Black star, trykekspansion?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Mbruun16
Stoker I
Stoker I
6
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24 sep 2017 09:00
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Black star, trykekspansion?

Indlæg af Mbruun16 »

Stod i morges op til et fyr der var brændt ud "alarm brændsel" ved trykekspansionens sikkerhedsventil flossede det ud med vand, kedel temperatur 17 grader, tryk på ekspansion Ca 2 bar, men trykket var lige under én bar inden jeg gik i seng. Hvad skal jeg formode at der er gået galt??? Det var af den vandrette rørstump vandet kom ud af...
Vedhæftede filer
Trykekspansion
Trykekspansion

Mbruun16
Stoker I
Stoker I
6
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24 sep 2017 09:00
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Re: Black star, trykekspansion?

Indlæg af Mbruun16 »

Da jeg drejede på den røde plastic kappe ovenover det vandrette rørstump, stoppede vandet med at fosse ud...
pll
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 227
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 11 gange

Re: Black star, trykekspansion?

Indlæg af pll »

Hvis vandet bliver ved med at fosse ud og trykket er 2 Bar så har du højst sandsynlig en defekt varmtvandsbeholder hvor der er en utæthed så den lukker vandværksvand over i varmekredsen.
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Black star, trykekspansion?

Indlæg af J-B »

På den vandrette rør der går ind i teet, der sidder trykekspansionen nedenunder? prøv at banke på den, den skal lyde hult.
På trykekspansionen der sidder der en dækventil, prøv at trykke give stiften et hurtig tryk, kommer der vand ud, så er den defekt.
Mbruun16
Stoker I
Stoker I
6
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24 sep 2017 09:00
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Re: Black star, trykekspansion?

Indlæg af Mbruun16 »

Ingen vand fra ventilen, til gengæld tømte jeg den for luft og jeg kom derefter ned på 0 bars tryk. Den lyder hult når jeg banker på den. Jeg har lukket af for vandet både til og fra fyret, så jeg ikke lige står med vand igen (har været oppe og lave skorsten for svigermekanikken)
Bonus info, så kan jeg oplyse at jeg har varmt vand fra min varmtvandsbeholder. Skal jeg formoder at det er sikkerheds aggregatet der er gået død og i såfald, hvorfor?

Mbruun16
Stoker I
Stoker I
6
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24 sep 2017 09:00
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Re: Black star, trykekspansion?

Indlæg af Mbruun16 »

Er det i sig selv ikke et problem, at min ekspansion har holdt 2 bars luft inde?
Mbruun16
Stoker I
Stoker I
6
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24 sep 2017 09:00
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Re: Black star, trykekspansion?

Indlæg af Mbruun16 »

Prøver lige en tese ad, som jeg håber der er nogen der tør kloge sig på.
Lad os nu antage, at jeg ikke har haft tilstrækkelig med vand på. Vil fyret så ikke have problemer med at afsætte varmen, hvilket vil resultere i en overkogning og i sidste ende åbne op for sikkerheds aggregatet? Forstår dog ikke den alarm der stod i displayet til morgen (alarm, ilden ild, brændsel) hvis ovenstående scenarier er muligt. Vil de i givet fald have haft nogen konsekvenser eller er det bare prøve at fylde vand på og starte op?
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Black star, trykekspansion?

Indlæg af Jens »

Inden du fylder vand på anlægget igen, så skal du have din ballon i ekspansionsbeholderen pumpet op til et korrekt fortryk, som er passende til dit hus.
Der er forskel på om huset er i et plan, eller om fyret står i kælder og der så måske også er første sal på.
Funktionen af din ekspansionsbeholder, er at den skal kunne udligne de forskelle der er i vandets fylde, - da fylden varierer med vandets temperatur.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Mbruun16
Stoker I
Stoker I
6
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24 sep 2017 09:00
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Re: Black star, trykekspansion?

Indlæg af Mbruun16 »

Det var jeg ikke klar over, Jens. Hvordan fungere det? Jeg har ganske vist 1 sal på huset, men jeg opvarmer kun stue plan med fyret
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Black star, trykekspansion?

Indlæg af Jens »

1 bar svarer til 10 meter vandsøjle, - fortrykket skal kunne løfte vandet i anlægget over øverste radiator i huset. Hvis dit fyr står i stueplan, så er der nok ca 5 meter plus/minus, - hvilket svarer til 0,5 bar + 0,1 bar i reserve. Så ialt 0,6 bar i fortryk på ekspansionsbeholderen.
Derefter fylder du vand på anlægget og lufter ud, jeg vil mene ca 1 bar tryk på anlægget vil være passende, - men måske andre, der har trykekspansion, lige vil melde ind, hvad der er det helt korrekte.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Besvar