Baxi tpk 24 sort aske

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
stig70
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 11
Tilmeldt: 01 dec 2016 20:49
Mit fyr: Baxi Tpk 24 scandpell
Areal: 376m2 stuehus+ 35m2
Brændsel: 6 mm Barlinek
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 2 gange

Baxi tpk 24 sort aske

Indlæg af stig70 »

Hej med jer.

Jeg skiftede min gamle pilevang stoker ud med et
baxi TPK 24, dels for en bedre brændsel økonomi,en også fordi Pilevangen som var fra 1999 skulle have brænderhovedet renoveret.
Jeg har tidligere haft en Baxi Multiheat 15 som jeg har været meget glad for, derfor valgte jeg Baxi igen.
Nu har jeg så imidlertidigt problemer med forbrændingen af pillerne.
Der er monteret træk stabilisator, Baxi ladeventil og alt er som det skal være.
Mit problem består i at asken bliver sort og hænger i herden uanset hvordan jeg justere brænderen. Har prøvet fabriksindstillinger og alt der i mellem. Har kørt fra kulsorte kedelflader til kridhvide kedelflader.... Asken forbliver kulsort.. Og herden skal skrabes ud hver dag.
Jeg kører med svenske neova piller lige nu, første gang jeg prøver dem.... Har normalt altid på min gamle Multiheat brugt German pellets eller Barlinek og altid været meget tilfreds med dem.
Kan det være pillerne der er fyldt med møg.....

Brænderen er justeret som følgende lige nu....

Lav ydelse: blæs 24% piller 30%
Høj ydelse: blæs 34% piller 50%
Håber at en ville have en god idé, da jeg går og bliver lidt ærgerlig over investeringen af den polske brænder fra Baxi.

Mvh Stig.

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Baxi tpk 24 sort aske

Indlæg af Kruse »

Mere luft, højer blæs %.
Vis brænder er samlet rigtigt og lufthuller åbne.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?
Brugeravatar
stig70
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 11
Tilmeldt: 01 dec 2016 20:49
Mit fyr: Baxi Tpk 24 scandpell
Areal: 376m2 stuehus+ 35m2
Brændsel: 6 mm Barlinek
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 2 gange

Re: Baxi tpk 24 sort aske

Indlæg af stig70 »

Hej Kruse.
Brænderen er monteret rigtig og er tæt ved flange osv. Alle lufthuller i herd og brænderens bagvæg er fuldstændigt rene og fine.
Har kørt i 2 uger med disse indstillinger.
Lav ydelse: piller 25% blæs 37%
Høj ydelse: piller 35% blæs 52%

Det gav meget fine hvide kedelflader, men masser af aske i herden som nye piller lagde sig oven på og fyldte brænderhovedet op,
Samt asken var kul sort.
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Baxi tpk 24 sort aske

Indlæg af Kruse »

Nu er det svært at bruge indstillinger fra et fyr til et andet, da det er forskelligt hvor meget sneglen giver.
Hvor stort er bålet? Synes pille % er ret lav, måske flere piller og mere blæs giver beder forbrænding og asken blæser beder væk.
Det kan selvfølgelig også være pillerne der er trælse.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?
Brugeravatar
stig70
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 11
Tilmeldt: 01 dec 2016 20:49
Mit fyr: Baxi Tpk 24 scandpell
Areal: 376m2 stuehus+ 35m2
Brændsel: 6 mm Barlinek
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 2 gange

Re: Baxi tpk 24 sort aske

Indlæg af stig70 »

Har prøvet med på lav ydelse med 35% piller til 37% blæs og høj 45% piller til 50-60 % blæs, det gav kridt hvide kedelflader og kul sort aske, samt brænderen blev fyldt så meget op af glødende aske under pillerne at den nærmest stoppede til efter 10 timers drift, har prøvet den anden vej nu... kører lige nu med lav 30% piller og 17% blæs høj 55% piller og 28% blæs. det giver sorte tørre kedelflader og brun aske... aske ophobningen i herden ikke så voldsomt og det virker til at pille bunken bliver skubbet igennem herden af sneglen, alt i mens de bliver brændt af. flammerne nu er pænt store ( slikker op under spiralerne i rørene ), de er flotte gule og rolige. ligeså på højt trin blot meget større flamme.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi tpk 24 sort aske

Indlæg af thy »

stig70 skrev:Hej med jer.

Jeg skiftede min gamle pilevang stoker ud med et
baxi TPK 24, dels for en bedre brændsel økonomi,en også fordi Pilevangen som var fra 1999 skulle have brænderhovedet renoveret.
Jeg har tidligere haft en Baxi Multiheat 15 som jeg har været meget glad for, derfor valgte jeg Baxi igen.
Nu har jeg så imidlertidigt problemer med forbrændingen af pillerne.
Der er monteret træk stabilisator, Baxi ladeventil og alt er som det skal være.
Mit problem består i at asken bliver sort og hænger i herden uanset hvordan jeg justere brænderen. Har prøvet fabriksindstillinger og alt der i mellem. Har kørt fra kulsorte kedelflader til kridhvide kedelflader.... Asken forbliver kulsort.. Og herden skal skrabes ud hver dag.
Jeg kører med svenske neova piller lige nu, første gang jeg prøver dem.... Har normalt altid på min gamle Multiheat brugt German pellets eller Barlinek og altid været meget tilfreds med dem.
Kan det være pillerne der er fyldt med møg.....

Brænderen er justeret som følgende lige nu....

Lav ydelse: blæs 24% piller 30%
Høj ydelse: blæs 34% piller 50%
Håber at en ville have en god idé, da jeg går og bliver lidt ærgerlig over investeringen af den polske brænder fra Baxi.

Mvh Stig.
du har helt ret kvaliteten på det produkt er ikke i nærheden af en multiheat..desværre en utrolig dårlig styring med sølle 2 trin ærgeligt at det må sælges som et smart og godt fyr..

undskyld opstødet :oops:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
stig70
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 11
Tilmeldt: 01 dec 2016 20:49
Mit fyr: Baxi Tpk 24 scandpell
Areal: 376m2 stuehus+ 35m2
Brændsel: 6 mm Barlinek
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 2 gange

Re: Baxi tpk 24 sort aske

Indlæg af stig70 »

Hej Thy.. det skal du bestemt ikke undskylde for. Jeg syntes også at Baxi tager røven på folk med den pille brænder og tilmed kalder den for specielt konstrueret til deres kedel...kalder den Scandpell når den i virkeligheden er en Ecofire E1.
Nå men det er der jo ikke noget at gøre ved, eneste positive er at delene er de samme som til Scotte / Woody Brænderne. Det gør dem væsentligt billigere end hvis der skulle stå Baxi på dem.
Ærgerligt Baxi ikke har brugt en bedre styring, det var jo netop en af forcerne på Multiheat at man kan justere stort set alle parametre.
Måske man skulle rive styringen af og montere plc styring på, så kan man jo selv bestemme funktioner og muligheder i programmet... men nok nemmere at købe en Scotte styring fra NBE, der er jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken på ny.
Nu vil jeg give en undskyldning for galden der skulle ud...
Jeg prøver lidt endnu...
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi tpk 24 sort aske

Indlæg af thy »

stig70 skrev:Hej Thy.. det skal du bestemt ikke undskylde for. Jeg syntes også at Baxi tager røven på folk med den pille brænder og tilmed kalder den for specielt konstrueret til deres kedel...kalder den Scandpell når den i virkeligheden er en Ecofire E1.
Nå men det er der jo ikke noget at gøre ved, eneste positive er at delene er de samme som til Scotte / Woody Brænderne. Det gør dem væsentligt billigere end hvis der skulle stå Baxi på dem.
Ærgerligt Baxi ikke har brugt en bedre styring, det var jo netop en af forcerne på Multiheat at man kan justere stort set alle parametre.
Måske man skulle rive styringen af og montere plc styring på, så kan man jo selv bestemme funktioner og muligheder i programmet... men nok nemmere at købe en Scotte styring fra NBE, der er jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken på ny.
Nu vil jeg give en undskyldning for galden der skulle ud...
Jeg prøver lidt endnu...
ø

Aaen har så vidt jeg husker Woody/scotte styring på og det spiller bare,mener at de styringer er rimelige i pris og der er der super hjælp til de styringer...

Nogle piller giver bare sort aske og fuck det bare det virker,men hvide kedel flader koster på økonomien..
Kedel flader må være lyse hvor flammen varmer mest,som du husker fra multiheaten var det ok med lyse/hvide ender på turbolatorene på grund af den konsentrede røg vandring der..

Den sorte aske kan også let stamme fra pauseslukninger,så måske en mindre effekt på lav ku måske gøre en forskel...

Du nævnte et sted rolige oranges flammer,det lyder for fed i blanding tænker du skal lave mehs skorstens indstilling...den findes der link til her inde..

Baxi tpk med NBE v. 7 Styring

http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
stig70
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 11
Tilmeldt: 01 dec 2016 20:49
Mit fyr: Baxi Tpk 24 scandpell
Areal: 376m2 stuehus+ 35m2
Brændsel: 6 mm Barlinek
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 2 gange

Re: Baxi tpk 24 sort aske

Indlæg af stig70 »

Takker for svarene og hjælpen...

Vil lige læse op på Aaens TPK med NBE styring... arbejder lidt videre med justeringerne og prøver nogle andre piller, har heldigvis kun en palle mere af Neova. Tror seriøst der er noget i dem der ikke kan brænde... men vil ikke udelukke at min TPK sandsynligvis også kommer til at kører med NBE styring.

Kan godt huske min dejlige Multiheat stoker, den havde lysegrå ender på turbolatorene og lige i kanten rundt om dem og ellers var kedel fladerne kaffebrune/ mørkegrå hele vinteren.

Jeg har haft læst på mhes skorstens indstilling og familien tror jeg er tosset.... jeg render og glor på skorstenen hele tiden.

Mvh. Stig.
Brugeravatar
stig70
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 11
Tilmeldt: 01 dec 2016 20:49
Mit fyr: Baxi Tpk 24 scandpell
Areal: 376m2 stuehus+ 35m2
Brændsel: 6 mm Barlinek
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 2 gange

Re: Baxi tpk 24 sort aske

Indlæg af stig70 »

Nu er kedel fladerne pænt ensartet sorte, så den skal uden tvivl have mere luft. Asken er nu brun/sort... tror seriøst at det er et parti rigtige trælse piller fra Neova.... jeg har justeret om igen. Det lave trin kan lige akkurat ikke følge med varme behovet og har lidt højere overskud af luft ( ud fra flammen ) end højt trin. Det høje trin er flyttet væsentligt højere op i ydelse. Tænker at springene i mine ydelses trin måske har været for små, så den ikke har fået buldret nok piller og luft igennem herden, når der var behov. Flammen på højt trin indikere tilpas med ilt..... må se hvordan den ser ud i morgen.
Hvor stort spring har i andre i mellem jeres trin?
Mit desværre forhenværende Multiheat 1.5 kørte med forholdsvis små ydelses trin og ikke det store spring fra lavt til højt..
Det brugte ca 7 tons om året til at varme 230 kvadratmeter hus op til 22-23 grader.

Besvar