Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

kW i display

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde

kW i display

Indlægaf Flunk » 08 jan 2013 10:04

Hej Forum

Jeg undrer mig lidt.
Mit 16 kW scotte anlæg viser effekten i displayet. Jetg har ikke installeret flowmåler.
Hvordan beregner den effekten, for den passer ikke sammen med det som min Kamstrup måler viser?
Kamstrup måleren måler direkte på tilslutninger til kedlen.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

kW i display

Indlægaf TaagMan » 08 jan 2013 10:11

Det er en beregnet effekt. Hvordan formlen reelt er, ved jeg ikke. Men den ved jo hvor mange træpiller den tilfører til bålet.

Siger din kamstrup måler et lavere effekt tal, for så er det jo nok virkningsgraden på fyret der træder ind der... plus, det du måler med den er aftaget effekt, og ikke hvad der produceres... så de er nok kun tæt på hinanden hvis fremløbs temperaturen og ydelses % er helt stabil på komma... hvis du forstår hvad jeg mener?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde

kW i display

Indlægaf Flunk » 08 jan 2013 10:53

Hej TaggMan

Jeg har tjekket dem ved konstant ydelse over lang tid.
Kamstrup viser ca. 20 % lavere end display i Scotten
Hvis Scotten kører f. eks 12 kw over en længere periode med konstant temp på 75 grader, viser kamstrup kun ca. 9 kW
Jeg har spekuleret på om det er pillemængden i autoberegn der bestemmer det.
Min er målt af NBE ved opstartsbesøg for 3-4 uger sidemn, og kontroleret en gang siden.
Den passer rimeligt.
Men hvis jeg fylder 150 kg i magasin og når så magasinet er tomt, passer det beregnede forbrug( magasinindhold ikke med 0
Der er så altid 20-25 kg tilbage i magasin når den viser 0 kg i display. ?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

triumph
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3150
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 26 gange

kW i display

Indlægaf triumph » 08 jan 2013 10:59

Så vidt jeg ved er visning i display bare 100% = 16 kw (hvis det er en 16 kw brænder) 10% = 1,6 kw
uagtet hvor meget eller lidt din snegl giver.
Ret mig endligt hvis jeg tager fejl icon_cheesygrin.gif

Flunk,
Jeg er lidt nysgerig. Hvad ligger din virkningsgrad på med blackstaren, og er det bedre/dårligere end med benekoven ?
mvh jesper
Senest rettet af triumph 08 jan 2013 11:02, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

kW i display

Indlægaf TaagMan » 08 jan 2013 11:01

Hm, det er jo også 16,7% fejlvisning. Er det en original NBE snegl du har og hvad vinkel står den i? Er du 100% på at autoberegnings værdien er korrekt...? Har du problemer med smuld?

Og ja, det er den værdi der er tastet i autoberegning den bruger til beregningen, så når du har 20-25 kg tilbage i magasinet, så regner den selvfølgelig forkert kW også.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 7438
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 4500 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 37 gange

kW i display

Indlægaf pille bruger » 08 jan 2013 11:04

Jeg mener styringen er stillet til 4,4 Kw pr. kg. piller.
Er brændværdien i dine piller mindre kan det forklare forskellen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
RTB + Ilt styring + solfanger.

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde

kW i display

Indlægaf Flunk » 08 jan 2013 11:04

triumph skrev:Så vidt jeg ved er visning i display bare 100% = 16 kw (hvis det er en 16 kw brænder) 10% = 1,6 kw
uagtet hvor meget eller lidt din snegl giver.
Ret mig endligt hvis jeg tager fejl icon_cheesygrin.gif

Flunk,
Jeg er lidt nysgerig. Hvad ligger din virkningsgrad på med blackstaren, og er det bedre/dårligere end med benekoven ?
mvh jesper


Lidt bedre end Benekoven
Jeg har dog kun målt for de seneste 2 mdr.
Tror at i sommerdrift til VVB produktion er den væsentligt bedre end Benekoven.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1604
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 10 gange
Kontakt:

kW i display

Indlægaf lamborg » 08 jan 2013 11:07

Du kan ikke bruge KW til noget . Den tager ydelse % og regner ud fra det . Så kører den 50% så svare det til 8kw osv.
Men hensyn til magasin så passer det rimeligt ved nogen og andres er helt i skoven. Jeg har dessamme som dig . den bruger ikke nær de piller som den tæller. Men den går ud fra at den fylder (i dit tilfælde) 20g i brænder hvergang den externe kører og det beregner den pilleforbrug efter . Men det er jo ikke særligt nøjagtigt. Skal du bruge det skal der en vægt imellem. Har leget lidt med den ide men det er omstændigt og giver reelt ikke meget værdi.
Åh Undertøjet var hurtig men jeg gider ikke slette det første :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

kW i display

Indlægaf TaagMan » 08 jan 2013 11:10

pille bruger skrev:Jeg mener styringen er stillet til 4,4 Kw pr. kg. piller.
Er brændværdien i dine piller mindre kan det forklare forskellen.

Tror nærmere det er fordi styringen doserer mindre end den tror den doserer..
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

kW i display

Indlægaf TaagMan » 08 jan 2013 11:13

lamborg skrev:Du kan ikke bruge KW til noget . Den tager ydelse % og regner ud fra det . Så kører den 50% så svare det til 8kw osv.
Men hensyn til magasin så passer det rimeligt ved nogen og andres er helt i skoven. Jeg har dessamme som dig . den bruger ikke nær de piller som den tæller. Men den går ud fra at den fylder (i dit tilfælde) 20g i brænder hvergang den externe kører og det beregner den pilleforbrug efter . Men det er jo ikke særligt nøjagtigt. Skal du bruge det skal der en vægt imellem. Har leget lidt med den ide men det er omstændigt og giver reelt ikke meget værdi.
Åh Undertøjet var hurtig men jeg gider ikke slette det første :-)


Det passer ikke. 10% ydelse kan fint være 2,5 kW på en 16 kW brænder. Det er ydelses procenten du ikke kan bruge til en skid, og kW beregningen du kan bruge til noget, hvis ellers snegldoseringen passer.

I øvrigt, når jeg har 220 kg i mit magasin, og tamper det ind i styringen, så har jeg typisk en afvigelse på mindre end 2 kg. Sådan cirka...

En anden ting er hvis det er 16 kg sække man hælder i, så er der altså aldrig 16 kg i. Typisk er det 15,7-16.0. Der er VILDT mange ting der kan gå ind og fucke det regnestykke op.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html



Tilbage til "Scotte Pillefyr"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster