Side 1 af 3

RTB - PI-regulering

: 31 okt 2020 18:45
af asm
Hej. Hvordan får man adgang til at ændre værdier for P og I reguleringen (gain) ?

Re: RTB - PI-regulering

: 31 okt 2020 19:57
af pille bruger
asm skrev: 31 okt 2020 18:45 Hej. Hvordan får man adgang til at ændre værdier for P og I reguleringen (gain) ?
Ind i menu setup og vælg udvidede tekniske indstillinger ON
derefter ind i menu kedel og ind i menu regulering icon_cheesygrin.gif

Re: RTB - PI-regulering

: 02 nov 2020 10:54
af asm
Tak til "pille bruger" Michael. :)
Nu vil jeg prøve at få et mere jævnt forløb under opstart.
RTB opstart.JPG
Mvh asm

Re: RTB - PI-regulering

: 02 nov 2020 18:46
af pille bruger
asm skrev: 02 nov 2020 10:54 Tak til "pille bruger" Michael. :)
Nu vil jeg prøve at få et mere jævnt forløb under opstart.
RTB opstart.JPG
Mvh asm
Opstart er ikke så vigtig.
Det er mere driften på den lange bane der er vigtig. icon_cheesygrin.gif

Re: RTB - PI-regulering

: 02 nov 2020 19:17
af 383CI
asm skrev: 02 nov 2020 10:54 Tak til "pille bruger" Michael. :)
Nu vil jeg prøve at få et mere jævnt forløb under opstart.
RTB opstart.JPG
Mvh asm
Du kan stille "Ydelse stigning/minut %" ned, for at undgå den starter op så hoppende.
Jeg er helt nede på en ydelses stigning på 2% for at få en rolig opstart.

Ellers "mindre" P og lidt større I for mere rolig drift.

Re: RTB - PI-regulering

: 19 nov 2020 07:55
af svanggaard
383CI skrev: 02 nov 2020 19:17 Jeg er helt nede på en ydelses stigning på 2% for at få en rolig opstart.
Er lige lidt nysgerrig her. Hvis stignings % er lav vil en koldstart vare noget længere. Er det ikke bedre at "gi' bundgas" for at få temperaturen op så hurtigt som muligt? Formålet værende at returtemperaturen i kedelshunt skal op så hurtigt som muligt for at undgå kondens i kedlen under opstart.

Mine egne indstillinger p.t. giver en opstartstid på 15-20min fra kold kedel (20 grader->60 grader, maks ydelse 100% & stigning 10%/min). Hvis stigning og maks ydelse sættes ned vil den bruge noget mere tid. Det er muligvis flueknepperi, men vi kan jo godt li' at optimere lidt på det hele ;-)

Re: RTB - PI-regulering

: 19 nov 2020 08:04
af pille bruger
svanggaard skrev: 19 nov 2020 07:55 Er lige lidt nysgerrig her. Hvis stignings % er lav vil en koldstart vare noget længere. Er det ikke bedre at "gi' bundgas" for at få temperaturen op så hurtigt som muligt? Formålet værende at returtemperaturen i kedelshunt skal op så hurtigt som muligt for at undgå kondens i kedlen under opstart.

Mine egne indstillinger p.t. giver en opstartstid på 15-20min fra kold kedel (20 grader->60 grader, maks ydelse 100% & stigning 10%/min). Hvis stigning og maks ydelse sættes ned vil den bruge noget mere tid. Det er muligvis flueknepperi, men vi kan jo godt li' at optimere lidt på det hele ;-)
En lav stignings temperatur vil give en høj I faktor efter opstarten.
Det kan give endnu mere uro på kurverne efter opstart perioden.
Derfor er selve opstart kurverne ikke så interessante, det er mere vigtigt at kurverne er fornuftige på den lange bane icon_cheesygrin.gif

Re: RTB - PI-regulering

: 19 nov 2020 19:40
af 383CI
svanggaard skrev: 19 nov 2020 07:55 Er lige lidt nysgerrig her. Hvis stignings % er lav vil en koldstart vare noget længere. Er det ikke bedre at "gi' bundgas" for at få temperaturen op så hurtigt som muligt? Formålet værende at returtemperaturen i kedelshunt skal op så hurtigt som muligt for at undgå kondens i kedlen under opstart.

Mine egne indstillinger p.t. giver en opstartstid på 15-20min fra kold kedel (20 grader->60 grader, maks ydelse 100% & stigning 10%/min). Hvis stigning og maks ydelse sættes ned vil den bruge noget mere tid. Det er muligvis flueknepperi, men vi kan jo godt li' at optimere lidt på det hele ;-)
Som jeg ser dine kurver hamre fyret op i temperatur fordi du giver bundgas med et stort P
Så skyder temperaturen over stoptemperaturen, så slukker det. Så starter det igen når det falder langt nok ned. Sammenlign med at køre bil på en ringgade mellem lyskryds. Fuld drøn hen og stoppe hver gang, eller tilpasset hastighed så du køre over for grønt hver gang. Hvad har bilen bedst af og hvad er mest behageligt?

Hvis du vil have temperaturen op i en fart kan du sætte cirkulationspumpen til at starte på 55 grader f.eks.
Jeg har fluekneppet mit fyr, og indstillinger i højeste grad. Det betyder så at det køre bedre end skorstensfejerens eget (sagt uopfordret) og de ikke har nogle i området der er i nærheden. Men jeg har heller ikke brugt de anbefalede metoder til indreguleringen!

pille bruger skrev: 19 nov 2020 08:04 En lav stignings temperatur vil give en høj I faktor efter opstarten.
Det kan give endnu mere uro på kurverne efter opstart perioden.
Derfor er selve opstart kurverne ikke så interessante, det er mere vigtigt at kurverne er fornuftige på den lange bane icon_cheesygrin.gif
Jeg håber du bytter om på P og I `s funktion i regulerings sammenhæng i det udsagn. Ellers er der noget jeg har haft galt fat I i over 20 år, men PI regulering er en meget svær disciplin. Meget svær.

P kommer af den aktuelle forskel mellem set og aktuel temperatur. I er sammen lagt, så når temperaturen stiger falder I`s bidrag til den samlede bidrag. Når temperaturen bliver lig setpunkt bidrager P ikke mere, så køre vi rent I der er et billede på temperaturene under indsvingningen.

Med "Stort P" får man netop kurver der stiger og falder hurtigere end med "Stort I" som flader ud.
Men de skal passe sammen, og det gør det slet ikke her som jeg kan se på kurverne.

Re: RTB - PI-regulering

: 19 nov 2020 21:34
af Lintz
383CI skrev: 19 nov 2020 19:40 Med "Stort P" får man netop kurver der stiger og falder hurtigere end med "Stort I" som flader ud.
Men de skal passe sammen, og det gør det slet ikke her som jeg kan se på kurverne.
- Og hvordan mener du så at P og I skal være for at "tallene passer sammen"?

Re: RTB - PI-regulering

: 19 nov 2020 22:21
af 383CI
Lintz skrev: 19 nov 2020 21:34 - Og hvordan mener du så at P og I skal være for at "tallene passer sammen"?
I hvert fald ikke som de er på trådopretters fyr hvor temperaturen jo fare op og ned, slukker og starter i uendelighed.
Hvordan køre en bil bedst en strækning på 100Km. med sving og lyskurve?

En måde at køre bedst på kunne være med jævn og tilpasset hastighed.
En anden at hamre afsted og bremse som gal.

På samme måde med fyr, men jeg vil tro at det bedste er PI tal der giver en helt jævn drift. Det er det jeg har opnået og skorstensfejeren har ikke set bedre drift af en BS+er overhovedet. Ink deres egen! Eller af et NBE fyr generalt.

Så jeg vil tro at P og I skal have et forhold der giver en rolig og stabil drift. Men det er kun tro, for jeg ved det ikke.
Både her og andre steder kan jeg jo læse noget andet, men det sætter jeg mig ud over, og resultatet er som skorstensfejeren siger.
Jeg mener at det fyr skal justeres helt fra bunden, som alle andre iøvrigt også. Hvordan man så gør det er jeg jo alene om at have mon mening om, men et godt sted at starte er P=1,2-1,5 og I = 0,1