Total Nybegynder med helt nyt Woody BlackStar 1016

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
krizzer
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19 dec 2014 18:27
Mit fyr: Woody BlackStar 1016 med 16 kw brænder
Areal: 190
Brændsel: 8mm Træpiller fra Asp Biobrændsel
Geografisk sted: Fousing K (Struer)

Total Nybegynder med helt nyt Woody BlackStar 1016

Indlæg af krizzer »

Jeg, min mand og vores 3 små børn, bor til leje i et 190kvm 2 etagehus som er dårligt isoleret, og der trækker kold luft ind flere steder.

Vi har i fredags fået sat et Woody BlackStar 1016 med 16kw brænder og 200L pillemagasin (den røde 60x60cm silo).
Montøren er struer vvs.

Fyret kører på den gamle åbne ekspansionbeholder, som vvs'eren sagde havde været frossen engang.
Der er en gammel 110L VVB.
Der skulle være en trækstabilsator, men kan ikke se den nogen steder.
Der er ikke monteret en shunt.
Kedeltemperaturføleren er monteret med strips på fremløbsrøret helt inde ved fyret.

Den gik ud i går da den gik på lav drift med først at skrive "fotosensor har ikke registret lys i over 2 minutter", derefter gik den ud med beskeden "Alarm ingen ild - brændsel ?"
jeg var dog så heldig at ham vi køber piller hos, havde fortalt mig at han havde over 10 års erfaring med woody fyret, da han har solgt dem og lavet service på dem.

Så han hjalp mig over mobilen til at få fyret i gang igen og han sagde at han godt ville komme men han synes ikke at det kunne passe at jeg skulle betale ham for at få fyret til at køre som den skal.
Han sagde osse at der SKAL være en shunt for at fyret ikke skal tære op og for at der ville være garanti på fyret.

Nu har jeg ringet efter struer vvs og så må vi se hvad han siger for har læst og hørt mig frem til at der SKAL være en shunt og kedeltemperaturføleren skal sidde i en dyklomme i enten højre eller venstre side af fyret.

jeg har ikke rigtig fået nogen information, udover at jeg bare skal sørge for at der er piller i magasinet og læse i manualen, men der står ikke ret meget om styringen :(

nemocharley

Total Nybegynder med helt nyt Woody BlackStar 1016

Indlæg af nemocharley »

ja der skal være shunt påmonteret - og ja en trækstablisator (sidder på røgrør eller i skorsten og skulle gerne vippe hvis det blæser lidt) er en rigtig god idé at få påmonteret.
krizzer
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19 dec 2014 18:27
Mit fyr: Woody BlackStar 1016 med 16 kw brænder
Areal: 190
Brændsel: 8mm Træpiller fra Asp Biobrændsel
Geografisk sted: Fousing K (Struer)

Total Nybegynder med helt nyt Woody BlackStar 1016

Indlæg af krizzer »

Nu har han lige været her og sagde at det ikke var nødvendigt med en shunt da vores returvand er rigtig varmt (aner ikke hvor varmt det er, da der ikke er nogen måler til den) og det kun var til større anlæg :/

Nu har han bare sat tallet ved snegl ydelse / 6 minutter fra 1340g til 1250g og blæser hastighed ved 10% fra 21 til 18.

Jeg nåede ikke at få stillet alle mine spørgsmål inden han var ude af døren igen.

Jeg aner stadig ikke hvem jeg skal kontakte hvis der sker en fejl igen :/
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Total Nybegynder med helt nyt Woody BlackStar 1016

Indlæg af Hjemme teori »

krizzer skrev:Nu har han lige været her og sagde at det ikke var nødvendigt med en shunt da vores returvand er rigtig varmt (aner ikke hvor varmt det er, da der ikke er nogen måler til den) og det kun var til større anlæg :/

Nu har han bare sat tallet ved snegl ydelse / 6 minutter fra 1340g til 1250g og blæser hastighed ved 10% fra 21 til 18.

Jeg nåede ikke at få stillet alle mine spørgsmål inden han var ude af døren igen.

Jeg aner stadig ikke hvem jeg skal kontakte hvis der sker en fejl igen :/
Det kan være jeres installation er en et-strengs og så vil returen automatisk være varm, men derfor sætter man en shunt alligevel, fordi den ikke koster alverden og så er man sikker (og at det kun er i store anlæg er noget sludder og udenomssnak). Men hvorfor ikke tage den med udlejer. Det er vel udlejer der har bekostet fyret og interesseret i at del holder så længe så muligt?.

Og kedelføleren skal sidde i en følerlomme inde i fyret, ellers reagere fyret for langsomt og med risko for ikke at styre pumpen korrekt ved opstart og nedlukning ( men måske pumpen ikke er styret via fyret, hvilket vist godt kunne være tilfælde med det klamhuggeri der allerede er lavet). Men hvis pumpen går i stykker skal føleren sidde inde i fyret (følerlomme) da styringen ellers ikke opdager at det er blevet for varmt og derfor skal lukke ned. Kan du ikke tage nogen billeder? Der skal også sidde en overkogstermostat, er den monteret?
Mvh. Sophus
From
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Total Nybegynder med helt nyt Woody BlackStar 1016

Indlæg af From »

Du kan jo få montøren til at læse side 11 punkt 5 her http://www.nbe.dk/files/manager/manuale ... 202014.pdf

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Total Nybegynder med helt nyt Woody BlackStar 1016

Indlæg af newpas »

Se venligst din manual side 5, understreget!! Shunt!!!! Vis den til din vvs hvis han ikke har set den før han monterer!
krizzer
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19 dec 2014 18:27
Mit fyr: Woody BlackStar 1016 med 16 kw brænder
Areal: 190
Brændsel: 8mm Træpiller fra Asp Biobrændsel
Geografisk sted: Fousing K (Struer)

Total Nybegynder med helt nyt Woody BlackStar 1016

Indlæg af krizzer »

så vidt jeg kan se er vores 2 strengs da der går 2 rør fra hver radiator som går op gennem loftet.

Det må jeg jo gøre, selvom jeg ikke er sikker på hvor meget kendskab de har til stokerfyr.
Ja det er dem der har betalt for det :)

Han siger der er god træk i vores skorsten, så er godt nok blevet i tvivl om der er blevet monteret en trækstabilisator, som jeg så på ordreseddel som kom med fyret.

Jeg sagde til ham at jeg havde læst det i manualen men fik det svar af ham som jeg skrev lige før
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Total Nybegynder med helt nyt Woody BlackStar 1016

Indlæg af triumph »

Grunden til det går ud, er formodentlig fordi det får for lidt piller i lavlast, og så når de at brænde ud inden snegl dossere ny sending piller.
Selvom montør har indreguleret pillefyret korrekt, så ændre sneglen sig relalativt meget de første 14 dage, hvor den vil give en hel del mindre end ved opstart. derfor skal du lave en ny afvejning, og nok også justering af blæser
Se manual s 8 og s 17
http://www.nbe.dk/files/manager/nbe%20v ... 206.85.pdf

Først laves afvejning af piller (manual s 8)
Tallet tastes ind i styring.
Dernæst blæserjustring:
Ved blæserjustering sættes min og max ydelsen til 100%
Efter ca. 5 min drift (forbrænding skal være stabil) så justeres "Blæser høj" så langt ned at flamme får sorte spidser" og så lidt op igen, så de sorte spidser på flammen forsvinder.
Dernæst sættes max og min ydelse på 50%, og "blæser Midt" justers igen som beskrevet oven over.
Så sættes min/max ydelse til 20% (det er en fordel at starte på 20%, da man ellers risikere at flamme går ud)
"Blæser lav" justeres til korrekt flamme.
Herefter sættes max / min ydelse på 10% og du ser om flammen stadig er ok.
Hvis du ikke har trækstabilisator , så vil jeg anbefale at du sætter min ydelse til 20% da du ellers risikere at fyret gå ud da piller kan nå at brænde væk, når der er meget træk i skorsten
dannidines

Total Nybegynder med helt nyt Woody BlackStar 1016

Indlæg af dannidines »

Hej Krizzer,

Skriv en venlig og pænt formuleret email hvor du referer til garantiforhold opstillet af producenten jf. Manualen.

Bed ham udbedre sine mangler og bed ham bekræfte din mail (hvis han ikke svarer, er det ligeledes "et svar"/hensigtserklæring)

Angiv en senest svar dato, indenfor rimelig tid, og orienter ham i samme mail, at du sideløbende har orienteret både producenten (NBE) samt eventuelle "kvalitetsstemplede byggegarantiforeninger" han skilter at skulle stå inde for hans håndværk (se hjemmeside) om et evt. verserende problem, men at du har givet ham en fair chance for at udbedre før du går "all in!" Det er sådan, hvis du køber et produkt med montering, da er det montørs ansvar at overholde producentens anvisninger - købeloven, plain and simple.

Undersøg om han er registreret NBE forhandler på NBE's hjemmeside (især hvis han er RTB certificeret), for da må det være i NBE's interesse at få sin montør/forhandler rettet ind.

Han skal nok makke ret :)
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Total Nybegynder med helt nyt Woody BlackStar 1016

Indlæg af pille bruger »

Hold min ydelsen på 10%, det andet er noget sjusk , med mindre der er en rigtig god grund til at ændre den.
Hvilken styring er det ?
Er den på StokerCloud ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Besvar