Bolius Det koster de forskellige opvarmningsformer Dec 2022

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Bolius Det koster de forskellige opvarmningsformer Dec 2022

Indlæg af Dunas »

Jeg fatter simpelhent ikke, hvordan Bolius kommer frem til de priser på de forskellige opvarmnings former.
I deres undersøgelse 08 Dec. 2022 er træpillerfyr suverænt den dyreste opvarmnings form til boligen.
Selv El radiator er billigere end træpiller :shock:
Hvis man læser mht. træpiller priser, tager de KUN udgangspunkt i Tre toneangivende forhandlere: Gennemsnitlig pris for et tårn bøg/birk:
Heatlets Premium piller: To toneangivende forhandlere. :shock:
Nok den mest useriøse prisberegning på træpiller til en pris på 7,93 kr/kg inkl. levering.

Deres beregning tager udgangspunkt i et modelhus på 130 m2 med et energiforbrug på 18.100 kWh årligt inkl. opvarmning af forbrugsvand.
Fjernvarme vinder. Men de resterende pladser vinder Luft/luft VP, LV VP, jordvarme osv.....
Jeg har aldrig hørt så meget hylende på Facebook over Varmepumper der eksploderer i El forbrug, og sågar flere der ikke kan få den ønskede
temperatur. Der er endda mange som supplerer med brændeovn, eller Gasfyr. Ja i læste rigtig Gasfyr.
Min mening om den artikel på Bolius er, at den ikke er fem potter pis værd. Burde ikke være skrevet overhovedet. Den holder jo slet
ikke til et faktuelt virkelighed.
Vil dog sige, at der selvfølgelig er nogle hvor Varmepumpe og jordvarme fungere fint. Men det er i rigtig gode isoleret huse, hvor der er gulvvarme overalt.

Link https://www.bolius.dk/det-koster-de-for ... former-887
Vedhæftede filer
Bolius varme 2022.jpg

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1218
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 286 gange

Re: Bolius Det koster de forskellige opvarmningsformer Dec 2022

Indlæg af svanggaard »

Vi kan hurtigt blive enige om at tallene ser urealistiske ud. Kigger man lidt på forudsætninger sætte SCOP rigeligt højt (efter min mening) - og det er vist mange år siden at kondenserende gasfyr kun havde en virkningsgrad på 95%. Omvendt sættes timelønnen til brændeflækning, rensning af fyr og påfyldning af piller til 0,-.

Problemet er at banker, tilskudsordninger og ejendomsmæglere tager udgangspunkt i analyserne.

Hos mig ville den mest effektive investering være en hulmursisolering - og det vil give mening uanset opvarmningsform. Dernæst ville det give mening med en luft til vand- varmepumpe, men den vil absolut ikke kunne stå alene. Der vil stadig være behov for pillefyr el. lign. til at booste fremløbstemperaturen på de koldeste dage (og de dage hvor strømmen er absurd dyr). Den slags løsninger passer dog ikke de fine kasser som opstilles af banker, boligøkonomer, ejendomsmæglere eller tilskudspuljer.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Bolius Det koster de forskellige opvarmningsformer Dec 2022

Indlæg af Dunas »

svanggaard skrev: 18 dec 2022 13:30 Vi kan hurtigt blive enige om at tallene ser urealistiske ud. Kigger man lidt på forudsætninger sætte SCOP rigeligt højt (efter min mening) - og det er vist mange år siden at kondenserende gasfyr kun havde en virkningsgrad på 95%. Omvendt sættes timelønnen til brændeflækning, rensning af fyr og påfyldning af piller til 0,-.

Problemet er at banker, tilskudsordninger og ejendomsmæglere tager udgangspunkt i analyserne.

Hos mig ville den mest effektive investering være en hulmursisolering - og det vil give mening uanset opvarmningsform. Dernæst ville det give mening med en luft til vand- varmepumpe, men den vil absolut ikke kunne stå alene. Der vil stadig være behov for pillefyr el. lign. til at booste fremløbstemperaturen på de koldeste dage (og de dage hvor strømmen er absurd dyr). Den slags løsninger passer dog ikke de fine kasser som opstilles af banker, boligøkonomer, ejendomsmæglere eller tilskudspuljer.
Enig. Tænker det er som om, at VP og jordvarme skal stå som det ultimative/bedste valg, uagtet om vi taler om et ældre hus,
som ikke er korrekt isoleret, og har radiator. Det er ligesom Bolius er købt til, at VP og jordvarme er det bedste valg efter fjernvarme.
Det må være til nogle interesse, at størstedelen af alle husstande i DK får VP eller jordvarme, hvis fjernvarme ikke kan fås.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Bolius Det koster de forskellige opvarmningsformer Dec 2022

Indlæg af triumph »

Dunas skrev: 18 dec 2022 12:29 Jeg fatter simpelhent ikke, hvordan Bolius kommer frem til de priser på de forskellige opvarmnings former.
I deres undersøgelse 08 Dec. 2022 er træpillerfyr suverænt den dyreste opvarmnings form til boligen.
Selv El radiator er billigere end træpiller :shock:
Hvis man læser mht. træpiller priser, tager de KUN udgangspunkt i Tre toneangivende forhandlere: Gennemsnitlig pris for et tårn bøg/birk:
Heatlets Premium piller: To toneangivende forhandlere. :shock:
Nok den mest useriøse prisberegning på træpiller til en pris på 7,93 kr/kg inkl. levering.

Deres beregning tager udgangspunkt i et modelhus på 130 m2 med et energiforbrug på 18.100 kWh årligt inkl. opvarmning af forbrugsvand.
Fjernvarme vinder. Men de resterende pladser vinder Luft/luft VP, LV VP, jordvarme osv.....
Jeg har aldrig hørt så meget hylende på Facebook over Varmepumper der eksploderer i El forbrug, og sågar flere der ikke kan få den ønskede
temperatur. Der er endda mange som supplerer med brændeovn, eller Gasfyr. Ja i læste rigtig Gasfyr.
Min mening om den artikel på Bolius er, at den ikke er fem potter pis værd. Burde ikke være skrevet overhovedet. Den holder jo slet
ikke til et faktuelt virkelighed.
Vil dog sige, at der selvfølgelig er nogle hvor Varmepumpe og jordvarme fungere fint. Men det er i rigtig gode isoleret huse, hvor der er gulvvarme overalt.

Link https://www.bolius.dk/det-koster-de-for ... former-887
Artiklen er opdateret d 8 december, og priserne er fra den forgående måned, Det kan jo både være oktober eller november
Dengang stod en palle træpiller på 832 kg ofte til 7000 kr
Det er jo umuligt at lave en oversigt der kan bruges, når alle priser hopper op og ned
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1218
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 286 gange

Re: Bolius Det koster de forskellige opvarmningsformer Dec 2022

Indlæg af svanggaard »

Send bare Bolius-oversigten til Christiansborg i den nuværende form - så kan det være vi kan få en træpillecheck 8) 8) 8)

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Bolius Det koster de forskellige opvarmningsformer Dec 2022

Indlæg af Dunas »

triumph skrev: 18 dec 2022 14:35 Artiklen er opdateret d 8 december, og priserne er fra den forgående måned, Det kan jo både være oktober eller november
Dengang stod en palle træpiller på 832 kg ofte til 7000 kr
Det er jo umuligt at lave en oversigt der kan bruges, når alle priser hopper op og ned
Der står i artiklen Ajourført d. 8. december 2022. For mig amatøragtig af Bolius, at lave en ubrugelig artikel.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Bolius Det koster de forskellige opvarmningsformer Dec 2022

Indlæg af triumph »

]Så lige at Tyskland nye venner, er kommet med friske kommentarer efter de har bestukket EU kommissær
Fordi den ene vanvittige diktatur ikke var et godt valg til at sikre EU's energi forsyning. Så er det næppe sandsynligt at det bliver bedre fordi man vælger et andet diktatur
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/qatar ... uptionssag

Det vil også have en negativ effekt på oliestatens leverancer af naturgas til omverdenen, står det klart i udtalelsen.

Der er ikke nogen tvivl om at den Græske kommisær er korrupte. Selvom Tyskerne ikke har puttet bestikkelse i en komisær lomme. Er det så mindre korrupt, ag stille sig op ved samme med Qatar og tale om de 2 landes "glorious and prosperous future"
Tyskland tager igen EU's forsyningssikkerhed, og gambler med den
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1218
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 286 gange

Re: Bolius Det koster de forskellige opvarmningsformer Dec 2022

Indlæg af svanggaard »

Forsyningssikkerheden er truet - bestikkelse eller ej. Det går nok denne vinter... Men næste?
gas.jpg
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Bolius Det koster de forskellige opvarmningsformer Dec 2022

Indlæg af triumph »

EU skal have en energi forsyning, hvor vi ikke er lommen på tosser

Besvar