Danfoss Akva Lux II i centralvarmesystem

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
6
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 11 gange

Danfoss Akva Lux II i centralvarmesystem

Indlæg af Rakjaer »

Hej Alle

Lad mig starte med at sige, at jeg selvfølgelig har talt med Danfoss Redan om sagen, men i tillæg søger jeres syn og tanker om sagen. Jeg kan selvsagt sagtens spørge min skorstensfejer, min VVS, min onkel, min tante eller en eller femte person så dem behøves i ikke nævne. Jeg vælger altså at spørger her på forummet.

Jeg er igang med at ombygge mit fyrrum og kort fortalt vil systemet være en RTB50 der opvarmer en 500L buffertank. Fra buffertanken cirkuleres der varmt vand ud i anlægget.

Jeg har bygget en ekstra lejlighed på gården, og kigger i den anledning på hvordan jeg skal levere varmt brugsvand til denne. Jeg faldt derfor over en AKVA LUX II fra Danfoss Redan. Det er en gennemstrømsvarmeveksler (pladeveksler) som skulle yde op til 41kW (den model jeg har kigget på).

http://mdgdata.solar.eu/PRD/Media/043a7 ... _lores.pdf

Alle steder står der at den er til fjernvarme, men varmen er jo ligeglad med hvor den kommer fra. Jeg har talt med Danfoss Redan som siger, at det eneste jeg skal kunne levere er et differenstryk over veksleren på 0,17bar for at den virker. Jeg er dog lidt i tvivl om hvad der præcis menes med dette.

Mine tanker er forløbig:
- Et alm. centralvarmesystem uden buffertank vil ikke virke med sådan en veksler da der kan optages meget energi på kort tid. I og med jeg har en buffertank vil man sagtens kunne tage et bad eller 2 uden at buffertanken tømmes for energi (pillefyret kører jo samtidig). Jeg tænker derfor jeg godt kan levere nok energi til den.

- Min frygt er, at jeg på en kold vinterdag bruger så meget energi/kapacitet til at varme huset, at der ikke er nok flow til at kunne opvarme brugsvand samtidig. Jeg er jo trods alt begrænset af cirkulationspumpe og rørdimensioner.

Hvad er jeres tanker om det?
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Danfoss Akva Lux II i centralvarmesystem

Indlæg af Jens »

Jeg ville nok vælge en livrem og seler strategi, når det er til udlejning, -altså en kombi-vvb med el-patron.
En dag i vinterhalvåret med ½ dags driftsstop på fyret, der vil buffertankens varme hurtigt blive spist af alm opvarmning, og så er der bare nul og niks til det varme brugsvand. Det kan nok gå i egen familie, men til udlejning er det ikke godt.

Synes også det er et stort flow, som der kræves blot til varmeveksleren, hvis den skal yde det opgivne, - umiddelbart vil jeg være i tvivl om en alm Alpha2 pumpe (muligt det er noget meget større du har) vil kunne levere dette, samtidig med forsyningen til opvarmningen af de mange m2. Men det er kun fornemmelse ud fra det flow jeg har set i mit eget system.

Men ellers ser det nu ud til at være en smart "dims" med en pæn høj ydelse.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
6
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 11 gange

Re: Danfoss Akva Lux II i centralvarmesystem

Indlæg af Rakjaer »

Hej Jens

Tak for dit input. Jeg havde tænkt mig at sætte den op i samme (nye) bygning som fyret og buffertanken skal stå 5 meter fra veksleren i og der regner jeg med at sætte en Magna 25-80, så der skulle være rigeligt flow. Jeg kunne også bare sætte en god gammeldags metro vandvarmer op med en strengventil og AVTB.

Jeg tror du har ret i, at jeg ikke kan sætte den op i den anden bygning da det påkrævede flow er alt for højt uden at skulle afbryde for alt anden opvarmning.

Og du har bestemt ret i, at lejerne er til nøds "okay" med at varmen kan forsvinde i kvarte til halve dage, men de ville nok øffe en helt del hvis de ikke kan tage bad.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Besvar