Vinterdæk eller ej.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Vinterdæk eller ej.

Indlæg af vinther2 »

Der er en ting jeg ikke forstår her i vores samfund hvor man gør så meget for at nedbringe antallet af færdselsulykker.
Man har fotovogne som overvåger os mere eller mindre konstant, man har laserkontrol, man har spritkontrol og i det hele taget gør man alt for at nedbringe færdselsulykker.

Men som et af de få lande i Europa, er man totalt ligeglade med om bilerne er monteret med vinterdæk!
Det hjælper jo ikke meget, hvis jeg selv har vinterdæk på og jeg så møder en modgående trafikant som kommer i slinger og rammer mig frontalt, pga. af vedkommende kører med tyndslidte sommerdæk.

Jeg ved ikke hvad jeres holdning er, men for mit vedkommende skulle det være ved lov at man fra 1. november og indtil marts/april skulle have vinterdæk på sin bil. Dem som ikke overholde dette skulle have en klækkelig bøde,- de kan jo være medvirkende til at andre menneskers liv og førlighed kan få uoverskuelige følger,- incl. deres egen.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af Bigfoot »

Kunne ikke være mere enig.

Ligesom i tyskland, som endda har fået dækproducenterne til at lave et ekstra slidmærke på dækkene, som hedder 3mm, derunder er et vinterdæk frataget sin berettigelse til at kalde sig et vinterdæk :shock: :great:

Men ja, vores lovgivning er total hul i hovedet. Det nyeste, med skruerne i nummerpladerne, er en af de værste eksempler overhovedet.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af Zarge »

Enig, naturligvis redder vinterdæk ikke alle situationer, men det er sgu det mindste man kan gøre...
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af Landlyst »

Enig.... Det skal være lov krav.... Alle hjul på under 3500kg... Lastbiler og busser skal som Minimum have vinterdæk på træk akslen/erne og zybede fordæk....
Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af T-mek »

Godt indlæg og er helt enig.
Vinterdæk bør være ved lov.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af Oldgaard »

Helt enig vinter2 :great:
Har en kollega som fik en spritny bil i torsdags, og F***** om ikke forhandleren har leveret den med sommerdæk :shock: og det her midt/sidst i November måned, hvad tænker sådan en forhandler dog på ? Havde han nu sørget for at der sad ordenlige vinterdæk på fælgene, så havde min kollega med det samme bestilt fælge med sommerdæk til levering til foråret = hurtigt mersalg ;)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
nemocharley

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af nemocharley »

Jo tak til skrappere regler omkring vinterdæk.
pendec

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af pendec »

@Nemo
Så længe skrappere regler også siger noget om ude temperatur, og ikke kun siger 1 oktober, for så vil mange skide på det, når de jo stadig siger vi går imod grader som stiger generelt.
I Sverige kæmper de med pigdæk som ikke er nødvendigt i alle områder og ødelægger veje, I Danmark kunne vi hurtigt ende med helårs dæk ikke var ok, selvom vi oplever landsforskelle hvor de fungerer helt optimalt. Så de krav skal granskes ordentligt.

@Oldgaard
Mon ikke du mener køberen er den som fejler og køber en fabriksny bil, som leveret, og glemmer at købe rigtige/ordentlige dæk? Det kan da aldrig blive forhandleren, de gør jo kun som køberen ønsker. Så jeg mener nu din køber der, har fejlet, og burde have købt ordentlige hjul/dæk fra start, SAMTIDIG med købet af en bil som leveres med sommerhjul, for det er jo hvad du siger bare modsat og præcis det samme men her fejler køber altså eller glemmer chancen for sne snart.
Dit hurtige mersalg, er tilstede når kunden ved det er vinter, og automatisk køber vinterdæk som alle burde (som tråden her påpeger), og burde gøre når man køber ny bil, hvis den ikke har helårsdæk på og disse er tidssvarende og tilstrækkelig for køber hvor man nu bor.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af thy »

pendec skrev:@Nemo
Så længe skrappere regler også siger noget om ude temperatur, og ikke kun siger 1 oktober, for så vil mange skide på det, når de jo stadig siger vi går imod grader som stiger generelt.
I Sverige kæmper de med pigdæk som ikke er nødvendigt i alle områder og ødelægger veje, I Danmark kunne vi hurtigt ende med helårs dæk ikke var ok, selvom vi oplever landsforskelle hvor de fungerer helt optimalt. Så de krav skal granskes ordentligt.

@Oldgaard
Mon ikke du mener køberen er den som fejler og køber en fabriksny bil, som leveret, og glemmer at købe rigtige/ordentlige dæk? Det kan da aldrig blive forhandleren, de gør jo kun som køberen ønsker. Så jeg mener nu din køber der, har fejlet, og burde have købt ordentlige hjul/dæk fra start, SAMTIDIG med købet af en bil som leveres med sommerhjul, for det er jo hvad du siger bare modsat og præcis det samme men her fejler køber altså eller glemmer chancen for sne snart.
Dit hurtige mersalg, er tilstede når kunden ved det er vinter, og automatisk køber vinterdæk som alle burde (som tråden her påpeger), og burde gøre når man køber ny bil, hvis den ikke har helårsdæk på og disse er tidssvarende og tilstrækkelig for køber hvor man nu bor.
ja vinter dæk skal der til..

ps vinterdæk skal tilkøbes / forhandles.. Nye biler kommer alle på sommerdæk...
generelt er det rimeligt nemt at få forhanlet vinterdæk med i købet..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af Flammen »

ja, lad os få nogle flere love og regler, for enhver frihed bør straffes hårdt
ironi kan forkomme

Besvar