Frostsikring af monoblock

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Frostsikring af monoblock

Indlæg af jhjorsal »

Jeg har installeret en monoblock på mit centralvarmesystem, hvor der også sidder en 750l buffertank, jeg har mulighed for at bypasse tanken om vinteren, så varmepumpen kun kører på centralvarmesystemet. Varmepumper er lige knap stor nok til huset, så jeg forventer den vil kører konstant, dette er dog ikke noget problem, da det kun er meningen den skal kører når jeg er ude at sejle (9-10 uger af gangen) når jeg er hjemme om vinteren, starter jeg bare stokerfyret op. Men nu er jeg blevet i tvivl om hvorvidt den vil kunne holde sig selv frostfri selv om at den kører konstant, jeg tænker også om afrimningsperioderne er et problem i forhold til at anlægget fryser. Jeg kan selvføgelig bare hælde noget glykol på anlægget, men det bliver til temmelig meget, med en 750 buffertank.
Har jeg overhovedet et problem, eller vil den konstante drift løse problemet, og hvis jeg har - hvad kan jeg så gøre ved det ?
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Frostsikring af monoblock

Indlæg af Troldmand. »

jhjorsal skrev: 29 jul 2019 11:15 Jeg har installeret en monoblock på mit centralvarmesystem, hvor der også sidder en 750l buffertank, jeg har mulighed for at bypasse tanken om vinteren, så varmepumpen kun kører på centralvarmesystemet. Varmepumper er lige knap stor nok til huset, så jeg forventer den vil kører konstant, dette er dog ikke noget problem, da det kun er meningen den skal kører når jeg er ude at sejle (9-10 uger af gangen) når jeg er hjemme om vinteren, starter jeg bare stokerfyret op. Men nu er jeg blevet i tvivl om hvorvidt den vil kunne holde sig selv frostfri selv om at den kører konstant, jeg tænker også om afrimningsperioderne er et problem i forhold til at anlægget fryser. Jeg kan selvføgelig bare hælde noget glykol på anlægget, men det bliver til temmelig meget, med en 750 buffertank.
Har jeg overhovedet et problem, eller vil den konstante drift løse problemet, og hvis jeg har - hvad kan jeg så gøre ved det ?
Se privat besked.
Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Blevet takket: 25 gange

Re: Frostsikring af monoblock

Indlæg af Flyball »

Troldmand. skrev: 29 jul 2019 20:49 Se privat besked.
Din røver, vi vil da også læse med 8)


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Frostsikring af monoblock

Indlæg af Troldmand. »

Flyball skrev: 29 jul 2019 21:11 Din røver, vi vil da også læse med 8)


:great:
Det ville jeg også gerne. Men i baglygtens klare skær, så kommer jeg jo så nemt i uføre. Hvem husker ikke vp tråden ;-)
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Frostsikring af monoblock

Indlæg af Fiffer »

Troldmand. skrev: 29 jul 2019 21:30 Det ville jeg også gerne. Men i baglygtens klare skær, så kommer jeg jo så nemt i uføre. Hvem husker ikke vp tråden ;-)
[/ :great: quote]
Er der ved at gå lidt børnehave i den, kom dog op af det hul du har gravet dig ned i, og kom videre, istedet for at være så følsom over for kritik. Har læst den debat, og der blev vist både givet og taget, men hvis man vil være på tværs, så er det jo sådan det er. Men synes det virker patetisk. Og det er ikke et oplæg til en længere debat. God dag til dig.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

Besvar