svanggaard skrev: ↑19 nov 2020 07:55
Er lige lidt nysgerrig her. Hvis stignings % er lav vil en koldstart vare noget længere. Er det ikke bedre at "gi' bundgas" for at få temperaturen op så hurtigt som muligt? Formålet værende at returtemperaturen i kedelshunt skal op så hurtigt som muligt for at undgå kondens i kedlen under opstart.
Mine egne indstillinger p.t. giver en opstartstid på 15-20min fra kold kedel (20 grader->60 grader, maks ydelse 100% & stigning 10%/min). Hvis stigning og maks ydelse sættes ned vil den bruge noget mere tid. Det er muligvis flueknepperi, men vi kan jo godt li' at optimere lidt på det hele ;-)
Som jeg ser dine kurver hamre fyret op i temperatur fordi du giver bundgas med et stort P
Så skyder temperaturen over stoptemperaturen, så slukker det. Så starter det igen når det falder langt nok ned. Sammenlign med at køre bil på en ringgade mellem lyskryds. Fuld drøn hen og stoppe hver gang, eller tilpasset hastighed så du køre over for grønt hver gang. Hvad har bilen bedst af og hvad er mest behageligt?
Hvis du vil have temperaturen op i en fart kan du sætte cirkulationspumpen til at starte på 55 grader f.eks.
Jeg har fluekneppet mit fyr, og indstillinger i højeste grad. Det betyder så at det køre bedre end skorstensfejerens eget (sagt uopfordret) og de ikke har nogle i området der er i nærheden. Men jeg har heller ikke brugt de anbefalede metoder til indreguleringen!
pille bruger skrev: ↑19 nov 2020 08:04
En lav stignings temperatur vil give en høj I faktor efter opstarten.
Det kan give endnu mere uro på kurverne efter opstart perioden.
Derfor er selve opstart kurverne ikke så interessante, det er mere vigtigt at kurverne er fornuftige på den lange bane
Jeg håber du bytter om på P og I `s funktion i regulerings sammenhæng i det udsagn. Ellers er der noget jeg har haft galt fat I i over 20 år, men PI regulering er en meget svær disciplin. Meget svær.
P kommer af den aktuelle forskel mellem set og aktuel temperatur. I er sammen lagt, så når temperaturen stiger falder I`s bidrag til den samlede bidrag. Når temperaturen bliver lig setpunkt bidrager P ikke mere, så køre vi rent I der er et billede på temperaturene under indsvingningen.
Med "Stort P" får man netop kurver der stiger og falder hurtigere end med "Stort I" som flader ud.
Men de skal passe sammen, og det gør det slet ikke her som jeg kan se på kurverne.