El regninger.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til

Hvordan har du det, med dit elkøb.?

Afstemning sluttede 20 apr 2023 19:46

1. Jeg kan fuldt ud gennemskue min elregning, incl. alle tariffer og afgifter, og føler mig fuldt oplyst.
10
50%
2. Jeg har ikke en Kinamands chance for at gennemskue, hvad jeg helt præcis betaler for.
7
35%
3. Jeg har forsøgt at få en forklaring, men det har været svært/umuligt af få et præcist svar.
3
15%
4. Jeg får ikke svar på henvendelser.
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 20

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3384
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 203 gange
Blevet takket: 238 gange

El regninger.

Indlæg af BWJ »

Bare nysgerrig, hvordan står det til med ovenstående ?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: El regninger.

Indlæg af Lintz »

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-03- ... al-aendres

Måske meget godt der kommer lidt styr på det.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: El regninger.

Indlæg af lamborg »

Det kunne være godt hvis undersøgelsen viste hvilket selskab man har
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: El regninger.

Indlæg af triumph »

Lintz skrev: 26 mar 2023 09:55 https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-03- ... al-aendres

Måske meget godt der kommer lidt styr på det.
I dag er det jo håbløst.
På nogen abonnementer kan man slet ikke se hvordan elprisen er sammensat. F.eks ved at et abonnement med variabelpris består af: spotpris + et tillæg + abonnement. Mens det samme selskab har et andet abonnement, hvor abonnementet er gratis, men tillægget til spotprisen anderledes.
Så snart at man har sagt ja, så er det nærmest umuligt at finde prisoplysninger.
Og så modtager man en faktura hvor strømprisen har varieret over 3 måneder. Der er tillagt 3-4 afgifter, transport + moms.
Hvordan skulle man kunne oveskue om det er det rigtige abonnement man har, eller om regningen er rigtig.
Det her er ihvert fald en stor opgave
https://ekstrabladet.dk/nationen/emsig- ... dt/9679953
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 284 gange

Re: El regninger.

Indlæg af svanggaard »

Det burde ikke være sværere at købe strøm, end at tanke brændstof.

Der står jo ikke noget på standeren om Energiafgift, CO2-afgift, Nox-afgift eller moms for den sags skyld. De som er interesseret i prissammensætningen kan til enhver tid grave i tarifferne, hvis det er relevant.

Mht. time/flex afregning af el vs. analogien med benzinstanderne - tja... ind imellem skifter brændstofpriserne jo også flere gange dagligt. Fordelen med el er, at prisen kan forudsiges det næste døgn.

Generelt er leveringsbetingelserne (uanset selskab) fuldstændigt uoverskuelige. Norlys leveringsbetingelser er på 4 tætskrevne A4-sider. :shock:

Jeg smed lige betingelserne forbi chatGPT. Det 4 A4-sider kan formuleres i 6 korte punkter:


1) Aftaleperiode: Aftaleperioden er normalt 12 måneder, medmindre andet er aftalt mellem kunden og Norlys.

2) Priser: Priserne på el fastsættes af Norlys og kan ændres med en måneds varsel. Priserne inkluderer omkostninger til levering og afgifter til staten.

3) Betaling: Kunden skal betale for leveret el i henhold til den aftalte pris og betalingsbetingelserne. Norlys tilbyder forskellige betalingsmuligheder, herunder månedlig betaling og automatisk betaling via PBS.

4) Afbrydelser og fejl: Norlys vil bestræbe sig på at levere el pålideligt og uden afbrydelser, men kan ikke holdes ansvarlig for afbrydelser eller fejl, der skyldes forhold uden for deres kontrol.

5) Opsigelse: Kunden kan opsige aftalen med en måneds varsel. Norlys kan opsige aftalen med en måneds varsel i tilfælde af misligholdelse fra kundens side.

6) Klager og tvister: Kunden kan klage til Norlys i tilfælde af uoverensstemmelser. Hvis uoverensstemmelserne ikke kan løses gennem dialog, kan sagen indbringes for relevante myndigheder eller domstole.

Men nogen har jo nok interesse i at gøre tingene uoverskuelige.

Kalechen
Stoker III
Stoker III
6
Indlæg: 74
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 13 gange

Re: El regninger.

Indlæg af Kalechen »

Enig i, at det burde være meget lettere at købe el og desværre findes forretningsmodellen nok i de fleste brancher. Hvis man forsøget at gennemskue, hvad der er op ned, kræver det i hvert for mig, en meget stor indsats. Virksomhederne vil nok påstå, at er for konkurrencens skyld, men det er alt, alt for kompliceret for Hr. og Fru Danmark. Jeg ville også gerne af med "stavnsbindingen" til det lokale elselskab. Den almægtige Energistyrelse kunne f.eks. fastsætte en fast pris/gebyr som alle selskaber kan opkræve...
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 284 gange

Re: El regninger.

Indlæg af svanggaard »

De lokale netselskaber ejer kablerne i jorden. Der er himmelvid forskel på hvor godt netselskaberne er drevet, og som kunde i eet af de veldrevne/billige vil jeg være temmelig træt af en "nationalisering". Men de fleste netselskaber er forbrugerejede, og man kan derfor gøre sin indflydelse gældende ved valg (hvert 4. år).
Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
12
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: El regninger.

Indlæg af vilhapiller »

TV2 D. 30 marts. Operation X Undercover som el sælger.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: El regninger.

Indlæg af triumph »

Kalechen
Stoker III
Stoker III
6
Indlæg: 74
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 13 gange

Re: El regninger.

Indlæg af Kalechen »

svanggaard skrev: 27 mar 2023 15:53 De lokale netselskaber ejer kablerne i jorden. Der er himmelvid forskel på hvor godt netselskaberne er drevet, og som kunde i eet af de veldrevne/billige vil jeg være temmelig træt af en "nationalisering". Men de fleste netselskaber er forbrugerejede, og man kan derfor gøre sin indflydelse gældende ved valg (hvert 4. år).
Forståeligt, men stadig en tvangsbinding og du vel næppe flyttet til området pga. netselskabet. :)

Det er vel ikke givet, at en standardisering skulle hæve prisen - eller...

Besvar