Solvarmeanlæg er det ikke en ok pris ?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
2009bokke
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 269
Tilmeldt: 28 maj 2011 17:35
Mit fyr: BIOMAX 16 TURBO intercooler
Areal: 151
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3730
Årligt forbrug: 6000 KG

Solvarmeanlæg er det ikke en ok pris ?

Indlæg af 2009bokke »

hejsa...

Jeg har lidt kig på et anlæg (nyt)
1 × 150L Shark WT-A Varmtvandsbeholder.
1 × Altech R 14 flad 0,5/3,0bar trykekspansionsbeholder
1 × Solvarmestation SR881 med styring
1 × Manifold til 15 rørs solpanel X
1 × 15 stk vakuum rør med heat pipe 58 * 1800
og ----- lidt mere om det.
Dette system indeholder følgende dele:
• 1 stk 150L isoleret varmtvandsbeholder i rustfrit stål - optimeret til solvarme. Leveres med 2 indebyggede snegle i rustfrit stål
således primær varmekilde kan supplere med varme. Derudover medfølger 1500W El-varmestav, Magnesium
anti- tære stav. 2 sensor lommer. Højde: 146,5cm x Ø:47cm.
• 1 stk 15 rørs vakuum solpanel på 2.1m2. Til montage på tag
• 1 stk SR881 solstation komplet med styring, isolerings kappe, Wilo cirkulationspumpe, digitalt flowmeter, ensretter
samt overtryks sikring.
• 1 stk 14L ekspansionsbeholder.
jeg bor alene i et hus på 100 kvm i grundplan og har gulvvarme i beton med fliser i hele underetagen (100 kvm) jeg tænkte så om den lille VVB ikke er ganske ok da jeg ønsker at der kommer lidt varme i gulvet hen over sommeren da jeg er træt af kolde gulve... overvejer at tilføre 15 Xtra rør så det bliver 30 i alt dvs en samlet pris på 11.600,-Dkr ?

håber på lidt input mvh

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Solvarmeanlæg er det ikke en ok pris ?

Indlæg af Flemming DJ »

Det er godt nok en bette beholder... især hvis du dobler op på antallet af rør.

Det kan nemt blive svært at holde styr på, når solen banker ned, og der er 25 grader i skyggen. Så har du nemlig ikke brug for noget særligt til betonen. Vores system har nødkøling: når det ikke kan aftage varmen, og fangertemperaturen overstiger f.eks. 100 grd, så kører pumpen lidt væske ned i tanken og køler fangeren ned under 95 - og det har været flittigt i brug, da vi havde varmebølge her i maj. (26,7 grd i stuen kl 11 om aftenen - SÅ begrænsede jeg solvarmeanlæggets maxtemperatur til gulvvarmen).

Jeg læser lidt mellem linierne, at der ikke er en varmeveksler til rumvarme i anlægget, du beskriver?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Brugeravatar
2009bokke
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 269
Tilmeldt: 28 maj 2011 17:35
Mit fyr: BIOMAX 16 TURBO intercooler
Areal: 151
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3730
Årligt forbrug: 6000 KG

Solvarmeanlæg er det ikke en ok pris ?

Indlæg af 2009bokke »

der er 2 spiraler i tanken dvs sol spiral og centralvarme spiral....

Jamen nu bruger jeg begrænset mængter varmt vand...
og ville mene hvis jeg smider 50-60 grader igennem gulvvarmen 100kvm køleflade så må den tage lidt af... men kan godt se der måske bliver et problem i spidsbelastningsperioder høj sommer..... men forår og efterår er der hvor jeg rigtig gerne vil udnytte solvarmen.... et alternativ kunne være at dække den ene fanger af om sommeren.... hvis det viser dig at være for (voldsomt)....

noget andet er denne side hvor jeg fandt det omtalte anlæg på virker en smule uproff http://www.dansksolvarme.dk/ der er tilbudsbanner tilbage fra Januar febura på forsiden ? hmmm når men takker for input indtil nu mvh

PS::26 grader skal der da være året rundt :)
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Solvarmeanlæg er det ikke en ok pris ?

Indlæg af Flemming DJ »

Jep, men ikke 26,7 :D

Det februartilbud skal du da bare benytte dig af. :lol:

Jeg har rodet med et anlæg fra den leverandør hos en af naboerne for et eller to år siden. Og det er ikke det fedeste grej, men nok okay til prisen. (Det har bl.a. rustfri ståltank med kobberspiral, og det er jeg ikke helt sikker på, nødvendigvis er et plus). Han købte svjh 4 rammer rør i stedet for de tre, der var i sættet - kombianlæg med veksler, også til gulvvarme, og 280 ltr. solvarmebeholder.

Du kan roligt regne med at få det varmt, hvis tanken er ladet op, måske til nær kogepunktet, der ikke er noget forbrug, og huset har nået sin komforttemperatur, for hvad vil du gøre med overskuddet andet end at tyre det i gulvet? Problemet med en for lille tank er jo, at den hurtigt kan blive varm.

Vores er 300 ltr, fangernes effektive areal er 9 m2, og betongulv med varme dækker ca. 80 m2. Tanken har ved nødkøling været på små 85 grader (20 over settemperatur), og lad os bare sige, at vi ikke frøs i huset de dage. 8)

Måske maler jeg fanden på væggen, men det er bare noget, man er nødt til at overveje. Og hvis du vil varme huset i ydersæsonen, så skal du nok i virkeligheden ha' et større areal, og et kombianlæg med veksler vil så gi' mere mening... og så er tankens størrelse stadig et emne. Altså i mine øjne.

På den anden side kan det sq godt være, det kan du til gulvvarmen, når du ikke bruger så meget vand - du ku' jo prøve en sæson med de 30 rør på den beholder, og hvis det går godt i en hedebølge (min. 3 dage med blå himmel og omkring de 24-25 grd.), kan du tænke grundigt over, om du problemfrit kan gå op i 45 rør.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3384
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 203 gange
Blevet takket: 238 gange

Solvarmeanlæg er det ikke en ok pris ?

Indlæg af BWJ »

Du kunne også overveje et tømmeanlæg, her kan du dimensionere til max ydelse i ydersæsonen, uden at det hele "eksploderer" om sommeren :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
2009bokke
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 269
Tilmeldt: 28 maj 2011 17:35
Mit fyr: BIOMAX 16 TURBO intercooler
Areal: 151
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3730
Årligt forbrug: 6000 KG

Solvarmeanlæg er det ikke en ok pris ?

Indlæg af 2009bokke »

findes disse tømme anlæg også til vacuum rør !? ja spørgsmålet lyder sikkert tosset og tvinger min begrænset viden omkring dette frem i lyset hehe...
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Solvarmeanlæg er det ikke en ok pris ?

Indlæg af Flemming DJ »

Næh, det er mig bekendt kun med pladefanger. Og de er vist lidt dyrere end almindelige anlæg. Men, idéen er god nok. :great:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3404
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 373 gange

Solvarmeanlæg er det ikke en ok pris ?

Indlæg af pelle »

Jeg er ved at fremstille plane solfangere. I stedet for glykol, har jeg altså tænkt mig at benytte Petroleum.(lampeolie) og så lave det trykløst med åben/lukket eks. Det er fordi, jeg benytter en del aluminium.( aluminium tåler ikke så, godt glykol) Men, petroleum, har jo en kogepunkt på 180 gr. og frysepunkt på -50 gr. Der vil aldrig blive vrøvl med spændings rækken på metallerne. Galvernisk tæring. Da petroleum ikke er strømledende..
Som, et åben/ lukket anlæg mener jeg jo, det er med alm. åben eks. Men, der er spærret for ilt, da der hvor luften kommer ud bliver der lavet en vandlås så der ikke kan trænge ilt ind. Luften, kan jo godt komme ud af anlægget...
Vandlåsen, fyldes med petroleum...
Men, det er sådan jeg vil lave det. Det kan aldrig komme til at koge eller fryse til is.. Man, skal egentlig ikke bekymre sig om en dyt. Der opstår ingen kondens, da anlægger er lukket for atmosfærisk luft. Luften kan presses ud, men, der kan ingen luft komme ind.. petroleums / vandlåsen skal kunne indehold det som væsken udvider sig med..... Men, det er til plane solfangere. Stagnations temp. på rørsolfangere kender jeg ikke..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Solvarmeanlæg er det ikke en ok pris ?

Indlæg af Flemmingth »

Hej Pelle,
Vær OBS på, at petroleums varmefylde (kcal/liter - Joule var ikke opfundet da jeg lærte om varme :oops: ) er ca. det ½ af vand ± en sjat, så der skal cirkuleres ca. den dobbelte mængde petroleum i forhold til vand.
Pøj-pøj med projektet.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3404
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 373 gange

Solvarmeanlæg er det ikke en ok pris ?

Indlæg af pelle »

Flemmingth » 21 Jun 2012, 21:16 skrev:Hej Pelle,
Vær OBS på, at petroleums varmefylde (kcal/liter - Joule var ikke opfundet da jeg lærte om varme :oops: ) er ca. det ½ af vand ± en sjat, så der skal cirkuleres ca. den dobbelte mængde petroleum i forhold til vand.
Pøj-pøj med projektet.
Hej Flemming... Kanon... så sætter vi da bare pumpen op i omdrejninger... Den, bette smule strøm der går ekstra , gør jo ikke alverdeni forhold til den energi der hentes hjem, fra fangerne.... Tak, du.. :great: :)
Men, nu skriver du i forhold til vand. Der er jo blandet Glykol i vandet til solvarme. Det kontra petroleum... Så er det jo ikke sikker det gør den helt store forskel. Glykol hæmmer jo også varmefylden..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar