Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Support og hjælp til PC, Computer, bærbare og tablets
Hardware, software og meget andet
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af vinther2 »

Hej i gruppen.
Inden for en måned overgår vi til fibernet, og vi har valgt en 100/100 (den billigste) I øjeblikket har vi bredbånd fra TDC/Yousee, og hastigheden er kun 7,5/0,5, så vi glæder os rigtig meget til at pc,bærbar,tv mv. kommer op i omdrejninger.

Men nu er der det ved det, at jeg har 4 IP kameraer tilkoblet den router vi har nu fra TDC/Yousee, det ene bl.a. til overvågning af display på pillefyr. Disse kameraer kan jeg også tilgå fra min mobil,- udover computeren. Kommer der en bevægelse ud fra et kamera, bliver der sendt 3 billeder til en gmail jeg har valgt til formålet.
Men efter hvad jeg har læst mig frem til, så er det ikke muligt at tilgå Fibia`s router og lave portforward. Jeg er jo nødsaget til at åbne en port til hvert kamera.
Så kan man købe en fast IP hos Fibia, men er det nødvendigt, hvis jeg køber min egen router og kobler til deres, som jeg så får sat i bridge mode?
(Altså Fibiaboksen i bridge mode)

Har været inde og undersøge markedet og fundet frem til denne: https://www.fcomputer.dk/asus-rt-ac68u- ... 1300mbps-1

Håber en eller anden kan svare på mit spørgsmål.

God sommer til jer alle :)

pendec

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af pendec »

Hvis du vil koble en ny router til, så skal din fibia boks sætte til at tildele kun 1 ip (offentlig) til den router, så alt trafik forwardes.
Dem jeg har prøvet er grå og har 4 lan og 1 wan port, så sætter man sin egen router i wan port på fibia boksen, så kan de andre lan porte ikke bruges men så overtager din egen router bare.

Om der er nyere udstyr og der er vist forskellig udstyr i forskellige regioner af elnettet derude.

Om du ligefrem behøver fast ip, afhænger af den software på dine ip camera? Hvilken type er det? Der er modeller som pusher informationer til internet og ikke kræver port forwarding.

ac68 er en fin model, det er nemlig den jeg også bruger her , dog med mobilt netværk.
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af vinther2 »

Hej Pendec og tak for tilbagemelding.

Det helt store spørgsmål fra mig er, om den "linie" fra Fibia og til min router, tillader at jeg kan åbne porte på min egen router, eller om der er noget i signalet som spærrer.!
Det er vigtigt, at mine porte er static, ellers vil de skifte til anden IP adresse jævnligt.

Med routeren fra TDC/yousee, kunne dette lade sig gøre uden problemer. (En ganske almindelig hvid Home box)

Ved ikke hvor meget du er inde i IP kamera og port forwarding,- og især fra Fibia til egen router.

Men jeg har tidligere set, at du er kommet med løsninger indenfor It,- så måske kender du nogle mennesker, som kan svare på lige netop det, jeg efterlyser. Jeg ved godt at det er lidt specielt, og selv du, som ved meget om IT, kan jo ikke svare på alt.

Ang. kameraer, så er det helt almindelige IP kameraer fra Foscam.
pendec

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af pendec »

Jeg mener de skifter men vistnok ikke mere end deres system ser på om du kan tildeles samme ip via dhcp, som jeg husker det.
Men der er vist mulighed for at den ip kan skifte, så har jeg dækket mig ind :)

Jeg har HIKvision, de går ud på nettet selv og leverer "gateway" til mine kamera uden portforward, og med koder som sikkerhed for at man kan forbinde osv...

Og jo, jeg har også et fyrcam på , billigt webcam skrammel til at se display ude i byen og jo det kører via port forward, da det kræves der.
Jeg har dog statisk ip på den ene internet jeg har, arbejdsmæssigt.
Hvis du kan leve med at få din ip slået op som et navn (DNS), så er der mange DYNdns services, som asus router også understøtter, så når WAN ip skifter, går den ud og opdaterer den dynamiske DNS information , så den peger på din nye ip.
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af vinther2 »

Nu skal jer overhovedet ikke gøre mig klog på, hvordan fibernet fra Fibia kører.

Men nu har jeg købt en wifi extender. Det er en TP - LINK RE 200.AC750.
Jeg er Jyde af afstamning, så det ligger i generne at prutte lidt, så jeg fik den hos Power, til same pris som den billigste på nettet :D om det er nødvendigt,ved jeg ikke, men signalet kan i hvert fald forbedres, enten man så kører Fibia eller Tdc/yousee

Vi kører TV (Canal digital) over parabol, og har været med siden parabolens fødsel. (Selvfølgelig ikke med Canal digital, i tidernes morgen hed det Canal+ og før det Filmnet) På et tidspunkt havde jeg 4 paraboler i hver sin retning, men nu kun 1,fra Canal digital,- er det ikke 0,8 west? Når man modtager sit signal direkte ind i TV`et, uden mellemled, kan kvaliteten vist ikke blive bedre.

Men nu igen et nyt spørgsmål. Ham jeg snakkede med, vidste åbenbart også en del om routere, opsætning, åbning af porte mv. (Han var ca. 27 år,- jeg fylder 66!) De unge er ligeså meget inde i det, som rører sig omkring elektronik, som vi var, da vi tunede vores Puch MS 50, og kunne få den op på 70 km/t.- Undskyld, det var lige en sidebemærkning. :lol:

Nå, men han fortalte, at Fibia sætter en eller anden boks op inde på vores væg,og på denne boks tilslutter de deres Router, som kan køre trådløs.
Han mente, at jeg bare kunne frakoble deres router, og så koble min egen router til i den hersens boks de havde installeret. Og så konfigurere min router som jeg f.eks gjorde med tdc router (homeboks) Dvs. lave de ændringer jeg havde lyst, bl.a. portforward mv. Med andre ord, fjerne deres router, og ikke spekulere på at lave bridge eller andet.

Kan det passe, eller er der noget i signalet fra fibia, som giver begrænsning hvis jeg gør som han foreslår?

Jeg ved godt, dette er et, som de unge kalder et nørdet spørgsmål!

Til jeg alle. Selvom vi for længe siden er blevet tørre bag ørerne, er det jo ikke ensbetydende med, at vi er blevet affældige. De grå hjerneceller kører stadigvæk, og vi kan måske stadigvæk bidrage med gode input.

Hvad siger f.eks. du Pendec?

Carslen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 19 gange

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af Carslen »

Fibia har en boks, til det hele: fibermodem, wifi, router, tv og telefon. dvs fiber ind og de forskellige signaler ud. De kører som standard CGN, hvilket betyder du deler offentlig IP med andre, så der kan ikke åbnes ind mod dit udstyr. Du kan ringe til Fibia og bede om at få din egen offentlige IP. Det er gratis for en dynamisk, men statisk IP koster.
Ønsker du at bruge din egen router/wifi i stedet for deres boks, kan du bede dem om at sætte den i bridge-mode. Det er også gratis.
Bemærk du kan først bede om disse ændringer efter din forbindelse er oppe at køre.
Jeg var selv igennem det sidste år, så har det i frisk erindring.
Jeg kører med dynDNS på en dynamisk IP, og har så opsat VPN ind. VPN er mere sikkert end at åbne porte.
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html
pendec

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af pendec »

Carlsen har ret, min erfaring er lidt ældre, og der var der public ip på den ene port, og private lan på de andre på fibia boksen, og det har de måske ændret nu.

Butikken havde i hvert fald ikke helt ret, for du skifter ikke fibia boksen (den som smider FIBER ind i huset) ud med den nye, da du ikke har fiber interface på den :)
Men som nævnt, så kan du smide en pub ip til din nye router, nok dynamisk, og så med lidt DYNdns magi, så kan dine webcams også finde vej udefra, hvis det er en app du bruger.
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af vinther2 »

Tak for svaret Carslen.

Jeg vil forenkle mit spørgsmål.

Hvis jeg sætter min egen router til deres router, og får dem til at sætte deres fibia router i Bridge mode. Kan jeg så på min tilkoblede router (Asus)få den til at åbne porte til mine kameraer, uden at de skifter adresse evt ved strømsvigt. Altså static, ikke at forveksle med fast IP.
Det kunne jeg med homeboksen fra TDC/yousee.
pendec

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af pendec »

Jeg tror du blander begreber lidt :)

Du skal bruge en statisk offentlig ip, for at komme ind på samme ip altid. Der er der nævnt du kan købe dig til denne hos Fibia.
Du kan så på din nye ASUS AC68 sætte DHCP op så samme interne IP tildeles altid til det specifikke produkt. Det er rigtig enkelt og navne på tændt udstyr ses på asus router, når du er logget ind. Du kan også vælge at sætte dine webcam op med statisk ip, så den ikke tildeles, det vil også virke.
sidst, så skal du jo forward trafik udefra til dine webcam på det interne netværk, det er også rimelig enkelt. bare huske "0.0.0.0" er WAN source til LAN 192.168.x.x som eksempel, og så WAN port nummer og evt anden LAN port nummer.
Dine webcam kører f.eks på port 80, så kan du port forwarde port 41000 fra WAN til port 80 på LAN siden :)

Spørg når du når dertil, så kan jeg evt tage snaps fra min egen AC68 og vise dig.
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af vinther2 »

Tak for alle fine input.
I morgen er det den store dag, hvor "Fibiamanden" har meldt sin ankomst. De første dage vil jeg lige køre med deres boks, måle hastighed mv.
Når jeg så føler, at jeg har alt klar, printet diverse vejledninger ud og ellers er nogenlunde sikker på hvad jeg gør, så bliver der ringet til Fibia og får deres boks sat i bridge,---Og så monterer jeg Asus routeren.

Skal nok komme med en tilbagemelding når Asus er koblet til,-- og mon ikke jeg også har en del spørgsmål :)

Besvar