Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp - Er det her dyrt eller rimeligt

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
katzina
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11 sep 2014 11:48

Hjælp - Er det her dyrt eller rimeligt

Indlæg af katzina » 11 sep 2014 12:33

Hej alle,

Jeg står i den situation at vi skal have skiftet det gamle oliefyr ud med et pillefyr. Vi har fået et tilbud fra en af min kærestes arbejdskollegaer der vil stå for det hele og er kommet med en pris 63000kr. Men jeg kan ikke helt lure om det er et rimeligt tilbud, synes godt nok at f.eks skorstenen er meget dyr. Er der nogle der ved bedre end mig, der vil komme med lidt indput?
Vedhæftede filer
pillefyr.jpg


levi

Hjælp - Er det her dyrt eller rimeligt

Indlæg af levi » 11 sep 2014 12:43

katzina skrev:Hej alle,

Jeg står i den situation at vi skal have skiftet det gamle oliefyr ud med et pillefyr. Vi har fået et tilbud fra en af min kærestes arbejdskollegaer der vil stå for det hele og er kommet med en pris 63000kr. Men jeg kan ikke helt lure om det er et rimeligt tilbud, synes godt nok at f.eks skorstenen er meget dyr. Er der nogle der ved bedre end mig, der vil komme med lidt indput?
Indreguleringen af fyret forstår jeg ikke man skal betale 1200 kr ekstra for ?

Der mangler forøvrigt vejrkompensering i tilbuddet.

Når jeg regner tilbuddet ud fra det du har fået, - så kommer jeg frem til en pris på 59000 kr. INCL. Indregulering & Vejkompensering (Vejrkompensering koster alene incl. montering 4500 kr).

Så ja det er ikke et billigt tilbud du der har modtaget :)

pendec

Hjælp - Er det her dyrt eller rimeligt

Indlæg af pendec » 11 sep 2014 13:34

Var der ikke skorsten på oliefyr? Den kan vel genbruges og du kan skære en god del af omkostningerne.
Har de bildt dig noget ind omkring den gamle ikke kunne bruges med en scotte?

Hvorfor koster scotte 29.500? Er det ikke den man kan få nede omkring 20K blackstar mini, og det ser da meget ud som om du burde have opsætningen af scotte inkl. i de 29K som hedestoker f.eks har?

Kan du ikke også få tilskud på 3.500kr eller mere som de fleste andre når du skifter fra Olie?

ps:
"Vi har fået et tilbud fra en af min kærestes arbejdskollegaer der vil stå for det hele"
de Kollegaer tager vist fusen på jer med det tilbud, måske værd at prøve at indhente 2 mere? Det gjorde jeg og der var da 10-15K i forskel.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Hjælp - Er det her dyrt eller rimeligt

Indlæg af Lintz » 11 sep 2014 14:17

Hej Katzina: Jeg vil ikke kommentere den pris du har fået, men vil prøve at forklare hvad jeg fik for 3½ år siden.

Nedtagning af brændelsfyr og oliefyr.
Bortskaffelse af begge dele

Opsætning af Scotte 16kw m 500 l silo i nyt fyrrum.
Opsætning af 300 l vvb med dobbeltspiraler
Opsætning af vacum-solvarme anlæg på tag (med tilhørende cirkulationspumpe og trykekspansion)

Tilslutning af det hele inklusiv cirkulationspumpe, shunte, 2 stk 3vejs ventiler, trykekspansion samt autoudluftere

Ny 4 m stålskorsten "all inklusiv" opsat.

samlet pris knap 85.000,00
Jeg fik så 15.000,00 retur af staten under ordningen "skrotditoliefyr.dk" som ikke eksisterer mere.

Men så har man vel "håndværkerfradraget" idag som man kan benytte.

For øvrigt: Velkommen til....
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

nemocharley

Hjælp - Er det her dyrt eller rimeligt

Indlæg af nemocharley » 11 sep 2014 15:05

husk at der findes mange andre pillefyr derude, både billigere og dyrere end scotten.

Og 10kw er den rette størrelse til jer? Hus m2? Isolerings-stand?

Har i solvarme eller vil i have det det? Det kan sjældent svare sig økonomisk med en moderne pillebrænder m.vvb-prio og rumtemp. følere.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Hjælp - Er det her dyrt eller rimeligt

Indlæg af triumph » 11 sep 2014 15:25

Du burde tilkøbe rumtermostater. Hvis du skal have ny skorsten, bør du få en keramisk, eller med rustfri indsats.
Jeg syntes tilbud lyder dyrt, men det er svært at vide hvor meget rørarbejde der skal laves.
Prøv og finde priser på de store dele:
Her er et groft overslag, altså ca. priser hos en grossist, altså den pris vvsérn giver
Et scottefyr kan fåes for max 20.000, en trykekspasion med sikkerhedsventil 500, cirkulationspumpe 1000, vv prioritering. 500 kr, vvb 7000, trækstabilsator 500,
Skorstenspriser er jeg lidt på glatis, men nok 5000 ? dertil div stumper 3000. Samlet 36.500 kr
Du har fået tilbud på 63.918 kr altså 27.418 kr til timeløn. ved 500 kr/t er det lig 54,8 time til montage.
Jeg ved ikke hvor langt tid det tager og lave en skorsten, og om den bliver pudset efterfølgende. Jeg ved heller ikke hvor meget rørarbejde der er.
Min far fik pillefyr med vv prioritering, ny vvb og ny installation mellem vvb og fyr. Det tog en god dag at montere

xkfc

Hjælp - Er det her dyrt eller rimeligt

Indlæg af xkfc » 11 sep 2014 17:00

Det er svært at gisne om sådan en pris er reel, det er jo dybest set et spørgsmål om tillid, men en ting ved jeg ud fra de regninger som jeg selv har fået af smeden for installation af eget pillefyr, det løber sku op.
Jeg gik ikke ud og fik flere priser, rygtet i området er at det er netop den smed det laver det helt super, og han er også NBE forhandler. Samtidig kunne jeg ringe til ham og få en ny motor til intern snegl 30/12 22:30 :great:
levi skrev: Der mangler forøvrigt vejrkompensering i tilbuddet.
(Vejrkompensering koster alene incl. montering 4500 kr).

Så ja det er ikke et billigt tilbud du der har modtaget :)
Du burde handle hos DVcenter, der koster vejrkompensering kun 2000,- incl montering icon_cheesygrin.gif

Hvad får jeg for 4500,- hvis jeg vælger at få vejrkompensering på min installation. Se www.itob.dk/pillefyr Hele installationen er monteret hvor der er varmebehov, og hvad vil min årlige besparelse anslås til at være? Og hvad er teorien i besparelsen?

Kenneth

levi

Hjælp - Er det her dyrt eller rimeligt

Indlæg af levi » 12 sep 2014 00:38

xkfc skrev:Det er svært at gisne om sådan en pris er reel, det er jo dybest set et spørgsmål om tillid, men en ting ved jeg ud fra de regninger som jeg selv har fået af smeden for installation af eget pillefyr, det løber sku op.
Jeg gik ikke ud og fik flere priser, rygtet i området er at det er netop den smed det laver det helt super, og han er også NBE forhandler. Samtidig kunne jeg ringe til ham og få en ny motor til intern snegl 30/12 22:30 :great:


Du burde handle hos DVcenter, der koster vejrkompensering kun 2000,- incl montering icon_cheesygrin.gif

Hvad får jeg for 4500,- hvis jeg vælger at få vejrkompensering på min installation. Se http://www.itob.dk/pillefyr Hele installationen er monteret hvor der er varmebehov, og hvad vil min årlige besparelse anslås til at være? Og hvad er teorien i besparelsen?

Kenneth
Du har ret Kenneth - der er en fejl på vores hjemmeside - det får jeg fikset imorgen :)

katzina
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11 sep 2014 11:48

Hjælp - Er det her dyrt eller rimeligt

Indlæg af katzina » 14 sep 2014 20:56

Hej igen,

Sikke en masse gode og uddybende svar! I har godt nok tjek på det.

Huset er et toplans hus på 128m2 og med en garagebygning på ca 60m2, hvor fyret skal stå. Huset er fra 1906 og vi har lige fået det hulmursisoleret. Vi har brændeovn i stuen, så det er nok ikke muligt bruge rumtermostater.

I tilbudet er alt montering incl. Der skal laves noget ekstra rørføring, da han han vil sætte fyret et andet sted end det gamle pga at han ikke mener at vi kan bruge den gamle skorsten. Han siger at den er for smal og for kort til at bruge til pillefyret. De indvendige mål af skorstenen er ca 14x16cm. Kan det virkelig passe at man ikke kan bruge den?

Hvad er vejrkompensering, det kender jeg ikke til? Ved faktisk ikke om det er med i tilbudet, det må jeg lige høre ham om.

Derudover tænker vi på at få en varmvandsbeholder som også kan bruges til solvarme(det ville vi så få det på et senere tidspunkt). Tanken var at vi kunne slukke for fyret i sommermånederne, men ved ikke om det kan betale sig?

og sidst men ikke mindst så skal i have stor tak for at i gider at bruge jeres tid på at hjælpe, jeg føler mig rimelig fortabt i denne fyr verden...

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Hjælp - Er det her dyrt eller rimeligt

Indlæg af MichaelK » 14 sep 2014 21:07

Med hensyn til solvarmeanlæg, så kan man sjældent lave en fornuftig forrentning af investeringen.
Solvarmeanlæg installerer man, fordi man vil være på den grønne bølge. De få kilo træpiller, der
skal bruges for at holde en fornuftig temperatur på varmtvandsbeholderen, gør tilbagebetalingstiden
på min. 10 år, oftest meget længere. Jeg anbefaler ikke den investering.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar