Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Automatgear og brændstoføkonomi

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlægaf martin_b » 18 okt 2014 10:58

Min trofaste gamle Mondeo 1,8 fra 1994 er død, så nu skal der findes ny.

Særligt konen er brændt varm på en Ford C-Max fra 2007 diesel - men den har automatgear.

Er der nogen der har praksis-erfaring med automatgear og kan fortælle mig, om sådan en automater har væsentligt dårligere brændstoføkonomi end en med manuelt gear?

Og i bekræftende fald: hvorfor? Når man når cruise-hastighed, så er man vel der, uanset om gearene undervejs har været skiftet automatisk? Eller bliver der på en eller anden måde kontinuerligt taget effekt ud af motoren pga. automatgearet?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1624
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 24 gange
Modtaget likes: 10 gange

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlægaf newpas » 18 okt 2014 11:48

Kører selv med automatgear. Det er 5år gl. Det siges at de nyeste har mindre modstand i gearekassen, de gamle tager nok 3-5HK. Men så er der jo det med køremønster. Manuelt gear bliver ikke altid skiftet optimalt. Måske kører man den lidt højere op i omdrejninger før man skifter. Det sker jo ikke med auto og man er heller ikke så tilbøjelig til at accelerere. Så jeg tror at slutforbruget er nogenlunde det samme. Og så skal man jo også give et lille plus for kørekomforten! Især hvis fører ikke er så (erfaren!!). Den vil jeg godt betale lidt for også.

Brugeravatar
jopa
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 874
Tilmeldt: 25 mar 2012 19:33
Mit fyr: Orlan 18 kw
Areal: 150
Brændsel: Briketter fra Tyskland
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: 7 til 10 paller
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlægaf jopa » 18 okt 2014 11:49

Har haft biler med tomatgear og ja de skulle vistnok være en smule tørstigere men ikke noget jeg har bemærket da jeg altid foretrækker store biler (komfort)

Noget andet er prisen for rep af automatgear som er meeeeget dyrt.
Mvh John
Brændeovn Oliefyr og Varmepumpe som backup

svsommer
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 724
Tilmeldt: 05 aug 2008 17:30
Mit fyr: Pellx med dtc9002 Roca P30-5
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 32kg 29/10-09
Årligt forbrug: ?

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlægaf svsommer » 18 okt 2014 11:58

Hvilken type automat er det
mvh
svsommer

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1624
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 24 gange
Modtaget likes: 10 gange

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlægaf newpas » 18 okt 2014 12:01

Ve ik! Hyundai i20


Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlægaf martin_b » 18 okt 2014 12:13

svsommer skrev:Hvilken type automat er det


Det er Fords "Powershift" - dvs. et dobbeltkoblingsgear.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

svsommer
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 724
Tilmeldt: 05 aug 2008 17:30
Mit fyr: Pellx med dtc9002 Roca P30-5
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 32kg 29/10-09
Årligt forbrug: ?

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlægaf svsommer » 18 okt 2014 13:40

martin_b skrev:Min trofaste gamle Mondeo 1,8 fra 1994 er død, så nu skal der findes ny.

Særligt konen er brændt varm på en Ford C-Max fra 2007 diesel - men den har automatgear.

Er der nogen der har praksis-erfaring med automatgear og kan fortælle mig, om sådan en automater har væsentligt dårligere brændstoføkonomi end en med manuelt gear?

Og i bekræftende fald: hvorfor? Når man når cruise-hastighed, så er man vel der, uanset om gearene undervejs har været skiftet automatisk? Eller bliver der på en eller anden måde kontinuerligt taget effekt ud af motoren pga. automatgearet?

Jeg vil ikke tro den har det store mere forbrug med Powershift ved modereret kørsel.
Men C-max uha pas nu på 1,6 psa motor.
Hvad har den på klokken?
mvh
svsommer

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlægaf martin_b » 18 okt 2014 14:13

svsommer skrev:Men C-max uha pas nu på 1,6 psa motor.
Hvad har den på klokken?


Hvad skal jeg passe på? Husk på, at du ikke taler med en mekaniker ;)

Den har kørt ca. 200.000 km.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

svsommer
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 724
Tilmeldt: 05 aug 2008 17:30
Mit fyr: Pellx med dtc9002 Roca P30-5
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 32kg 29/10-09
Årligt forbrug: ?

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlægaf svsommer » 18 okt 2014 14:15

martin_b skrev:
Hvad skal jeg passe på? Husk på, at du ikke taler med en mekaniker ;)

Den har kørt ca. 200.000 km.

1,6psa defekte turbolader
mvh
svsommer

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3789
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlægaf MichaelK » 18 okt 2014 14:20

Hvorfor gøre i dag, hvad der kan udsættes til i morgen? Thi i morgen kan det være overflødigt!
Citat: ???



Tilbage til "Bil, MC og Motor"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster