Korrekt dimensionering af jordvarmeanlæg

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
mivm
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21 mar 2011 22:26
Blevet takket: 2 gange

Korrekt dimensionering af jordvarmeanlæg

Indlæg af mivm »

Jeg har nu læst en del og talt med forskellige personer, som alle mener at have det korrekte svar på dimensionering af et jordvarmeanlæg.

Nu vil jeg lige prøve konklusionen af herinde :-)

Mit hus/landejendom fra 1927 (løbende renoveret og efterisoleret) på ca. 400m2 med gulvvarme - skal have jordvarme.

Er følgende korrekt antaget:
  • Hvis vi antager at mit varmebehov er ca. 0,045KW pr. m2 (hus fra midt firserne) – har jeg et beregnet behov på 18KW. Hvis jeg skal honorere dette behov med ca. 80%, vil jeg skulle bruge ca. 14,5KW varmepumpe. (de fleste laver 12 og 16 kw, så jeg må gå op til 16KW)
  • Tommerfingerreglen omkring længde af slanger er: ca. 2m slange pr. m2 som opvarmes – så ca. 800m slange alt efter jordtype samt fugtighed/grundvand osv. Jo mere slange, jo bedre anlæg og økonomi. Jeg har ikke testet jorden, så jeg går med 800m slange
  • Sløjferne bør maksimalt være ca. 200m for at sikre optimal energioptagelse fra jorden over hele slangelængden. Det betyder 4 sløjfer i mit tilfælde. samlet i brønd eller kælder. Allerhelst med en "sand" flowmåling af hver sløjfe, for at sikre ensartet flow i alle sløfter.
  • Slangerner bør GRAVES ned ikke pløjes, da man har bedre styr på hvad de ligger og gnubber sig op ad dernede.
Er jeg HELT på månen??

kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Korrekt dimensionering af jordvarmeanlæg

Indlæg af kreller »

Til de 168m2 landejendom jeg har, blev der beregnet 1,2km slange til en 16kw vp. En bekendt har 270m2 gammel hus og der er der 1,8km slange til.

Så vidt jeg ved er pløjning det bedste og slangerne ligger ikke og flytter på sig.
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 327 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Korrekt dimensionering af jordvarmeanlæg

Indlæg af Bri_Jac »

Jeg ville ALDRIG selv tillade nedpløjning, da alle kloak rør og fjernvarme rør bliver nedgravet, da der så fjernes sten som eller med tiden kan gnide hul i røret. derfor gravers der, og fyldes grus, og så lukkes hullet derefter. der køres lige med maskinen over til sidst så jorden bliver "stampet" eller kompakt igen


5.4.: Gravning og dækning af render
Nedgravningsdybde: 0,9-1,0 m. Renderne graves med minimum en 0,3 m skovl og tildækkes med jord uden skarpe sten.
Komprimering af jorden gøres normalt ved at lade gravemaskinen overkøre renderne. Afhængigt af jordtyper kan jordsætninger forekomme inden for det
næste halvår.

tekst fra dette sted:
https://volundvt.dk/Admin/Public/DWSDow ... uktion.pdf
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Korrekt dimensionering af jordvarmeanlæg

Indlæg af kreller »

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 327 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Korrekt dimensionering af jordvarmeanlæg

Indlæg af Bri_Jac »

Ja jeg ved godt at nedpløjning er en mulighed, men enhver kan så undre sig over at Vølund vælger at nedgrave deres brineslanger...
https://volundvt.dk/installatoer/jordva ... -jordvarme

kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Korrekt dimensionering af jordvarmeanlæg

Indlæg af kreller »

Det var ikke det de anbefalede da de var her, og på de fleste forums anbefaler dem, der arbejder med det til hverdag, at man får dem pløjet. Tænker også at det er billigst at få dem pløjet.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Korrekt dimensionering af jordvarmeanlæg

Indlæg af Lintz »

kreller skrev: 22 mar 2020 09:13 Det var ikke det de anbefalede da de var her, og på de fleste forums anbefaler dem, der arbejder med det til hverdag, at man får dem pløjet. Tænker også at det er billigst at få dem pløjet.
Ikke fordi jeg kender så meget til jordvarme anlæg men har hørt at vi vores område virker de ikke særligt optimalt da geologien her er det man kalder "Strandvolde" - Altså meget af det er løst strandsand. Og det skulle altså ikke have mulighed for at pakke tæt omkring rørene.
Så derfor vil jeg mene at en nedpløjning her på egnen vil være et absolut "No - go".
Render hvor røret bliver pakket ind i sand vil så være bedre - Men op det er nok her ved jeg ikke.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 202 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Korrekt dimensionering af jordvarmeanlæg

Indlæg af BWJ »

Brineslanger lægges ikke i sand, sand har en drænende og isolerende virkning, hvilket man naturligvis skal undgå da det netop handler om størst mulig kontakt med jorden.
Normalt tager de prof. aktører flere jordprøver, for vurdering om hvorvidt et jordvarmeanlæg kan være rentabelt, og her vil sandet jord være et stort minus.
I sandet jord anbefales boring istedet.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Korrekt dimensionering af jordvarmeanlæg

Indlæg af kreller »

Det det drejer sig om er at vand kan trænge ned forbi slangerne og derved er kraftig lerjord ikke egnet.
Fryser
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 18
Tilmeldt: 18 okt 2019 10:41
Blevet takket: 4 gange

Re: Korrekt dimensionering af jordvarmeanlæg

Indlæg af Fryser »

mivm skrev: 19 mar 2020 08:33 Jeg har nu læst en del og talt med forskellige personer, som alle mener at have det korrekte svar på dimensionering af et jordvarmeanlæg.

Nu vil jeg lige prøve konklusionen af herinde :-)

Mit hus/landejendom fra 1927 (løbende renoveret og efterisoleret) på ca. 400m2 med gulvvarme - skal have jordvarme.

Er følgende korrekt antaget:
  • Hvis vi antager at mit varmebehov er ca. 0,045KW pr. m2 (hus fra midt firserne) – har jeg et beregnet behov på 18KW. Hvis jeg skal honorere dette behov med ca. 80%, vil jeg skulle bruge ca. 14,5KW varmepumpe. (de fleste laver 12 og 16 kw, så jeg må gå op til 16KW)
  • Tommerfingerreglen omkring længde af slanger er: ca. 2m slange pr. m2 som opvarmes – så ca. 800m slange alt efter jordtype samt fugtighed/grundvand osv. Jo mere slange, jo bedre anlæg og økonomi. Jeg har ikke testet jorden, så jeg går med 800m slange
  • Sløjferne bør maksimalt være ca. 200m for at sikre optimal energioptagelse fra jorden over hele slangelængden. Det betyder 4 sløjfer i mit tilfælde. samlet i brønd eller kælder. Allerhelst med en "sand" flowmåling af hver sløjfe, for at sikre ensartet flow i alle sløfter.
  • Slangerner bør GRAVES ned ikke pløjes, da man har bedre styr på hvad de ligger og gnubber sig op ad dernede.
Er jeg HELT på månen??

Luft/vand-varmepumpe, har du dømt ude - pga.?

PS. Flot tekstopstilling forøvrigt!

Besvar