Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spørgsmål efter tilbud fra installatør

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
dsleren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 28 jun 2014 13:29

Spørgsmål efter tilbud fra installatør

Indlæg af dsleren » 25 jul 2014 09:11

Jeg havde brændt mig varm på en RTB 30 kW og var mere eller mindre fast besluttet på denne model, hvorfor jeg kontaktede en lokal certificeret installatør for et tilbud. Efter han har været ude, har han dog valgt også at give mig et tilbud på et Pellux 100 30 kW fyr, da det åbenbart er dem de sælger normalt. Jeg undrer mig dog over om han smører tykt på, for at trække mig i den retning.

1) Han har tilbudt mig en pris på 35.000 kr. + moms & montering for RTB 30'eren. Så vidt jeg kan se står den dog kun til 31.000 på nbe-shop.dk, er det den vejledende udsalgspris? Pellux fyret ligger belejligt nok på 30.000 kr. lige ud, så det virker en del mere attraktivt.

2) Han har oplyst at pga. kondens fra RTB fyret, skal jeg have en ny skorsten hvis jeg vælger det. Denne koster 22.000 kr. + moms & montering. Pellux fyret der i mod, kan han koble direkte til en af mine to eksisterende skorstene i fyrrummet.
Kan det virkelig passe at RTB fyret er så krævende, at der skal en ny og så dyr skorsten til? mens Pellux fyret bare kan kobles til den eksisterende?

3) Sidst men ikke mindst, oplyser han at jeg kan få monteret et Pellux fyr med det samme, mens RTB først kan levere 30 kW fyr til Oktober – er der andre der har hørt om det kan passe?

4) Er der i øvrigt nogen, som har nogen væsentlige negative ting jeg skal være opmærksom på ved Pellux'en i forhold til RTB'en?

Samlet ender de to løsninger ud med en prisforskel på næsten 30.000 kr. (og det er før moms & montering), så jeg er godt nok i tvivl om han bare smører tykt på for at presse mig over i Pellux. Pris for RTB m/ udestyring, iltsonde, vvb styring og skorsten er 64.100 kr. mens Pellux m/ udestyring, iltsonde og vv styring 37.600 kr.

Mvh
Sune


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Spørgsmål efter tilbud fra installatør

Indlæg af triumph » 25 jul 2014 09:42

1 ) Bemærk at siloen til RTB skal købes seperat.
2) Jeg jed ikke om det er nødvendigt med ny skorsten, men man kan selv sætte isokern i for 2500. Og en keramisk/rustfri indsats koster vel det dobdelte som gds.
3) På BD´s hjemmeside side står der "Speciel leveringssituation, produceres på ordre" ved RTB. Så der er nok noget om snakken

4) Pellux har en meget mere primitiv styring end rtb. Tilgændgæld er brænderrensen meget simpel og fin på en pellux

nemocharley

Spørgsmål efter tilbud fra installatør

Indlæg af nemocharley » 25 jul 2014 10:19

Prøv evt. at læse lidt om pelluxén inde på dens forum - hvis du da ikke allerede har gjort det.

udover de to fyr er der jo også mange andre muligheder - atmos og mgm er også værd at kigge på, blandt andre.

pendec

Spørgsmål efter tilbud fra installatør

Indlæg af pendec » 25 jul 2014 10:59

Jeg fik samme historie fra mine tilbud, at min skorsten ikke kunne klare de lave temps som RTB leverer, og på grund af den lave temp, ville det fordampe til vand inden det nåede ud af skorstenen. Så jeg ville ende med skader på grund af den lave røg temp.
Dog fik jeg ingen priser her, fik bare at vide der skulle en stålrørs konstruktion til for at RTB kunne bruges.
Så jo, det med skorstenen er nok rigtigt, når de fleste idag bare har en gammel murstens eller gasbeton skorsten som ingen stålrørs konstruktion har indvendig.

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Spørgsmål efter tilbud fra installatør

Indlæg af martin_b » 25 jul 2014 11:14

Rtb behøver netop ikke ny skorsten, da den har højere røgtemp end feks Scotte. Det har noget med kedlens konstruktion at gøre, og de gør en del ud af, at Rtb virker på gamle skorstene i deres salgsmateriale.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


pendec

Spørgsmål efter tilbud fra installatør

Indlæg af pendec » 25 jul 2014 11:49

@martin_b
Så må NBE yde en yderst dårlig træning til deres aut. vvs'r, når de mener at den lave temp fra RTB, gør at skorstenen ikke vil kunne klare det. ????
Jeg fik at vide den lå på 80-90 grader, og jeg har med bio18 140-180, så en kæmpe forskel.

Jeg kan da kun glæde mig over at det kan være muligt, der blev også sagt at jeg skulle tage og prøve det uden ny skorsten og så måtte jeg skifte den når/hvis vandet begyndte at løbe i bunden.

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Spørgsmål efter tilbud fra installatør

Indlæg af martin_b » 25 jul 2014 12:06

Tja, jeg kan nemt forestille mig at der findes vvs'ere der ikke har hørt efter på kursus. Eller også tjener han mest på pellux. Læs selv materialet om rtb.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Spørgsmål efter tilbud fra installatør

Indlæg af Tom_AT » 25 jul 2014 12:56

Hvorfor ikke overveje en MGM Comfort 15?
Der lader da ikke til at være samme bøvl med den.

I øvrigt fortættes damp til vand. Det fordamper ikke ;-)

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Spørgsmål efter tilbud fra installatør

Indlæg af pille bruger » 25 jul 2014 13:42

Tom_AT skrev:Hvorfor ikke overveje en MGM Comfort 15?
Der lader da ikke til at være samme bøvl med den.

I øvrigt fortættes damp til vand. Det fordamper ikke ;-)
Der må jeg lige rette dig.
Der er ikke noget bøvl med RTB.
Skal røgtemperaturen op, så er det også muligt.
Men jo lavere den er jo mere økonomisk er kedlen.
Det der i denne tråd er tale om er en forhandler der hellere vil sælge noget andet, og så vil han det.
Det er han fri til.
De krumspring han benytter holder bare ikke.
Læs og bedøm selv http://www.readytoburn.dk/
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

dsleren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 28 jun 2014 13:29

Spørgsmål efter tilbud fra installatør

Indlæg af dsleren » 25 jul 2014 13:56

Hold da op det går stærkt med svarene her i sommervarmen :-) Tak!

Jeg ved forhandleren ikke har installeret RTB'en nogen steder endnu, så det kan meget vel være det er Scotten han tager udgangspunkt i når han kloger sig :-) Han nævnte f.eks. også at jeg ikke skulle få blæst piller ind, fordi at fyret ikke kan tage smuld - men der kan jeg jo læse mig til, at RTB'en lige netop skulle være forbedret i forhold til Scotten.
Her ud over har han selv sagt at det er mere af et salgskursus end et teknisk kursus de har været på, for at blive certificeret hos NBE. Desuden kan det vel være en kollega der har været på kurset, og ikke ham selv.

Jeg har tjekket hos NBE angående leveringstiden, og de forventer 30 kw'eren er hos grossisterne i september. Så den del passer måske meget godt.
Der hvor han så måske presser lidt meget på, er ved at smøre tykt på priserne og ved at prakke mig en dyr skorsten på?

Michael, er det korrekt forstået at fyret blot skal indstilles til en højere røgtemperatur så, for at bruge min eksisterende skorsten? Selvom jeg taber lidt effekt ved det, så er RTB'en jo i forvejen mere effektiv end Pellux'en så vidt jeg kan se, så det må vel være til at leve med.


Besvar