Luft - Vand varmpumpe - leje alternativet

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
pendec

Luft - Vand varmpumpe - leje alternativet

Indlæg af pendec »

Lidt om alternativer og hvor folk mener deres lejede VP nu sparer dem for mange penge, fordi de starter med en varmeudgift til 50.000 om året.

https://www.tveast.dk/artikel/miljoeven ... ent-hitter

Der er oplyst de havde oliefyr før dette, så tal kan være korrekte , da jeg kender en som bruger 30.000 om året på 120m2.

Jeg har så i en anden periode checket deres priser, og det afsløres så ikke her, at der er en rimelig høj tilmeldings afgift og tilsvarende afmeldings afgift, så der ryger mindst 50.000 på til/framelding af denne lejeordning.

Indtrædelsesgebyr - Træpillefyr: 40.000 kr. (Olie- og gasfyr: 19.995 kr. (Normalpris 35.000 kr.) )
Udtrædelsesgebyr - 10.000 kr

Synes deres TCO udgift over 10 - 20 år er høj her? Og så skal man huske de også betaler 5000kr om året i abo.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Luft - Vand varmpumpe - leje alternativet

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 11 feb 2019 14:33 Lidt om alternativer og hvor folk mener deres lejede VP nu sparer dem for mange penge, fordi de starter med en varmeudgift til 50.000 om året.

https://www.tveast.dk/artikel/miljoeven ... ent-hitter

Der er oplyst de havde oliefyr før dette, så tal kan være korrekte , da jeg kender en som bruger 30.000 om året på 120m2.

Jeg har så i en anden periode checket deres priser, og det afsløres så ikke her, at der er en rimelig høj tilmeldings afgift og tilsvarende afmeldings afgift, så der ryger mindst 50.000 på til/framelding af denne lejeordning.

Indtrædelsesgebyr - Træpillefyr: 40.000 kr. (Olie- og gasfyr: 19.995 kr. (Normalpris 35.000 kr.) )
Udtrædelsesgebyr - 10.000 kr

Synes deres TCO udgift over 10 - 20 år er høj her? Og så skal man huske de også betaler 5000kr om året i abo.
Sad faktisk i formiddags og læste artiklen og studsede over at prisen lagde på 20 til 25 K årlig. Godt nok er der vist ikke nævnt antal m2 men syntes det lyder meget højt set i forhold til hvad nogle brugere herinde mener de betaler årligt.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Re: Luft - Vand varmpumpe - leje alternativet

Indlæg af pendec »

Kan det bare være uoplyste borgere som hopper på de numre, for så svært kan det ikke være at løfte en sæk piller, eller ligefrem få automatiseret det og stadig gøre det billigere end den VP. Det er jo primært de 5k som gør det hele meget dyrt, når el stadig skal oveni.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Luft - Vand varmpumpe - leje alternativet

Indlæg af kreller »

Det er ikke unormalt at man siger en halvering af olie udgiften. Men vil nok sige at jeg tror det er billigere at låne pengene i banken til det end det der. Men nogen kan nok ikke låne og må hoppe på en lidt dyrere løsning. OK har noget lignende.
pendec

Re: Luft - Vand varmpumpe - leje alternativet

Indlæg af pendec »

Det med olien sagde man jo også for flere år siden, når folk kiggede pillefyr :) Så intet nyt der, hvis andre her på forum med nyere 2018 modeller kan halvere forbrug ift. træpille indkøb, så er de tal jo dårligt korrekt eller også forkerte , ud fra at huset kun har radiator og bruger meget på el. og dårligt isoleret måske, oveni.

kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Luft - Vand varmpumpe - leje alternativet

Indlæg af kreller »

Ud fra en udgift på 50000kr i olie, så må huset været meget ring isoleret.
pendec

Re: Luft - Vand varmpumpe - leje alternativet

Indlæg af pendec »

kreller skrev: 11 feb 2019 18:15Ud fra en udgift på 50000kr i olie, så må huset været meget ring isoleret.
Du kan høre dem forklare lidt her

https://www.tveast.dk/nyheder/11-02-201 ... y=1#player

Det er korrekt, at det er vildt, de har brugt 50.000 der men ikke uhørt, når jeg kender til en situation hvor huset er 130m2 og oliefyr med vvb+elpatron og der bruges 30.000 der, lolland kan ikke prale er velisolerede huse lyder det som.

Man kan godt forstå at firmaet ikke tør udtale sig om det bedre kan betale sig at købe en LVP selv, eller f.eks at besparelsen allerede var stor ved at få træpillefyr, det kunne bolius nok allerede forklare, og familien her har jo allerede måtte finde 20.000 til at få LVP installeret. Så har de vel også betalt 1. års abo på 5000kr samtidig. Det kunne de have fået træpillefyr for, med installation.

Så er der jo en catch, abo til 5000kr er i betingelser ikke fast men kan ændres løbende.
Best Green forbeholder sig ret til at regulere prisen for det faste abonnement og varme en gang årligt pr. 1. januar med stigninger i nettoprisindekset, jf. bekendtgørelse nr. 76 af 3. februar 1999 af lov om beregning af et nettoprisindeks med senere ændringer
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft - Vand varmpumpe - leje alternativet

Indlæg af Troldmand. »

Ved lidt hurtig bbr søgning, bor de i et hus på ca. 130m2 Så, jo, forstår godt, varmepumpen vil have sig betalt. En halvering af varmeudgiften til olie, er nu også til at tage og føle på.
Glem nu alt den der negative snak om radiator / gulvvarme - isolering. De nye varmepumper kan noget. De nye varmepumper levere uden problemer over 50 gradere i fremløb. Nogen reklamere med 60 grader i fremløb. Og kan de gøre det til halv pris af olie, er alt jo godt.
At min kan gøre det til ca. halv pris af piller, tillæger jeg udelukkende opstilling af pumpen som årsagen.
pendec

Re: Luft - Vand varmpumpe - leje alternativet

Indlæg af pendec »

Troldmand. skrev: 11 feb 2019 22:24 Ved lidt hurtig bbr søgning, bor de i et hus på ca. 130m2 Så, jo, forstår godt, varmepumpen vil have sig betalt. En halvering af varmeudgiften til olie, er nu også til at tage og føle på.
Glem nu alt den der negative snak om radiator / gulvvarme - isolering. De nye varmepumper kan noget. De nye varmepumper levere uden problemer over 50 gradere i fremløb. Nogen reklamere med 60 grader i fremløb. Og kan de gøre det til halv pris af olie, er alt jo godt.
At min kan gøre det til ca. halv pris af piller, tillæger jeg udelukkende opstilling af pumpen som årsagen.
Negativt er hvis du mener de har 130m2, det er lidt mindre end dig og du mener du ender på 1/3 af dem ? Hvor positivt er der lige ved den oplevelse?
Jo, det er da positivt at de ser 25.000 sparet på den udskiftning men burde den måske ikke have været større ved træpillefyr, hvis de bor i en istap? som kræver mere varme når det er koldt og deres regnskab er med aktiv elpatron. (kan man formode, aner det jo ikke)
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft - Vand varmpumpe - leje alternativet

Indlæg af Troldmand. »

pendec skrev: 11 feb 2019 22:38 Negativt er hvis du mener de har 130m2, det er lidt mindre end dig og du mener du ender på 1/3 af dem ? Hvor positivt er der lige ved den oplevelse?
Jo, det er da positivt at de ser 25.000 sparet på den udskiftning men burde den måske ikke have været større ved træpillefyr, hvis de bor i en istap? som kræver mere varme når det er koldt og deres regnskab er med aktiv elpatron. (kan man formode, aner det jo ikke)
Hold nu op med al den sammenligning, med hvad jeg har. Når jeg sammenligner, er det kun og udelukkende med midt tidligere pilleforbrug.
Hvis du vil sammenligne / bruge min vp`s forbrug, med andres olie / pille forbrug, så hold venligst mig udenfor.

Besvar