Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
norretoft
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 31
Tilmeldt: 03 feb 2015 17:05

Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?

Indlæg af norretoft »

Hej
Jeg har et biomax 16 pillefyr som jeg kører med for 3 år nu og der har ikke været nogen større problemer med det i den tid, jeg har det slukket om sommeren hvor vi kører med el patron i vores varmtvandsbeholder, men for 3 uger siden tændte jeg op i det igen.
Jeg startede med at gøre det hele rent, desværre havde rensepindene sat sig godt fast men der var gennemgang så røgen kunne komme ud, tænkte at det nok ville hjælpe hvis de blev varmet op men det har det så ikke gjort, igår havde kæresten og børnene så været i bad og pludselig røg det ud af skorstenen foroven, jeg gik ind til fyret for at se hvorfor, troede det måske havde været gået i pausefyring selvom det er slået fra, kedeltemperaturen lå på 55` og ydelsen på 25% men var på vej op (kedeltemperatur er sat til 65´) der kom lidt røg ud af trækstabilisatoren og lige pludselig gav det et brag og slangen røg af oppe ved sneglen med det resultat at den smeltede, jeg skyndte mig at slukke på stikkontakten så fyret gik ud for at undgå gløder op af slangen.
Braget havde også fået renselemmen i skorstenen til at falde ud udenfor.
Idag skal jeg så til at gøre det hele godt rent igen og prøve at få de rense spiraler op som sad så godt fast, men nu her hvor jeg tog renselemmen af afgangsrøret ser soden helt glinsende ud på metallet (det er helt hårdt) (billede) og inde i fyret er der store askeflager (billede) og nogle steder inde i fyret er der ligeledes "glinsende" tør aske. stikker jeg hånden ind i afgangsrøret føles det som et krater med hård aske.
Er der noget der har et bud på hvorfor mit fyr "eksploderede" ???
Vedhæftede filer
IMG_3474 (640x477).jpg
IMG_3473 (640x478).jpg

john mikkelsen
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 3
Tilmeldt: 08 feb 2015 09:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 285 M2
Brændsel: Piller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7080

Re: Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?

Indlæg af john mikkelsen »

Jeg følger lige med her for netop det samme er sket for mig med slangen der blev skud af og det mens jeg sad foran fyret. som ellers kører super
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?

Indlæg af J-B »

Der kan være flere årsager, tager dem lige fra en ende af.
Manglende træk i skorsten, tjek at der ingen allikerede er og den ikke er fyldt med sod.
Røgrøret skal være tom for aske/sod, det er ikke alle skorstensfejere der renser den.
Røgkanaler i kedel skal være så nogenlunde rene, du skriver at der er så meget sod at rens sad fast, så der har nok ikke været hul nok.
Årsagen til det hårde glanssod er for lidt luft i forhold til brændsel og nok også årsag til din røggaseksplotion, rens brænder 100%, rens blæsermotor for støv.
Hvis din blæser er med kondensator, så kan den være ved at være træt og så kører den for langsom, det kan også være blæsermotor der er ved at være slidt så den skal have mere power.
Din snegl kan også have begyndt at dosere mere, ses tit ved skift af pillemærke og selv samme mærke kan svinge meget fra år til år.
Men den mest sandsynlige årsag fra starten af med dine symptomer, er for lidt luft i forhold brændsel.
Håber ikke at det her er alt for forvirrende :wink:
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Helt enig med J-B, I har oplevet en mindre røggaseksplosion, der typisk sker fordi forbrændingen
får for lidt ilt, og dermed ophober gasser, der vil eksplodere når der pludselig tilføres ilt.

Samme er årsagen til det massive glanssod der er på billederne, typisk alt for fed blanding, dvs for meget
brændsel med for lidt luft.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
norretoft
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 31
Tilmeldt: 03 feb 2015 17:05

Re: Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?

Indlæg af norretoft »

Hej
Jeg har nu fået rensespiralerne op, der er en anden som har skrevet til mig at jeg gerne skal have røgtemperaturen noget højere op for at undgå løbesod men syntes ikke jeg kan få den højere op, den ligger gerne omkring de 85 grader.
Håber i lige kan hjælpe mig, jeg har skrevet alle mine data ned som jeg kører med, men ved ikke lige hvor det er jeg giver den mere luft men håber i kan hjælpe mig med at sige hvor det er jeg skal lave min ændring i dataene.
Min opsætning ser således ud:

Kombifyring: NEJ
Pausestop: NEJ
Pausestart: 9*
Pausestop: 10*
Kedeltemp: 65*
Brændsel: 1,40
Røgtempmin: 65*
Røgtempmax: 200*
Startbrændsel: 30
Pausebrændsel: 5s
Pauseluft: 5%
Pausetidmax: 60m
Renblæstid: 15s
Renblæsint: 45m
Sommrdrift: NEJ

Montøropsætning
Brændselmin: 25%
Sneglemax: 16%
Luftminimum: 10%
Luftmaximum: 30%
Luftreducer: 7%
Tændvarmtid: 15m
Tændvarmeff: 82%
Tændluft: 5%
Regrampetid: 30s
Stopblæsetid: 10
Røgstarttemp: 5*

Disse er mine data som jeg bruger pt. på displayet står der driftydelse: 28% KT: 67,8*c RT: 88*c

Jeg har 3 røgvendere i lige nu.

Mvh. Brian

nemocharley

Re: Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?

Indlæg af nemocharley »

hvis du fjerne røgvenderne så stiger både temp. og forbrug. Jeg kører med 80-130 grader røgtemp. alt efter hvor ren kedlen er, i et andet slags pillefyr ganske vidst.

Se på skorstenen, røgen skal helst være klar eller næsten usynlig på nær ved opstart hvor forbrændingen ikke er helt i omdrejninger. Flammen skal helt være fint gul, ikke for dyborange da det kan tyde på for lidt ilt ift. brændselsmængde.

Hvis fyret er meget nede i det lave område, så kan du overveje at fyre i bestemte perioder af døgnet (timerstyring) - jeg ved ikke hvor stort areal du varmer op, men 16kw kan trods alt trække en del.
norretoft
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 31
Tilmeldt: 03 feb 2015 17:05

Re: Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?

Indlæg af norretoft »

Jeg kan ikke se nogen røg op af skorstenen og problemet på et biomax fyr er at man ikke kan se hvordan flammen ser ud da der ikke er noget sted at kigge ind med mindre man tager røret fra sneglen op og så får den jo pludselig ekstra ilt ind der.
Mit fyr ligger altid nede i det lave område syntes jeg lige bortset fra når vi har været i bad eller når vi lige har tændt for radiatorerne, jeg har prøvet at skrue ned for brændsel tilførslen og så ligger den på 60-80% i ydelsen hvilket jeg jo vil mene er fint, men problemet er at falder temperaturen om natten så kører den 100% og kan ikke få kedlen op på de 65* igen før jeg øger pille tilførslen igen, selvom den egentlig har et stort interval fra 70-100% i ydelse
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?

Indlæg af HR LUCCA »

Når ikke du kan se flammen er du nød til og se på asken i bunden og på siderne i kedlen , og så stille på pillemængden og luft så asken ligner kaffegrums , jeg mener og kan huske at et biomax kan køre sommerdrift , dvs starter 4-5 gange om dagen så det køre højere ydelse når det er startet ,det vil hjælpe så det ikke pause fyre , hvis det ikke lave varme nok om vinteren , skal du hæve pillemængden og luften ved 100 % ydelse , så burde det lave noget mere varme , hvor bor du henne i verden :wink: der kunne jo være en der bor i nærheden af dig ,der er 100meter mester i et biomax icon_cheesygrin.gif og som havde lyst til og komme og sparke til det :wink:
Senest rettet af HR LUCCA 07 okt 2015 21:59, rettet i alt 1 gang.
nemocharley

Re: Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?

Indlæg af nemocharley »

Finindstil i bundydelse - er det ikke muligt? istedet for at reducere topydelse - hvis du tilfører brændsel for at få ydelse op men glemmer at justere ilten, så får du et problem

kan det ikke stå slukket og kun køre få timer om dagen af 2-3 gange?
Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
9
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?

Indlæg af Nighttrain »

Hejsa norretoft.
Hvad slags piller bruger du, jeg selv har afprøvet 7 forskellige slags inden jeg fandt dem der passede bedst til min Biomax 16.
Og tro mig Biomax 16 er meget kræsen hvad andgår piller, jeg mener ang askekager og slagger i herden.
Og hvor i landet bor du ?.

Mvh Claus.

Besvar