe på det højeste sted over fanger oppe på loftet - det fortsætter jeg nok med...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Størrelse og fortryk på trykekspansionsbeholder

Indlæg af kaptajnen »

Falck skrev:Jeg har valgt en trykekspantion, som egentlig er en overrislingsbeholder til stokerfyr.
Den er godkendt til 10 bar, og er på 24 l. Envidere køre jeg med en 8 bar sikkerhedsventil. Anlæget har et drifttryk på godt 3,5 bar (fuld vandværkstryk) hvilket betyder at kogepunktet ligger på den anden side af 140 grader.....
Det var et voldsomt tryk - har du konstant vandværkstryk på eller kun da du påfyldte anlæget...

Hvor høje temperaturer har du målt i dine fangere?

Faren ved konstant vandværkstryk er jo at væsken med tiden bliver ganske fortyndet med frostskader til følge med mindre man har et tømmeanlæg, men de er vist ikke så udbredte...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: Størrelse og fortryk på trykekspansionsbeholder

Indlæg af Flunk »

Falck siger godt nok at han kører med 8 bar sikkerhedsventil, men ikke hvad driftstrykket er,
Det kan jo godt være 1,5 bar !!!
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Størrelse og fortryk på trykekspansionsbeholder

Indlæg af Falck »

Flunk skrev:Falck siger godt nok at han kører med 8 bar sikkerhedsventil, men ikke hvad driftstrykket er,
Det kan jo godt være 1,5 bar !!!
Det skrev jeg nu icon_cheesygrin.gif
3,5 bar når den er kold, og en anelse mere når den er varm. Havde jeg en trykspand så havde trykket nok været 5 bar istedfor, så ville mit kogepunkt nemlig være langt over 150 grader.
For at være helt ærlig, så er trykket faktisk 0.... mine solfagere er nemlig pillet ned, men når de nye kommer op, så bliver det med fuld tryk igen 8) 8) 8)
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Besvar