Scotte og brændeovn, men alternativ til brændeovn

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Scotte og brændeovn, men alternativ til brændeovn

Indlæg af vinther2 »

Hej i gruppen.

Vi har fået installeret et Scottefyr som afløsning for vores oliefyr. Det blev installeret lige efter påske så vi har kun kørt med det en månedstid. Vi har også brændeovn som vi så påtænkte at bruge i overgangsperioderne, forår og efterår.

Brændeovnen er koblet på en stålskorsten som nu står for udskiftning,- hvis vi skal fortsætte med at bruge den. Ydermere er der på toppen af stålskorsten monteret en elektrisk røgsuger (Exhausto) som kører året rundt på grund af turbulens ved bestemte vindretninger.

Den månede vi kørte med pillefyret,- kunne der godt lugte af røg i fyrrummet,- igen ved en bestemt vindretning.
Skorstenen til pillefyret er det mange ville kalde,- en vaskerumsskorsten, den er ikke mere end 180 cm. over et fladt tag på en tilbygning til selve huset,- og når vinden blæser op at taget på selve huset,- kunne jeg tænke mig at den vender og derefter slår ned i "vaskerumsskorstenen"

Min idè er nu, muligvis, - at nedlægge brændeovnen incl. stålskorstenen og flytte røgsugeren over på "vaskerumsskorstenen".
Og så havde jeg i tankerne at få monteret en varmepumpe (Panasonic - Danmarkspumpen) som alternativ til overgangsperioderne samt den køleeffekt som vi pt. har hårdt brug for.

Lad mig lige høre hvad I synes om den løsning. Måske har jeg skudt langt forbi målet og det kan være I har andre gode løsningsforslag.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Scotte og brændeovn, men alternativ til brændeovn

Indlæg af triumph »

du kunne jo også bare sætte en rumtermostat op til din scotte, så den kun kørte når det var koldt i huset
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Scotte og brændeovn, men alternativ til brændeovn

Indlæg af lamborg »

Det der sker er at når vinden blæser henover huset og den korte skorsten kommer til at ligge i læ så kommer der turpulens i den luftlomme og det skaber problemerne. En røgsuger vil måske nok hjælpe men det ved jeg ikke.
den bedste løsning er at bygge skorstenen højere så den er ½ til 1 m over kip på hovedhuset. Men det er måske ikke en mulighed.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Besvar