Baxi Multiheat 1.5 tank tømmer ikke særlig godt

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
SneglMJ
Stoker II
Stoker II
4
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 dec 2019 09:28
Blevet takket: 2 gange

Baxi Multiheat 1.5 tank tømmer ikke særlig godt

Indlæg af SneglMJ »

Vi har købt et hus, hvor vi varmer med en Baxi Multiheat 1.5. Jeg har ikke tidligere erfaring med andet end fjernvarme, så der er nogle ting, vi har skullet lære, og vi skal også lige have sorteret i hvad sådan et 12 år gammelt fyr måske gør lidt forkert, og hvad det bare er mig der gør forkert.

Noget jeg har undret mig over her er, at vores tank ikke tømmer særlig godt. Den har jo en fordybning nede i bunden som sneglen kører i, og så er der skrå sider rundt om, men piller hober sig enormt let op på siderne, og vi er efterhånden kørt tom for piller en del gange, fordi det nærmest kun er halvdelen af pillerne i tanken, der falder ned i sneglen af sig selv. Er det her bare en uhensigtsmæssig indretning i modellen eller hvad? Er der noget, jeg kan gøre for at sørge for, at pillerne bedre falder ned af sig selv?

Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
8
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Har takket: 44 gange
Blevet takket: 18 gange

Re: Baxi Multiheat 1.5 tank tømmer ikke særlig godt

Indlæg af Pawgs »

Hvis siderne nu er blevet ru med tiden glider pillerne ikke så godt længere. Du kan prøve næste gang tanken er tom at give de skrå sider en gang bilvoks. Har hørt det har hjulpet for andre.
SneglMJ
Stoker II
Stoker II
4
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 dec 2019 09:28
Blevet takket: 2 gange

Re: Baxi Multiheat 1.5 tank tømmer ikke særlig godt

Indlæg af SneglMJ »

Det giver mening! Jeg kan da i hvert fald mærke efter, om siderne er lidt ru eller sådan noget. Tanken skal alligevel tømmes, for det har vist sig, at sneglen er blevet slidt lidt kort, og det har givet nogle tilbagebrændinger, så nu skal den skiftes. Af samme årsag gider vi ikke fylde tanken helt op, hvis nu smeden skal til at arbejde på den, før vi får dem brændt af. Det er jo så i den forbindelse vi har opdaget, at pillerne i siderne bliver hængende.

Tak for rådet!
Jan LS
Stoker II
Stoker II
8
Indlæg: 56
Tilmeldt: 29 dec 2015 13:02
Mit fyr: Baxi MultiHeat 1,5 m. Iltstyring
Areal: 149
Brændsel: Lava 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Baxi Multiheat 1.5 tank tømmer ikke særlig godt

Indlæg af Jan LS »

Jeg havde samme problem og løste det med nogle plader.. Nu kører det helt tomt hver gang
viewtopic.php?f=22&t=30570
SneglMJ
Stoker II
Stoker II
4
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 dec 2019 09:28
Blevet takket: 2 gange

Re: Baxi Multiheat 1.5 tank tømmer ikke særlig godt

Indlæg af SneglMJ »

Det er fuldstændig samme situation som vi har! Det ligner en megagod løsning med pladerne. Jeg har desværre ikke selv nogen kompetencer i den retning, men hvis jeg bliver træt nok af det, kan det vel være, jeg betaler mig fra det på en eller anden måde.

Besvar