Mini eller fritstående magasin? Tilkøb ved opstilling?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Abildhauge
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19 nov 2007 14:41
Mit fyr: Blackstar 1016, version 10
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 2 gange

Mini eller fritstående magasin? Tilkøb ved opstilling?

Indlæg af Abildhauge »

Hej allesammen

Tak for input. Beklager jeg ikke har været aktiv i min egen tråd, men pludselig var jeg ikke hjemme hele weekenden :)

Indtil videre vil jeg tilføjemotorventil til varmt vands prioritering, og temp. føler i røgrøret til indkøbssedlen. Så vil jeg vente lidt med kompressorrens, og se om jeg synes det er nødvendigt.
triumph skrev:Jeg ville vælge rumtermostater (heller den trådløse fra RS online, end NBE standart), og vv prioritering
I forbindelse med at vi fik bygget om, blev der monteret trådløse termostater i alle rum i stueetagen, samlet i en styrerenhed der styrer pumpe til gulvvarmen samt gulvarmen. Så pumpen til gulvvarmen slukkes automatisk når der ikke kaldes på varme i gulvet.
Vil en løsning koblet til fyret give øget funktionalitet?
Personligt foretrækker jeg 2 vejs vv prioritering
Hvad er fordele ulemper ved 2 eller 3 vejs ventil til varmt vands prioritering?

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Mini eller fritstående magasin? Tilkøb ved opstilling?

Indlæg af Hjemme teori »

Abildhauge skrev:
Hvad er fordele ulemper ved 2 eller 3 vejs ventil til varmt vands prioritering?
2-vejs ventilen leverer varme til huset samtidigt med at der bliver produceret varmt vand.
3-vejs ventilen laver en masse varmt vand i en fart også selvom huset kalder på varme. Dvs. at fyret måske kan klare flere bade i træk uden at sidste mand får kolde afvaskninger.

Jeg selv ville vælge 3 vejs prioritering med bypass. Dvs. at du sætter en bypass til 3 vejs ventilen som kan lukkes om sommeren, hvis du påtænker at lave varmt vand med fyret om sommeren. Desuden vil du evt. kunne drøvle huset en lille smule når der laves varmt vand, så der stadig laves mest muligt varmt vand, men overskuddet på kedelkapaciteten leveres til huset.
Mvh. Sophus
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Mini eller fritstående magasin? Tilkøb ved opstilling?

Indlæg af triumph »

Abildhauge skrev:Hej allesammen

Tak for input. Beklager jeg ikke har været aktiv i min egen tråd, men pludselig var jeg ikke hjemme hele weekenden :)

Indtil videre vil jeg tilføjemotorventil til varmt vands prioritering, og temp. føler i røgrøret til indkøbssedlen. Så vil jeg vente lidt med kompressorrens, og se om jeg synes det er nødvendigt.



I forbindelse med at vi fik bygget om, blev der monteret trådløse termostater i alle rum i stueetagen, samlet i en styrerenhed der styrer pumpe til gulvvarmen samt gulvarmen. Så pumpen til gulvvarmen slukkes automatisk når der ikke kaldes på varme i gulvet.
Vil en løsning koblet til fyret give øget funktionalitet?



Hvad er fordele ulemper ved 2 eller 3 vejs ventil til varmt vands prioritering?
Fordelen ved rumtermostat er at fyret stopper helt når rumtemperaturen er opnået. Ofte er det sådan at fyret kan stå og fisefyre ved 10% i overgangsperioder. Og her vil en stor del af varmen/pilleforbruget gå til at dække tab i rørsystem, samt røggastab.
Jeg har dog ingen erfaring med hvordan det vil virke ifb. med gulvarme, der jo er et meget mere trægt system at regulere på (hvis det er støbt ned)

Et 2 vejs vv prioritering lukker for huset. Når der kaldes på varme fra vvb, så starter fyr op og varmer vvb.
Hvis der kaldes på varme fra rumtermostat varmes både vvb og rum op samtidigt. På denne måde spares nogle opstarter.

En 3 vej vv prioritering køre enten til vvb, eller til rum. Dvs. Hvis der kaldes på varme fra rum, så varmes kun rum, hvis der kaldes på varme fra vvb, så varmes kun vvb. Hvis der kaldes på varme både fra vvb, og rum samtidigt, så slås over på vvb. Og rum varmes ikke før vvb er oppe på temperatur. Fordelen ved 3 vejs vv prioritering, er at vvb kan få alt den energi den kan aftage. Ulempen er at hvis fyret lige har kørt for at varme rum op, så kan den bag efter starte op for at varme vvb op. Det giver altså flere starter at benytte 3 vejs vv prioritering
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

Mini eller fritstående magasin? Tilkøb ved opstilling?

Indlæg af Flammen »

triumph skrev:.......
Et 2 vejs vv prioritering lukker for huset. Når der kaldes på varme fra vvb, så starter fyr op og varmer vvb.
Hvis der kaldes på varme fra rumtermostat varmes både vvb og rum op samtidigt. På denne måde spares nogle opstarter.....
nobe... 2 vejs åbner for gennemstrømningen i spiralen i vvb, men huset forsynes stadigt med varme. det vil så give en længere opvarmningstid for vvb.
til installationer med radiatorer, vil jeg mene at 2 vejs er at fortrække, med gulvvarme en 3 vejs
levi

Mini eller fritstående magasin? Tilkøb ved opstilling?

Indlæg af levi »

Flammen skrev: nobe... 2 vejs åbner for gennemstrømningen i spiralen i vvb, men huset forsynes stadigt med varme. det vil så give en længere opvarmningstid for vvb.
til installationer med radiatorer, vil jeg mene at 2 vejs er at fortrække, med gulvvarme en 3 vejs
Jeg vil så sige med en nyere effektiv beholder med en ordentlig spiral - vil jeg altid anbefale 3 vejs løsningen :great:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Mini eller fritstående magasin? Tilkøb ved opstilling?

Indlæg af triumph »

Flammen skrev: nobe... 2 vejs åbner for gennemstrømningen i spiralen i vvb, men huset forsynes stadigt med varme. det vil så give en længere opvarmningstid for vvb.
til installationer med radiatorer, vil jeg mene at 2 vejs er at fortrække, med gulvvarme en 3 vejs
Hvad i alverden skulle formålet være med at montere en ventil i strengen til vvb ?
På mit anlæg har jeg placeret ventil efter vvb. Det må man vel kunne gøre på alle anlæg. Det er vel mare et spørgsmål om vælge NO eller NC
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Mini eller fritstående magasin? Tilkøb ved opstilling?

Indlæg af Hjemme teori »

triumph skrev:
Hvad i alverden skulle formålet være med at montere en ventil i strengen til vvb ?
På mit anlæg har jeg placeret ventil efter vvb. Det må man vel kunne gøre på alle anlæg. Det er vel mare et spørgsmål om vælge NO eller NC
De kan man godt, men når VVB er varm "slæber" anlægget en masse "dødt" vand rundt til VVB. Samt at du bruger strøm til ventilen hele vinteren.

Til sidst hvis du altid har VVB på, får det jo temperatur efter kedelsetpkt. og på nye kedler hvor det skal være 70gr., ville det i hvert fald være i overkanten i min beholder. Jeg kører med 55gr.
Mvh. Sophus
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Mini eller fritstående magasin? Tilkøb ved opstilling?

Indlæg af triumph »

jeg har en avta (eller også er det enRAV ventil, jeg kan ikke huske det) på til vvb, så der bliver ikke slæbt noget dødt vand rundt, og temp er 55 C
Jeg har en "rigtig" motorventil, så der er heller ikke noget stømforbrug

Besvar