fremvisning

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

fremvisning

Indlæg af Ugelvig »

Heine, skal du en tur til Sønderjylland (læs grænseshopperne eller andet) skal du være velkommen forbi Vojens og se en Atmos/Iwabo løsning. Har været med til at starte 5 løsninger som denne op siden November 2012, alle kører noget nær perfekt. 1 med akku og sat til høj ydelse og 4 til lavest mulig ydelse, der stadig holder huset varmt under en kold østenstorm i feb/marts.

Jeg vil ikke sige, at jeg er orakel eller andet. Men har fået et rimelig godt kendskab til den brænder og vil på ingen måde være nervøes for den i hverken Nibe/Vølund farve eller Atmos/Passat kopi.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

dannidines

fremvisning

Indlæg af dannidines »

HeineJepsen skrev:
Jammen dine erfaringer er da ca 100% mere end mine :P så dem tager jeg da imod med kyshånd. Ja altså hvis tænderen kan holde til det og den starter hurtig nok op, så går det vel også. Jeg er frygtelig i tvivl Scotte, mgm eller Pellux ahh fu.. Også :roll:
Jeg bliver nød til at oplyse, at jeg er selvudnævnt NBE ambassadør - forstået sådan, at jeg er SÅ PISSE GLAD for mit NBE scotte m/V10, pillesug, suncomfort solfanger og ikke mindst den service det team deroppe øverst på den tyske halvø ligger for dagen...

Kan VARMT anbefale et Scottefyr og netop hvis du ønsker et stabilt fyr med en stabil drift & indetemperatur samt billig indkøb + drift ! Og med H.S. Kommende keramiske eltænder med 50.000 optændinger = må kaldes stabilt:-)

Om du ønsker at køre modulerende eller med rumtermostaten er et temperamentspørgsmål - der er +/- ved begge setup!

Mht Pellux'en så lyder den til at være et godt fyr - spændende!!! Men jeg ville smutte ud og sparke fyr før jeg tog en beslutning og lad dig ikke farve af mig (alene...) for jeg har, som jeg skriver, valgt min religion;-)
nemocharley

fremvisning

Indlæg af nemocharley »

kommer der en keramisk eltænder til scotten?
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

fremvisning

Indlæg af triumph »

ja, det havde jeg heller ikke hørt :great:
HeineJepsen
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 207
Tilmeldt: 09 mar 2013 11:22
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar
Areal: 150
Brændsel: Barlinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 3

fremvisning

Indlæg af HeineJepsen »

nemocharley skrev:det er sørme også svært at vælge - atmos er jo også til at få i prisklassen under 30.000dkr... bare lige for at give dig en til at jonglere med :)
Tak for det - tror jeg nok :lol:
Scotte BS1016 10 kw, kompressorrens, Isokern skorsten med TS. Hus 150 m2 heraf 120 opvarmet med pillefyr, 70 m2 gulvvarme resten med radiatorer. 8 kw Znshine solceller på taget, med en Danfoss TLX 8 pro inverter efter. Morsø 2140 brændeovn.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

fremvisning

Indlæg af Ugelvig »

Super Danni! Jeg må erkende, at jeg, som dig, har valgt religion. Jeg har nok altid været noget halvsvensket og set de træpillebrændere som de byggede tilbage i 1987 - de kører sgu stadigvæk... Derfor jeg er så stor fortaler for Iwabo brænderen. Det er simpelt, det virker og det er nøjsomt (både i træpiller, fotoceller og optændere). Ja, den har måske nogle "mangler" i forhold til NBE, men det er ikke noget jeg personligt savner.

Kedler skal være dumme, solide, effektive og lette at holde kørende. Derfor jeg valgte en Atmos. Nogen vil sikkert vælge Pellux 100 eller Passat C1/C2 eller Baxi TPK 24 eller en helt fjerede til Iwaboen. Nemo, ville vælge en svensk kedel ;)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
HeineJepsen
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 207
Tilmeldt: 09 mar 2013 11:22
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar
Areal: 150
Brændsel: Barlinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 3

fremvisning

Indlæg af HeineJepsen »

Ugelvig skrev:Heine, skal du en tur til Sønderjylland (læs grænseshopperne eller andet) skal du være velkommen forbi Vojens og se en Atmos/Iwabo løsning. Har været med til at starte 5 løsninger som denne op siden November 2012, alle kører noget nær perfekt. 1 med akku og sat til høj ydelse og 4 til lavest mulig ydelse, der stadig holder huset varmt under en kold østenstorm i feb/marts.

Jeg vil ikke sige, at jeg er orakel eller andet. Men har fået et rimelig godt kendskab til den brænder og vil på ingen måde være nervøes for den i hverken Nibe/Vølund farve eller Atmos/Passat kopi.
Det er slet ikke utænkelig at jeg gerne vil forbi en dag og se den, jeg vender lige tilbage når jeg får bygget lidt mere på mit hus :D
Men super at jeg kan kigge forbi.
Scotte BS1016 10 kw, kompressorrens, Isokern skorsten med TS. Hus 150 m2 heraf 120 opvarmet med pillefyr, 70 m2 gulvvarme resten med radiatorer. 8 kw Znshine solceller på taget, med en Danfoss TLX 8 pro inverter efter. Morsø 2140 brændeovn.
nemocharley

fremvisning

Indlæg af nemocharley »

:D Ja jeg sympatiserer altså til fulde med Heines overvejelser - hvor er det bare svært, der er så mange faktorer at tænke ind i det. Det er jo ikke nogen hemmelighed, at jeg har været hele vejen rundt...

sidder og kigger på tilbud fra både Biotech og Bioheat (som til 46500dkr pludselig blev interessant igen)

MEN - som min indsigt i emnet er blevet lidt bedre, så falder tingene langsomt på plads.

Scotten har en kæmpefordel i servicenetværk - der er sandsynligvis ikke det spørgsmål, der kan stilles, som der ikke kan gives svar på herinde på forum. Og den er blevet endnu mere interessant med det Danni skriver (og hans måde at bruge den på).

MGM er en anden type fyr - efter østrigsk forbillede, meget lidt arbejdskrævende, den er kompakt m. 225l magasin (15kw udgaven) - og det ser meget spændende ud - læs evt Klaus tråd i mit fyrrum og mine indstillinger.

Vølunds pellux 100 er ny på stammen, men jeg synes det tegner rigtig godt - med muligheder for både teknik nørden og for ham/hende, der vil have det simpelt.

Atmos er et gennemprøvet fyr - enkelt og let at gå til - Ugelvigs setup tror jeg ikke kan gøres meget mere slidstærkt.

Jeg selv hælder pt. til den svenske Pellmax Ub med en viking Bio brænder - sat sammen med solvarme (minianlæg fra vvfs.dk) - plads er en mangelvare ved mig og fyret har med kompaktsilo de rette dimensioner (næsten).

Det jeg prøver på at skrive er: Tag ud og se på de forskellige, der er ingen af de ovenstående pillefyr, som er dårlige - hvilket der er bedst til dig, er jo det du selv må finde ud af. :) :wink:
Senest rettet af nemocharley 02 apr 2013 22:15, rettet i alt 1 gang.
Allan1575
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Blevet takket: 9 gange

fremvisning

Indlæg af Allan1575 »

HeineJepsen skrev:
Jammen dine erfaringer er da ca 100% mere end mine :P så dem tager jeg da imod med kyshånd. Ja altså hvis tænderen kan holde til det og den starter hurtig nok op, så går det vel også. Jeg er frygtelig i tvivl Scotte, mgm eller Pellux ahh fu.. Også :roll:
Jeg mener at have læst et sted at el-tænderne skulle kunne klare 35000+ tændinger, og det tager 2 til 3 min om at starte op.
Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men hvis du kommer forbi Hobro området, er du velkomme til at komme og "sparke" til mit Pellux 100 :great:
HeineJepsen
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 207
Tilmeldt: 09 mar 2013 11:22
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar
Areal: 150
Brændsel: Barlinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 3

fremvisning

Indlæg af HeineJepsen »

dannidines skrev:
Jeg bliver nød til at oplyse, at jeg er selvudnævnt NBE ambassadør - forstået sådan, at jeg er SÅ PISSE GLAD for mit NBE scotte m/V10, pillesug, suncomfort solfanger og ikke mindst den service det team deroppe øverst på den tyske halvø ligger for dagen...

Kan VARMT anbefale et Scottefyr og netop hvis du ønsker et stabilt fyr med en stabil drift & indetemperatur samt billig indkøb + drift ! Og med H.S. Kommende keramiske eltænder med 50.000 optændinger = må kaldes stabilt:-)

Om du ønsker at køre modulerende eller med rumtermostaten er et temperamentspørgsmål - der er +/- ved begge setup!

Mht Pellux'en så lyder den til at være et godt fyr - spændende!!! Men jeg ville smutte ud og sparke fyr før jeg tog en beslutning og lad dig ikke farve af mig (alene...) for jeg har, som jeg skriver, valgt min religion;-)
Jammen jeg er hel enig, har været ude hos Hensan og set hans Woddy, igår så jeg et mgm og det er begge super fine fyr, ligner ikke hinanden overhovedet. Jeg synes mgm'en virker mere "solid" ved godt, det sikkert er noget pis men alligevel :) Woddy/Scottes styrke er helt sikkert, som nævnt, det kæmpe netværk, det har mgm ikke. Må indrømme at jeg havde valgt Pellux'en lidt fra pga de 6 kw i lavlast. Men hvis det ikke betyder noget, ja så er den i spild igen, ingen tvivl om det.

Argh total forvirret - tror jeg går iseng, der skal blandes 10m beton i morgen :shock:

Tak for alle svarrene
Scotte BS1016 10 kw, kompressorrens, Isokern skorsten med TS. Hus 150 m2 heraf 120 opvarmet med pillefyr, 70 m2 gulvvarme resten med radiatorer. 8 kw Znshine solceller på taget, med en Danfoss TLX 8 pro inverter efter. Morsø 2140 brændeovn.

Besvar