Nyt anlæg - anbefaling af vvs-mand?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
straszek
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04 jan 2008 20:47

Nyt anlæg - anbefaling af vvs-mand?

Indlæg af straszek »

Hej,

Jeg har besluttet mig for at udskifte mit oliefyr med en stoker/solvarme løsning. Jeg bor i et 110 år gammelt hus i 2 plan, med ca. 185 m2 opvarmetareal - ydrevægge er dårligt isoleret, men med fin ny 250mm isolering på loftet.

Jeg har læst meget bl.a. her på siden, og de forskellige fyr typer der findes, og jeg har fundet frem til at et baxi 1,5 multiheat bruder være passende til mit hus.

Med hensyn til solvarme er jeg lidt mere på bar bund med hvad jeg skal vælge. Mit krav er at det, hvis det Danske sommervejr ellers vil være med til det, skulle kunne dække brugsvand-behovet i sommermånederne. Anlægget skulle ligeledes på et tidspunkt kunne levere gulvarme til badeværelset.

Jeg er ikke selv specielt teknisk anlagt, så jeg har brug for lidt hjælp til at kommer videre, nu beslutningen er truffet - what to do next?

Er der nogen der har kommentarer til ovenstående, eller nogen der har kendskab til en god reel vvs-mand i århus området, der ville kunne lave ovenstående, høre jeg meget gerne fra jer.

Med Venlig hilsen
sørem

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Nyt anlæg - anbefaling af vvs-mand?

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej Søren.
Jeg synes det er mærkeligt, at du ikke forlængst har fået nogle tips fra een eller anden her i dette forum.
Som forhenværende V.V.S.ser, kan jeg fortælle dig, at dit hus har brug for ca. 17,3 Kw. varme pr. time, hvis du vil have 22 grader overalt inv. når der fryser 12 grader udv. (Udregnet efter en gammel tommelfingerregel).
Kedlen må derfor gerne være noget større, når den samtidigt skal opvarme en akkumuleringstank, som for det meste er påkrævet, for at opnå en god forbrænding.
Jeg var den første smed, der lavede solvarme i Danmark, og som følge deraf har gennem tiden fået en del kendskkab til dette gode alternativ.Til gengæld ved jeg ikke ret meget om, hvordan man vedhæfter et principdiagram i det her forum.
Men send mig venligst en mail, så skal jeg gratis sende dig et par forskellige diagrammer over, hvordan du kan etablere et godt varmeanlæg med stoker og solvarme.
Min mailadresse er.: mailernst@mail.dk
Du er også velkommen til at kigge på min hjemmeside, som du finder ved at klikke på.:
http://solvarmeeksperten.blog.com/
eller.: http://claus-solvarmediagrammer.blogspot.com/
M.v.h.
Ernst Drastrup.
Miehesgade 26
9510 Arden tlf. 9856 1235
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Nyt anlæg - anbefaling af vvs-mand?

Indlæg af thy »

ingen tvivl om baxi 1,5 vil være et godt valg....

men solvarme delen ved jeg intet om af betydning...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
levi

Re: Nyt anlæg - anbefaling af vvs-mand?

Indlæg af levi »

Jeg ville nu nok vælge en løsning der selv kunne tænde/slukke - især når du ønsker at kombinere med solvarme hvor man ofte sender overskudsvarmen ud i centralvarmeanlægget. (Gør at kedlen vil gå for meget i pause, da der tilføres energi fra alternativ energikilde).

En baxi yder det den yder, og kan ikke selv slukke - det vil kunne give uøkonomisk drift i overgangsperioderne.

Kig på http://www.nordjysk-bioenergi.dk - de har både solvarmeløsninger (Vacuum) og F.eks en Scotte brænder monteret på en OpOp kedel.

Jeg er sikker på at Falck herinde kan give dig en dybere forklaring i hvorledes en Scotte brænder fungerer.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: Nyt anlæg - anbefaling af vvs-mand?

Indlæg af pelle »

Hej
Baxi 1,5 kan bruges lige fra et dukkehus til en herskabs villa. Det klarer styringen snildt.
Ernst Drastrup, har ret i udregning omkring kedelstr. Så det er lidt forvirrende at den hedder 1,5 i ydelse.
Men Levi, er faktisk inde på noget rigtigt med tændsluk funktionen når, der er solvarme koplet på. OpOp -kedlen er også, ser det ud til, velegnet til brændefyring. Da den er med underforbrænding og med tre røgslag. Hvis du vælger en scotte brænder+ opop eller dorkedel,Straszek. Syntes jeg du skal få Ernst til at lave dig et diagram. Han kan gøre så du ikke skal stille om på noget som helst. ingenventiler der skal åbnes og lukkes. Og så kan du fyre med træ, piller eller du kan modtage solvarme.Alt sammen koblet til en akkutank.kun med veksler til solvarme. Du skal bare fylde piller på magasinet. Og du kan brænde træ af lige så tosset du vil. Så lukker akkutanken op for returen i bunden via en avta.
Akku-tanken skal dog være hævet en lille meter i forhold til kedlen. Da systemet kræver selvc. på kedelkredsen.
med hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Nyt anlæg - anbefaling af vvs-mand?

Indlæg af Falck »

levi skrev:Jeg ville nu nok vælge en løsning der selv kunne tænde/slukke - især når du ønsker at kombinere med solvarme hvor man ofte sender overskudsvarmen ud i centralvarmeanlægget. (Gør at kedlen vil gå for meget i pause, da der tilføres energi fra alternativ energikilde).

En baxi yder det den yder, og kan ikke selv slukke - det vil kunne give uøkonomisk drift i overgangsperioderne.

Kig på http://www.nordjysk-bioenergi.dk - de har både solvarmeløsninger (Vacuum) og F.eks en Scotte brænder monteret på en OpOp kedel.

Jeg er sikker på at Falck herinde kan give dig en dybere forklaring i hvorledes en Scotte brænder fungerer.
Jeg vil også gerne anbefale vacuum fangerne. Med den erfaring jeg har, så sidste sommer havde jeg næsten ikke tænt for fyret hele sommeren. Det varme vand det klarede vor herre :-)
Mine fangere er af plade typen, og de yder altså noget mindre på "de dårlige dage" end vacuum fangerne (og der ER sådan Levi) Mine anbefalinger er at hvis du har forelsket dig i en baxi, så køb dig en baxi. Det er en godt fyr, dog uden selvtænder, flok kompakt design, driftsikkert, MEN temlig dyrt......
Hvis du kommer i nærheden af Børkob i arbejdstiden, vel jeg meget gerne give dig en grundkursus i hvordan solvarme den virker, og hvad du skal kikke efter når du bestemmer dig. Du kan på mit link herunder se mit eget anlæg.....
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted
levi

Re: Nyt anlæg - anbefaling af vvs-mand?

Indlæg af levi »

Falck skrev: Jeg vil også gerne anbefale vacuum fangerne. Med den erfaring jeg har, så sidste sommer havde jeg næsten ikke tænt for fyret hele sommeren. Det varme vand det klarede vor herre :-)
Mine fangere er af plade typen, og de yder altså noget mindre på "de dårlige dage" end vacuum fangerne (og der ER sådan Levi) Mine anbefalinger er at hvis du har forelsket dig i en baxi, så køb dig en baxi. Det er en godt fyr, dog uden selvtænder, flok kompakt design, driftsikkert, MEN temlig dyrt......
Hvis du kommer i nærheden af Børkob i arbejdstiden, vel jeg meget gerne give dig en grundkursus i hvordan solvarme den virker, og hvad du skal kikke efter når du bestemmer dig. Du kan på mit link herunder se mit eget anlæg.....
Ja mht. vacuumfangerne så har jeg valgt selv at montere dem derhjemme når mit fyrrum er klar, så jeg finder ud af hvilken effekt de yder.

Jeg har valgt den styring NBE laver, den lyder til at være nørdet nok - uden at være FOR nørdet :0)

Nu må vi se - hvis man vil finde ud af noget, så er den bedste testperson som regel en selv :0)
levi

Re: Nyt anlæg - anbefaling af vvs-mand?

Indlæg af levi »

Falck skrev: Jeg vil også gerne anbefale vacuum fangerne. Med den erfaring jeg har, så sidste sommer havde jeg næsten ikke tænt for fyret hele sommeren. Det varme vand det klarede vor herre :-)
Mine fangere er af plade typen, og de yder altså noget mindre på "de dårlige dage" end vacuum fangerne (og der ER sådan Levi) Mine anbefalinger er at hvis du har forelsket dig i en baxi, så køb dig en baxi. Det er en godt fyr, dog uden selvtænder, flok kompakt design, driftsikkert, MEN temlig dyrt......
Hvis du kommer i nærheden af Børkob i arbejdstiden, vel jeg meget gerne give dig en grundkursus i hvordan solvarme den virker, og hvad du skal kikke efter når du bestemmer dig. Du kan på mit link herunder se mit eget anlæg.....
Enig baxi er en udemærket stoker, men i dette tilfælde hvor man vil kombinere med solvarme vha. en akkutank kan man med større fordel anvende en træpillebrænder (Uanset mærke) som selv kan tænde/Slukke - og naturligvis tilpasse sig forbruget vha. modulering.
straszek
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04 jan 2008 20:47

Re: Nyt anlæg - anbefaling af vvs-mand?

Indlæg af straszek »

Tak for de mange "ind-spark".

Valgt af baxi'en er sket overvejende af pladsmæssing hensyn - da rummet den skal være i ikke er særligt stor vil en "all-in-on" unit være at foretrække.

Det var min tanke at solvarmen, skulle kunne dække behovet af varmt brugsvand i sommer halvåret, og at baxi' i denne periode skulle være slukket, hvis der skulle være behov form rum opvarmning kan det klares med huset to brændeovene. Denne fremgangs måde har jeg brugt de sidste 2 år hvor der har været lukket for "radiator" delen af oliefyret fra midt april til september.

Jeg håber på at kunne få stykket en løsning samme, der ikke indebære at jeg skal have en stor akku-tank liggende, med at varme-opbevaringen kan klares med en 255 l. vvb.

M.v.h.

Søren
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: Nyt anlæg - anbefaling af vvs-mand?

Indlæg af pelle »

Hej
I så fald syntes jeg du skal vælge den Baxi 1,5 model der har en indbygget vvspiral i toppen og brug den til solvarmen. (sådan en model har jeg selv haft) Så kan overskudsvarmen komme gulvvarmen tilgode. Det kræver så du får trevejsventil og styring der kan klare dette.
Så vil, også du, kunne få god glæde af solvarme. Spar nu ikke på solfangerarealet. Giv solen arbejdstøjet på. Det er (næsten) gratis energi. Solvarmepumpen bruger jo kun en ubetydelighed i strøm. :D
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar