Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Indlæg af martin_b »

Min svigerinde har netop købt en gammel skole fra 1920'erne. Det er i 50'erne lavet om til beboelse, og der er små støbejernsradiatorer i rummene.

De har så snakket med en entreprenør og en energi-rådgiver, som siger, at hvis de får isolering i hulmur (ca. 100 mm) og forsatsvinduer hist og her, og tager alle gulve op, isolerer derunder og laver gulvvarme over det hele, så er det en skide god ide med jordvarme.

Jeg tror bare, at huset ikke kan isoleres nok til at det bliver fornuftigt at varme hytten op med jordvarme. De vil også have plankegulve (pitch pine), så der er grænser for hvor varme gulvene kan være.

Grunden til at de ikke bare skifter den gamle salamander ud med et pillefyr er, at de af og til, pga. arbejde, skal udenlands et par måneder, og så skal huset kunne holdes frostfrit uden at naboer og andre skal se til pillefyret. Det kan jeg som sådan godt forstå, men jeg tvivler bare på at de kan få huset varmt nok - og til en ordentlig pris - med jordvarme.

Derfor: er der nogen her på forum, der har et gammelt stort hus, og som vil dele deres erfaringer med jordvarme med min svigerinde?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

nemocharley

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Indlæg af nemocharley »

Ingen erfaring selv. Vores venner har jordvarme til et hus fra 20érne. Huset har gulvarme i stueplan, 1ste sal er endnu ikke lavet færdigt (men der er isoleret), murene har 100mm, nye energi vinduer og døre over alt. De har fået brændeovn, som kører næsten nonstop i vinterhalvåret og de overvejer at supplerer med solvarme for at holde strømregningen i skak. De blev meget overraskede over den reelle udgift til strøm. Med brændeovn har de fået bragt det ned til 11-12.000 kwh årligt og det beboede areal er altså kun ca. 120m2 pt. De kostede 90k på anlægget og har jo efterfølgende brugt penge på brændeovn.

I det prisleje kan man få den nye Hoval Biolyt med automatisk sug og fjernlager (som godt kan passe sig selv i en længere periode). Eller til under det halve en MGM. Varmepumper som primær varmekilde hører efter min mening kun hjemme i nye lavenergi huse.
Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Indlæg af martin_b »

Tænkte det nok. Jeg har jo også selv haft jordvarme i mit gamle hus, så jeg vil virkelig gerne at min svigerinde undgår samme problemer som jeg. De kan dog ikke helt forstå, at jeg advarer dem sådan imod det, når nu alle mulige (incl. regeringen) siger at jordvarme er det rigtige. Jeg er 100% på linie med dig: jordvarme kan være fint (omend dyrere end pillefyr) i et morderne hus.

Tror du at dine venner har lyst til at min svigerinde kommer og sparker varmepumpe en dag og hører om deres erfaringer? I øvrigt: har de fortrudt varmepumpen, eller synes de det er fint at kampfyre i brændeovnen ved siden af?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html
levi

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Indlæg af levi »

martin_b skrev:Tænkte det nok. Jeg har jo også selv haft jordvarme i mit gamle hus, så jeg vil virkelig gerne at min svigerinde undgår samme problemer som jeg. De kan dog ikke helt forstå, at jeg advarer dem sådan imod det, når nu alle mulige (incl. regeringen) siger at jordvarme er det rigtige. Jeg er 100% på linie med dig: jordvarme kan være fint (omend dyrere end pillefyr) i et morderne hus.

Tror du at dine venner har lyst til at min svigerinde kommer og sparker varmepumpe en dag og hører om deres erfaringer? I øvrigt: har de fortrudt varmepumpen, eller synes de det er fint at kampfyre i brændeovnen ved siden af?
Regeringen elsker varmepumper fordi de bruger strøm = penge i kassen :great:
Carslen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 19 gange

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Indlæg af Carslen »

jeg har det ikke selv, men der er stor forskel på hvordan det er lavet og hvordan jordbunden er.
kender en der varmer en gammelt hus op(dog top renoveret), samt lade uden problemer. han har også 600m slange i god fed jord. og han er meget tilfreds.
en anden jeg kender, har et nyt hus fra 2011, med sandjord, som bruger alt for meget strøm. dels fordi det i starten var indstillet forkert, men også fordi det var dimensioneret forkert. han er ikke helt tilfreds med elforbruget. De to anlæg er ens, bortset fra slangelængde og indstillinger, samt jordforhold
Har desværre ikke tal fra dem, men der er stor forskel på hvordan de forskellige anlæg kører og i forhold til hvordan jorden er på stedet. Så mit råd vil være at få en uvildig ud og tage en jordprøve for at se om det kan betale sig
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html

nemocharley

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Indlæg af nemocharley »

De er rejser begge en del (job) - derfor er de stadig glade for jordvarmen, men føler sig samtidig tvunget ud i kombiløsninger, som jo ikke var deres plan.

Jeg vil høre ad om de kan tage imod besøg (de bor nordenfjords).

Jeg har et andet vennepar som har solceller, masseovn og en billig luft/vand varme pumpe - de fyrer ekstremt billigt (men arbejder en del med træet), betaler ikke for strøm og har stadig fleksibiliteten til at rejse om vinteren.

En kombiløsning med en scotte eller en MGM og så en HPW luft/vand pumpe kunne måske være en model for din svigerinde? Der ser du på cirka 45k i anskaffelse og yderligere 10-30k i installation. Og hvem ved måske det engang kommer til at kunne svare sig for private at købe solceller eller små vindmøller igen? Eller måske ø-drift? I det scenarie forestiller jeg mig at huset stadig skal energi-renoveres i et eller andet omfang.
Senest rettet af nemocharley 29 jul 2013 13:06, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Indlæg af lamborg »

Daws Brøns. Som du ved har jeg netop en gammel skole og kan kun sige at varmepumpe er noget SKRAMMEL.... til gamle store huse 16-18 gr max når det er koldt og 47-52000,- om året til el .. Så fint i nye huse nix biks til gamle huse.
Kan du ikke bare sende denne trådlink til din svigerinde så hun kan få syn for sagen.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
baggadap
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 22 gange

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Indlæg af baggadap »

Jeg har ingen erfaringer med jordvarme i vores hus, men efter hvad jeg har hørt, så kan fremløbstemperaturen ikke være særlig høj uden at det koster kassen i strøm. Og i et et gammelt, fodkoldt hus, synes jeg det er et must at der kan komme ordentlig knald på radiatorerne.

Vi er flere her på landet som har et lille oliefyr og en tønde olie stående som supplement til brænde/pillefyret. Hvis det bare skal holde 15 grader og ikke lave varmt vand, tror jeg ikke det koster meget at have det kørende et par måneder.
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Indlæg af Ugelvig »

levi skrev:Regeringen elsker varmepumper fordi de bruger strøm = penge i kassen :great:
Hov hov, så simpel er ligningen altså ikke...

Regeringen + DONG + EL-forbrug = Penge i kassen :evil:

Forbandet institution DONG er blevet til...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
nemocharley

Erfaringer med jordvarme og gammelt hus søges

Indlæg af nemocharley »

Ugelvig skrev:
Hov hov, så simpel er ligningen altså ikke...

Regeringen + DONG + EL-forbrug = Penge i kassen :evil:

Forbandet institution DONG er blevet til...

enig det er ulækkert med de semiprivate institutioner - det er kropumuligt at gennemskue hvad der foregår på de direktionsgange.

Besvar