IP kameraer skifter hele tiden IP adresse.

Support og hjælp til PC, Computer, bærbare og tablets
Hardware, software og meget andet
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

IP kameraer skifter hele tiden IP adresse.

Indlæg af vinther2 »

Hej i gruppen.

Har 4 IP kameraer kørende, og har haft det i flere år uden problemer af større art.

Men her indenfor de sidste 14 dage, så er først det ene kamera nede, så det næste og sådan fortsætter det. Årsagen er at kameraets IP adresse ændrer sig.

Det er Foscam kameraer, og jeg bruger deres søgeværktøj til at finde kameraerne og deres nye IP adresser.

Så tilgår jeg min Asus router og ændrer de IP adresser til de enkelte kameraer som er nede, og så kører det igen.

Efter 192.168.x.x : portnummer, er det altid de sidste 2-3 tal foran portnummeret som skal ændres, port uforandret. Men det mystiske er, at hvis et kamera som jeg har ændret IP adresse på, så igen er nede, så er det pludselig igen den gamle IP som igen virker! Dette kan forekomme op til et par gange i døgnet.

Jeg har Fibia, som eller kører upåklageligt. Men af hvilken grund opstår dette fænomen pludseligt?

Det er jo kun kameraernes IP som ændrer sig, min egen IP er den samme hele tiden,- næsten. Fik en ny for et par mdr. siden, jeg har ikke bestilt fast IP.

Og ellers, rigtig god weekend og mors dag til alle.

pendec

Re: IP kameraer skifter hele tiden IP adresse.

Indlæg af pendec »

Dit problem er nok du har 2 routere som tildeler en ip via DHCP, jeg kan ikke huske hele historien men du har vist den ASUS AC68 router foran en fiber boks? Den går nok ind og har sin egen DHCP server som tildeler dem en ip, og andre gange går ASUS router ind og giver den ip.

Så få checket din Fiber løsning og DHCP server, så du kun har en DHCP på dit switch, Altså slå den fra på Fibia boks. Det kan nemlig lyde som der er 2 DHCP som svarer med 2 forskellige ip segmenter, især hvis du mener at ikke bare 192.168.0.x skifter men også 192.168.X.y skifter, altså både X og Y ændres, så er der 2 som tildeler på forskellige netværk.

har du dobbelt checket at FIBIA boks går til WAN port i din AC68 router? , så skulle og burde den ikke fange dine kamera men, har du brugt LAN porte, så vil både ASUS router og Fibia boks se dine kamera i switch, det er ikke godt, også selvom du mener din pc fungerer, så gør den nok det upåvirket om det er Fibia eller asus som er gateway til dette formål at komme på internet.
pendec

Re: IP kameraer skifter hele tiden IP adresse.

Indlæg af pendec »

Jeg havde en anden mistanke, som jeg tænker måske også er årsagen.

Hvis din AC68u står til AP mode i opsætning, se faneblad> Administration , det er punkt 2 som er aktivt ( Adgangspunkt (AP) / AiMesh Router i adgangspunkt) , og ikke punkt 1, som er router, så lyder det til at WAN port automatisk bliver ændret til en LAN port, og så har du problemet som jeg beskriver, at du har 2 DHCP på samme LAN switch, fordi WAN port nu er en del af dit LAN netværk, så går FIBIA router ind og tildeler ip til noget udstyr og andre gange gør asus boks.

Så få Fibia boks ændret, så den ikke tildeler ip, eller! gå ind i asus boks og prøv at slå DHCP fra under Faneblad > lokalnetværk -> DHCP server , som en prøve. Men! Så har asus boks egentlig ikke rigtig nogen funktion udover access point/Wifi, og fibia boks er router i dit setup.
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: IP kameraer skifter hele tiden IP adresse.

Indlæg af vinther2 »

Fibia boks er koblet til WAN i Asus.
At slå DHCP fra i Asus router vil jo så gøre,- og som du skriver, - at så bruger jeg Fibias boks, og det er jeg ikke interesseret i.

Men du har fat i noget som lyder meget bekendt, nemlig, at lige pludselig var det næstsidste tal ændret fra 1 til 2! Altså efter 168!

Nu blander jeg vist noget sammen :( Når jeg logger ind på Asus routeren, så er det ikke 192.168.1.1 men 192.168.2.1 Og det fandt jeg ud af ved en tilfældighed, kunne nemlig ikke logge på AC68. Og det var faktisk sammentidig med at jeg skulle logge ind på den måde, at kameraerne "skabte" sig. Så alle kameraer hedder nu noget 2, så ip og derefter port.

Pendec, når jeg en gang har fået sat Fibias router i bridge mode, burde det så ikke bare køre? Det har det jo gjort lige siden vi fik Fibia sidste år, det er jo først her på det seneste der er sket ændringer, eller kan Fibia have lavet et eller andet som kan være årsagen?
pendec

Re: IP kameraer skifter hele tiden IP adresse.

Indlæg af pendec »

De kan meget vel have lavet noget. Kan du dobbeltchecke asus boks er i "router mode"(pkt. 1) og ikke AP mode(pkt 2)

Når du er på din asus router forside, så kan du også se midtfor i toppen, hvilken ip er brugt på WAN . Altså der hvor der står internet tilsluttet og så en IP nedenunder.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: IP kameraer skifter hele tiden IP adresse.

Indlæg af lamborg »

Hvis din fiberrouter står i brigdemode burde DHCP være slået fra . Men det er din udbyder der typisk gør det . Prøv at tjekke op med udbyder om de har sat den til det ifb med at du har fået en ny det kan jo være smuttet i svinget . Som Pendec skriver så bruger man kun 192.168.2.1 hvis man har to routere for alle små routere har 192.168.1.1 som default og køre du to routere med samme ip får du konflikter . Er det derfor du har ændret lan på asus til 192.168.2.1 eller ??
Men kan du ikke sætte asus til at tildele en fast ip adr til kamera på lan ??
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 327 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: IP kameraer skifter hele tiden IP adresse.

Indlæg af Bri_Jac »

Jeg har en anden type ASUS, men det burde være identisk at sætte op så du manuelt tildeler IP adresse efter dit IP cameras MAC adresse.
Menuet tilgås, LAN i venstre side, og så bagefter i toppen i midten vælges DHCP server. Så kan du nederst vælge udfra MAC adressen den IP adresse du ønsker dine kamera'er skal have
Screenshot from 2020-05-10 21-49-39.png
pendec

Re: IP kameraer skifter hele tiden IP adresse.

Indlæg af pendec »

Bri_Jac skrev: 10 maj 2020 21:48 Jeg har en anden type ASUS, men det burde være identisk at sætte op så du manuelt tildeler IP adresse efter dit IP cameras MAC adresse.
Menuet tilgås, LAN i venstre side, og så bagefter i toppen i midten vælges DHCP server. Så kan du nederst vælge udfra MAC adressen den IP adresse du ønsker dine kamera'er skal have
Screenshot from 2020-05-10 21-49-39.png
Det hjælper desværre ikke meget , hvis han har 2 produkter, som tildeler IP til hans maskiner, så er det jo en 50/50 chance at de rammes, når de spørger (broadcaster). Så han skal få sikret det som oprindeligt beskrevet, og din konfig ligner meget den originale, nok bare en tidligere revision.
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 327 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: IP kameraer skifter hele tiden IP adresse.

Indlæg af Bri_Jac »

pendec skrev: 10 maj 2020 21:53 Det hjælper desværre ikke meget , hvis han har 2 produkter, som tildeler IP til hans maskiner, så er det jo en 50/50 chance at de rammes, når de spørger (broadcaster). Så han skal få sikret det som oprindeligt beskrevet, og din konfig ligner meget den originale, nok bare en tidligere revision.
Jeg læste at han havde sat den Fibio i bridge-mode... Nærlæste lige igen, for det var jo ikke det som blev skrevet "Pendec, når jeg en gang har fået sat Fibias router i bridge mode, burde det så ikke bare køre? Det har det jo gjort lige siden vi fik Fibia sidste år, det er jo først her på det seneste der er sket ændringer, eller kan Fibia have lavet et eller andet som kan være årsagen?"

Ja det kan sikkert være at Fibio er blevet firmware opdateret (af fiber selskabet uden du er informeret) og den så har valgt default værdier, og så den ikke længere er i bridge-mode
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: IP kameraer skifter hele tiden IP adresse.

Indlæg af vinther2 »

Hvis den ikke er i bridge mode, så er det ikke første gang at den er røget tilbage. Da vi fik ændret hastighed til 200/200 måtte jeg ringe til Fibia og spørge om den var i bridge mode, og det viste sig at det var den ikke. I hvilke forbindelse jeg havde en mistanke om det, kan jeg ikke huske, men man kan vel ikke selv kontrollere det?
Nå, men jeg må ringe derind igen, enten i dag eller i morgen.

Besvar