Store Bededags "kævleri"

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Store Bededags "kævleri"

Indlæg af Lintz »

Nøj hvor bliver der bare snakket om en enkelt fridag.

For og imod afskaffelsen - Skægt nok virker det til at det skaber mere røre end nedlæggelse af mink produktion i Danmark.

Regeringens beregninger har jeg svært ved at forstå. Syntes jeg læste de mente det kunne indrage cirka 3,5 milliarder på årsbasis at lade folk arbejde 5 til 7 timer mere en enkelt uge om året.

Hvis vi runder ned og siger det er 3 milliarder og der er pt cirka 3 millioner lønmodtagerer vil det altså sige at hver eneste lønmodtager i dk spytter i statskassen med 1000 kroner for de få ekstra timer.

Det må så være ekstra skat fra medarbejder og firmaet vedkommende er ansat i. Ekstra indtægter ved mer-salg fordi der bliver produceret mere (hvis der altså er aftagere til varen) osv. osv.

Men hvad nu hvis folk holder fri i bare trods alligevel ?

Der er så også mange som ikke får noget at lave den pågældende Fredag - En stor konfirmationsdag hvor hoteller - Resturanter og selskabslokaler vel har en fornuftig indtjening. - Den forsvinder. Eller skal lægges over på en af de andre store konfirmations dage hvor der er pres nok på.

Hvad siger I til forslaget ???
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Store Bededags "kævleri"

Indlæg af triumph »

Jeg kan ikke finde nogen store følelser frem, Jeg overlever nok og skulle arbejde en dag mere.
Men.....
Jeg syntes at augmenterne helt på månen
At det er Putins skyld at bededagen skal afskaffes. Nemlig fordi at pga. ham skal hævningen af militær udgifterne ikke være indfaset i 2030, men i 2027
Altså......!
Man tage en engangsudgift (Altså; Den 3 år tidligere indfasning af forhøjede militær udgifter) Og gør til en permanent indtægt til staten.

Man vil ikke fremlægge beregningerne der visser effekten af forslaget

Mig bekendt er statsbudgettet som en stor gryde man hælder noget ned i, rør rundt, og deler ud af.
Derfor kunne man kunne vel ligeså godt sige at vi skulle arbejde mere, for at betale for topskattelettelser

Jeg tror at regeringen er MEGA bange for at hæve skatten. Når man får folk til at arbejde en dag mere, så øger man indtægterne til staten. Men det hedder ikke skattestigning
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4675
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Store Bededags "kævleri"

Indlæg af MichaelK »

Jeg er stærkt imod at skulle sige farvel til en fridag. Vi arbejder meget i forvejen, så der
er ikke grund til at skulle arbejde mere. Når visse arbejdspladser ligefrem arbejder hen
mod en 4 dags arbejdsuge, eller måske allerede har indført det, så giver det ingen som
helst mening at skulle arbejde mere.

Regeringens regnestykke har jeg ikke indsigt i, men jeg hæfter mig ved, at flere økonomer
ikke er enige i omtalte regnestykke. Det er fiktive tal, der kan bøjes efter forgodtbefindende.


mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Store Bededags "kævleri"

Indlæg af Lintz »

triumph skrev: 22 jan 2023 09:27
Jeg syntes at augmenterne helt på månen
At det er Putins skyld at bededagen skal afskaffes. Nemlig fordi at pga. ham skal hævningen af militær udgifterne ikke være indfaset i 2030, men i 2027
Altså......!
Man tage en engangsudgift (Altså; Den 3 år tidligere indfasning af forhøjede militær udgifter) Og gør til en permanent indtægt til staten.
Tror du forslaget var mere "spiseligt" hvis de lagde en klausul på at det kun galdte 2024 - 25 og 2026 ??
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
calle

Re: Store Bededags "kævleri"

Indlæg af calle »

Det er princippet det handler om og ikke 1000 kr. Det handler om magtfuldkommenhed, og regeringen har jo flertal, MEN - hvis de træder på fagforbundene, så er der muligvis en dame, der kommer til at mangle penge ved næste valgkamp.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3404
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 373 gange

Re: Store Bededags "kævleri"

Indlæg af pelle »

Der må være en masse penge i statskassen. Tænker på den moms der er gået ind på de skyhøje energipriser.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Store Bededags "kævleri"

Indlæg af Lintz »

pelle skrev: 22 jan 2023 10:33 Der må være en masse penge i statskassen. Tænker på den moms der er gået ind på de skyhøje energipriser.
Mon ikke det er nogenlunde den samme indtjening.
Folk har vel generelt brugt mindre til en højre pris - Ergo er det nok samme monsindtjening.
Men har ikke nogle tal - Kun en formodning.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Store Bededags "kævleri"

Indlæg af triumph »

Lintz skrev: 22 jan 2023 10:23 Tror du forslaget var mere "spiseligt" hvis de lagde en klausul på at det kun galdte 2024 - 25 og 2026 ??
Nej overhovedet ikke.
Syntes bare det var mere reelt ikke kun at give Putin skylden, men at sige tingende som de er;
Der skal flere penge i kasse, pga øgede udgifter til; Militær, sundhedsvæsnet, den grønne omstilling, topskattelettelser, miljø. genetablering af skattevæsnet. Og meget andet.

Måske skulle regeringen kigge andre steder for indtægter
https://avisendanmark.dk/danmark/oekono ... m-mod-2025
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 284 gange

Re: Store Bededags "kævleri"

Indlæg af svanggaard »

Det handler ikke om bededagsprovenu. Det handler om at fagforeninger ikke kan få lønstigninger, som kan imødegå inflationen. Om få uger kan fagforeningerne melde sejr ud alligevel; "vi har reddet st. bededag". SVM har et par gode strateger og spindoktorer.

Personligt har jeg ikke nogen stærk holdning til om bededag skal bevares eller ej (selvom vi de sidste 20 år har samlet familien til hjemmebagte hveder).
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Store Bededags "kævleri"

Indlæg af Hjemme teori »

Nu er jeg selvstændig og har ikke ansatte. Jeg har og kan ikke bare hæve prisen. Så hvis jeg vil overleve, det som jeg mener er en kunstig inflation drevet af energipriser, så må jeg arbejde mere.

Jeg kan så forstå hvis man er lønmodtager, forholder det sig anderledes, så skal man have mere i løn. og bliver man tilbudt at arbejde mere og få løn for det, arbejder man allerede for meget, så det er man ikke villig til.
(da jeg var barn arbejde man 40 timer, da jeg begyndte at arbejde faldt arbejdstiden fra 38,5 time til 37,5 time. Siden har de fleste fået 6 ugers ferie)
En klog professor, sagde at der ville være en indkomst ved at arbejde en dag mere, men at det ville forsvinde på den lange bane. Den kunne jeg godt tænke mig at kende - den lange bane?. For jeg tænker så bare baglæns. Vil det sige, hvis vi finder 3 milliarder, kan vi få en fridag, men det koster ikke noget på den lange bane. Så når den lange bane er nået, kan vi få en fridag mere! Altså vi bruge de 3 millarder igen og få endnu en fridag. Så en dag, behøves vi ikke arbejde mere, men kan holde fri altid, uden at det koster mere end de 3 milliarder.

Derudover vil man gerne have bedre sygehusvæsen, vinterpakke, lavere energiaftgifter og lavere skatter. Så statskassen er ikke noget man gerne bidrager til, men noget man gerne vil modtage fra.

Jeg giver gerne en uges ferie eller to, for at klare krisen, men vil da gerne have dem tilbage, når vi får styr på energien og militæret. Så jeg er med på en gør en ekstra indsats, så længe verden er ad lave, så danmark hurtigt kan komme pr ret kurs og vi ikke sender dages regning til de kommende generationer.

Og den med ekstra indtægter på moms af energi, den har de kloge vist skudt til hjørne. De indtægter mangler simpelthen andre steder, da folk enten sparer på energi eller noget andet for at få budgettet til at hænge sammen. Da menig mand ikke kan bruge pengene to gange, kan staten heller ikke modtage dem to gange.
Mvh. Sophus

Besvar