Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

HR 100 tilslutning til centralvarme

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
kyllerylle72
Stoker I
Stoker I

Indlægaf kyllerylle72 » 11 mar 2015 10:18

Hej

Jeg er nybegynder og skal have tilsluttet en Ecoteck HR 100 til et tostrenget system senere på måneden. Jeg regner med at tilslutte den ved en radiator men mine rør er kun 1/2" og tilslutningen til pilleovnen er 3/4". Har det nogen betydning i forhold til tryk eller andet (selvfølgelig ud over at jeg skal have nogle forskruninger) ?

Brugeravatar
dannidines
Stoker XVI
Stoker XVI
Mit fyr: RTB 10KW m/Ilt + 90 RØR + brændeovn
Areal: 303 (240 opvarmet)
Brændsel: Piller/Solfanger/Solceller
Dagligt forbrug: 0-5
Årligt forbrug: '14/'15: ca 2,9 t
Geografisk sted: Sydsjælland
Givet likes: 92 gange
Modtaget likes: 42 gange

Indlægaf dannidines » 11 mar 2015 14:53

Hvor mange kw er sådan ovn på? Størrelsen på rørene har noget at gøre med om "de kan flytte energien" som jeg forstår det - da jeg monterede mit RTB blev jeg forklaret, at 3/4" svarer til DIN20, hvilket omregnet i kobber er 18mm, men jeg blev rådet til at benytte 22mm ifm. flow/flytte energien.

Mit RTB er 10kw (nominelt 11,2kw mener jeg) og der blev jeg, som sagt, rådet til 3/4" sort alt. 22mm kobber.
Danni Dines
Bio-/alternativ energi nørd med en vision - "pas på min jord, til jeg bliver stor"

Solcelleanlæg: 12 x Topsola TSM96-125M-B 250W + Delta Solivia 3.0 G4 TR

Mit fyr: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... idines_rtb

kyllerylle72
Stoker I
Stoker I

Indlægaf kyllerylle72 » 11 mar 2015 16:20

Hej

Som jeg kan se afgiver den 10,1kw til vandet. Jeg må lige se hvor meget varme 1/2" rør kam flytte

Brugeravatar
Djursland
Stoker IV
Stoker IV

Indlægaf Djursland » 27 mar 2015 18:57

hej

jeg har en HR 100 og hvis du kikker i røret i 3/4 tilslutningen er der et ikke fuldt hul så 1/2 rør er fint.

jeg har en Kwh måler på og den er i 1/2 og der kommer masser af varme igennem jeg har set 22 Kw men det er lige når den tænder pumpen og indtil den får stabil retur vand temp

ellers når den køre max har jeg set 9,5 kw men normalt ligger den omkring 4-6 kw så det går nok med 1/2 rør

jeg har sat den på ved en radiator som du vil og den køre Sateme godt. vi har haft 2 drift stop på den men det var fordi jeg hade glemt at hælde piller i smiler

det er 2 sæson vi har den nu

hvis du køre med 8 mm piller så få nogle der ikke er for lange da de gerne vil sætte sig på tværs i gitteret i pille beholderen men hvis du køre med 6 mm er der ikke noget
men det er ikke være end jeg har en pind til at trykke dem ned med om morgen

en anden ting med den er at jeg har skruet pumpen ned til trind 1 rent fysisk da den bruger 96 w på trin 3 og larmer en smule og sån en styring der er i ovnen kan ikke køre med en spare pumpe som grundfoss alpha 2 dvs en selv reg pumpe..

i vil opleve den larmer den første uge men så høre i den ikke mere

alt i al er det en rigtig fed løsning da der ikke er spil varme og den køre pisse godt

Mvh Flemming
Ecoteck HR 100

Tilbage til "Pilleovn - Træpilleovn"