Indstillinger

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Joshva
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 188
Tilmeldt: 27 sep 2012 18:40
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 170

Indstillinger

Indlæg af Joshva »

Hejsa

Jeg har en Ekoheat 900 som vi fik sidste år i Aug. Der var de "normale" indkøringsproblemer men siden det har den kørt så og sige uden problemer. Den er gået i stå nogle gange (når siloen har været tom. Kan jeg ikke klandre fyret for)

Dog havde jeg for nyligt et problem. Fyret var gået ud med fejlen optændings fejl. Det skete 2 dage efter jeg havde skiftet til en anden slags 8 mm piller. Jeg kørte en doseringstest og det viste sig at der var lidt over 200 gram til forskel. Jeg fik den justeret op men den ville stadig ikke starte. Det viste sig at herden var fuld af piller.

Da jeg fik tømt den helt (de skal siges jeg renser den hver 14. dag) viste det sig at der i bunden lå et lag slagger som havde lavet en hinde hen over bunden så den ikke kunne komme af med pillerne. Jeg lurer lidt på om det kan have noget at gøre med den sidste sæk af de gamle piller der kom i. Her var den fugtig i bunden og den sidste håndfuld smed jeg ud da den havde fået vand.

Kan det være nogle "våde" piller som har givet det?

Desuden hvad skal min max og min indstilling stå på under "Montørindstillinger". Idag står den på 100 i max og 30 i min. Min kedeltemp står til 60.
Hvad dækker max ydelsen over?

Joshva

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Indstillinger

Indlæg af Grevens »

Joshva skrev: ... at der i bunden lå et lag slagger som havde lavet en hinde hen over bunden så den ikke kunne komme af med pillerne...

... Hvad dækker max ydelsen over? ...
Joshva
... det der hårde lag af slagger der sidder på askepladen skal bankes af når du renser ... - jeg bruger en anden type piller og min laver det samme ... ... det opstår tilsyneladende på grund af den høje temperatur på pladen der så omdanner asken til den hårde "glasagtige" slaggebund ... ... det er ikke et problem hvis man ellers får det renset af når og hvis man ellers renser fyret ...

... minimum og maksimum ydelsen dækker såmænd over det der skrevet står ... ... minimumsydelsen er noget "vi" selv som brugere roder lidt med om den skal være på 10 - 20 - 30 procent ... ... min er sat til 25% som minimum og det er der mange der også har ...
... maksimum ydelsen kender jeg ikke nogen der har rodet med ( undtaget medlem Kovas ) ... men jeg spekulerer da over om man ikke kan bruge det til at fastsætte f.eks 50% som maks. og så lade fyret køre en længere periode for at se om det er i dette område den laver sort/hvid/brun aske ... ?
...
Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Indstillinger

Indlæg af MartinLau »

Var det slagger eller askekage?

Hvis det "bare" var den purøse askekage, så kan det være fordi askeristintervallet står for højt. Så brænder det til kage og så skubbes det ikke ud når askeristen kører.

Ellers ved jeg ikke om våde piller vil kunne skabe problemet, men det er der meget sikkert andre der ved.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!
Joshva
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 188
Tilmeldt: 27 sep 2012 18:40
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 170

Indstillinger

Indlæg af Joshva »

Hejsa

Hvad skal askeristintervallet stå på?

Joshva
bugbrother
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12 jan 2013 09:39
Mit fyr: PowerMatic EP3-360Lmagasin Ekoheat 900
Areal: 138
Brændsel: piller/spåner
Fremviser gerne i postnummer: 9330

Indstillinger

Indlæg af bugbrother »

standard på min 900 er 1,5 men jeg har dog hævet den til 2,4 da jeg har døjet lidt med kul piller i askeskuffen;)

Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

Indstillinger

Indlæg af Rene`larsen »

bugbrother skrev:standard på min 900 er 1,5 men jeg har dog hævet den til 2,4 da jeg har døjet lidt med kul piller i askeskuffen;)

jeg vil ikke anbefale at ændre på rensen som det første, hæv hellere røgsugeren generalt til 110-120 når man er nået til 120 og der måske stadigvæk er uforbrændte piller, så kan man begynde at lege med rensen :great:
MVH Rene` larsen
Søglimt blik og skifer
Joshva
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 188
Tilmeldt: 27 sep 2012 18:40
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 170

Indstillinger

Indlæg af Joshva »

Så skete det igen. Meget slagger i bunden og den var stoppet. Nu har jeg taget et billede af den. Nogen som ud fra det har en ide om hvad det kan være?

Jeg havde sat min til 15. Den er så nu sat op til 25 igen. Røg sugeren står som næsten standard da det ellers buldre meget.

Joshva
][album]1380[/album]
Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Indstillinger

Indlæg af MartinLau »

Joshva skrev:Så skete det igen. Meget slagger i bunden og den var stoppet. Nu har jeg taget et billede af den. Nogen som ud fra det har en ide om hvad det kan være?

Jeg havde sat min til 15. Den er så nu sat op til 25 igen. Røg sugeren står som næsten standard da det ellers buldre meget.

Joshva
][album]1380[/album]
Hvis det er rensningen du taler om med hhv. 15 og 25, så håber jeg du mener 1,5 og 2,5?
Min rensning står til 2,4. Derudover har jeg skruet lidt ekstra på renseblæset så den blæser lidt hyppigere end de 40-45 minutter og lidt længere. 13-14 sekunder, mener jeg.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!
Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Indstillinger

Indlæg af Skiveren »

Joshva skrev:Så skete det igen. Meget slagger i bunden og den var stoppet. Nu har jeg taget et billede af den. Nogen som ud fra det har en ide om hvad det kan være?

Jeg havde sat min til 15. Den er så nu sat op til 25 igen. Røg sugeren står som næsten standard da det ellers buldre meget.

Joshva
][album]1380[/album]
Prøv lige at kontrollere de nederste huller i herden... Det kunne godt se ud til at de er lukket til...
Tillægsspørgsmål -> Hvor mange lux har du normalt ved lav / mellem last ?
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø
Joshva
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 188
Tilmeldt: 27 sep 2012 18:40
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 170

Indstillinger

Indlæg af Joshva »

Hejsa
Når jeg skrev min var det ydelsen som indlægget startede med. Den har jeg nu sat til 25. Desuden har jeg sat blæseintervallet op til 58 sek

Jeg har lige netop haft den ude og rense den og ja man lærer noget hver dag. Jeg var ikke klar over der var huller i røret (til mit forsvar har jeg kun haft den siden aug og det var smeden som satte det op) men da jeg var i gang med støvsugeren dukkede de frem efterhånden som jeg gjorde siderne ren. Neden i bunden var det stoppet godt til så jeg lurer lidt på om man kan give den en med en stålbøste for at få det sidste fjernet?

Hvordan bliver siderne så lukket? Er det forkert forbrænding eller hvad?

Joshva

Besvar