Information/problem omkring multikorn

Spørgsmål vedr. Multi 22 samt det tilbehør der laves til Multi 22 Brændere
madsjuel
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07 mar 2012 18:06

Information/problem omkring multikorn

Indlæg af madsjuel »

Goddag!

Jeg beklager først den lange besked, men håber der er nogen derude der vil bruge lidt tid på at læse om min problemstilling:)

Jeg har købt en ejendom, hvor der står sådan et pillefyr.. kedlen er en viadrus og selve pillebrænderen er af multikorn-typen..

Jeg har ikke rigtig kunne finde det vilde oplysninger omkring pillebrænderen på nogen måde.. Det er assa-multi-service der har monteret det i sin tid, men deres hjemmeside fungerer ikke, så oplysninger den vej rundt er udelukket..

Jeg har hørt delte meninger omkring systemet, men den smule erfaring jeg har fået med det, den seneste tid, er nu ikke så grusom, som jeg havde frygtet..

Jeg har dog det problem at den melder "alarm brændt ud", når jeg ikke er der til at holde øje med det.. Jeg her overbevist om jeg har lokaliseret problemet, men er mere en løsning på det, jeg bøvler lidt med..

Selve brænderen og sneglen der er monteret på pillesiloen kører uafhængigt af hinanden, hvilket er lidt en sjov måde at bygge det på.. Problemet ligger i at sneglen på pillesiloen fylder hele "plex"-røret med piller og stopper først når røret er så fyldt at den ikke kan doserer mere pga. modstand.. Derefter stopper sneglen, men den beholder spænding på motoren og kører først når der er blevet brugt lidt af pillerne i "plex"røret.. men det med at den beholder spænding på motoren og ikke slår fra på nogen måde, gør at 1. den bruger en masse strøm på ingenting og 2. den bliver sindsyg varm, hvilket jeg ikke tror er sundt for den..

Når nu "plex"røret bliver fyldt helt op, gør det også at pillerne låser sig lige efter overgangen på plexrør til stålrør - inden brænderen.. der er lavet et knæk på stålrøret, så det passer med vinklen ind i brænderen.. men pillerne kan åbenbart nå at gå i spænd i det knæk, hvilket gør at fyret i løbet af natten løber tør for piller og går ud..

Jeg har svært ved at tro på at: 1. motoren på sneglen på pillesiloen skal stå med spænding på hele tiden og blive sindsyg varm
og 2. for mig at se er det forkert at hele plex-røret skal fyldes med piller inden sneglen stopper.. Den burde da doserer lidt efter lidt, hvilket også ville løse problemet med at de låser sig i knækket på stålrøret..

Hvilken løsning er den bedste i min situation?

Jeg har overvejet noget tænd/sluk-ur på sneglen fra pillesiloen så den måske kun kører 2min hvert kvarter og derved ikke står med spænding på hele tiden og ikke fylder plex-røret fuldstændigt.. Men kan ikke rigtig finde et ur der kan indstilles med så mange intervaller..

Ellers er muligheden at få indføringssneglen og sneglen på pillesiloen koblet sammen så de kører samtidigt hele tiden.. dvs. når indføringssneglen kører - kører sneglen på pillesiloen også.. men er det muligt i praksis?
Der ville et el-diagram over brænderen gøre processen noget nemmere, men det er heller ikke lige at finde..

Håber der er nogen kloge hoveder derude der har en løsning og hvis der er problemer med at forstå min forklaring, går jeg gerne i dybden, hvis dette er påkrævet.

På forhånd tak!

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

Information/problem omkring multikorn

Indlæg af Bjarne B. »

Hej

Er der en intern snegl, som kører pillerne ind i brænderhovedet?????

Hvis det er det fyr, jeg tænker på, så sidder der en klap i faldrøret, som er med til at bremse hastigheden på pillerne. Den skal du bukke den nederste cm af, så der bliver en lille åbning imellem klappen og det nederste af røret.
Hvis den snegl, der tager pillerne op fra magasinet, har været kørt fuld af piller, som du skriver, skal du kratte det stykke rør, der er fra der hvor pillerne falder ud og op til motoren, fri for piller.
Bor du her i Nordjylland?
madsjuel
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07 mar 2012 18:06

Information/problem omkring multikorn

Indlæg af madsjuel »

goddag igen

Der sidder ingen klap i nedfaldsrøret, det er hult hele vejen igennem..

jeg kan sagtens gøre det fri for piller, men den fylder det igen og stopper først når der er modstand der hvor den lader pillerne falde ned dvs. plexrøret er fyldt helt op!

der er en vandret monteret snegl på pillebrænderen, som snegler pillerne ind i flammerne, hvis det er det du tænker på

På forhånd tak
Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Information/problem omkring multikorn

Indlæg af bioservice »

Begge snegle bør kører på samme tid, den snegl der går ned i siloen skal kun aktiveres i små ryk.. gør den ikke det, så er den sandsynligt monteret forkert i styringen. det burde være det samme relæ der trækker begge snegle, så umiddelbart så er lyder det som forkert montage af elforsyningen.

bevæger den vandrette snegl sig...?

Prøv at skrive dine styringsparametre ind, det vil muligvis hjælpe...
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.
madsjuel
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07 mar 2012 18:06

Information/problem omkring multikorn

Indlæg af madsjuel »

goddag igen

Jeg siger tak for hjælpen, har fået løst problemet med at sneglen kørte uafhængigt af indføringen.. Det viste sig at der gemte sig et 220v stik fra styringen inde bag pladen til viadrus kedlen, den var lidt mørk af varme, men et stik på så kørte det


Men nu har jeg så et andet problem!

Sneglen på pillesiloen har det med at kører baglæns efter et stykke tid.. dvs. den kører fremad i det interval den nu skal, men når den så stopper, trækker den sig lige så meget baglæns som fremad!
Det resulterer så i at pillerne kører op og ned uden at falde ned i pex-røret og fyret brænder ud

Er der andre der har oplevet det?

Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Information/problem omkring multikorn

Indlæg af Dinsen »

Bioservice skrev dette i et andet emne, kan det ikke tænkes det er der dit problem ligger?
bioservice » 26 Feb 2012, 18:49 skrev:Hej..

Hvis du har den type snegl der kun er en spiral uden kerne, så er der en god chance for at den er ved at være slidt, hvis du kan fornemme at sneglen "render" baglæns så er det derfor.. der er flere der døjer med at pilletilførslen er meget ustabil, det er fordi at sneglen bliver " slap" og kommer til at fungerer som en harmonika.. den bruger lang tid på at trække sig selv op for derefter at give en ordentlig mængde brændstof... derfor kompenseres der med større brændsel.. når den kommer over 3,0 så er der noget galt.. evt kondensator, eller slidt snegl.
den samme styring bare med en større chip benyttes også i en nyere kedel, her er sneglemax 13 % brændsel ca 1,6 og luftmax ca 35 % det er næsten det samme ved multi 22 kedlerne der har "rigtig" snegl.

vedr slagger hærden, så er det grundet at dine piller ikke bliver forbrændt ordentligt, prøv evt at sætte luftmax op med 5 %..
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!
Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Information/problem omkring multikorn

Indlæg af bioservice »

Hvis det er den gamle type snegl uden kerne, så er det der problemet ligger..... Jeg har set en herinde der har monteret en tilbageløbsstop på sneglen.. mener det var en krank magen til dem der monteres på cykler...
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.
madsjuel
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07 mar 2012 18:06

Information/problem omkring multikorn

Indlæg af madsjuel »

Goddag igen

Tak for svarene!

Det lyder meget som mit problem, det med at den bliver som en harmonika.. Selve tilførslen er noget ustabil, når den kører tilbage ofte..

Udover muligheden med et tilbageløbsstop, hvad er ellers alternativet?

Er det en ny motor/gear eller hva?

Jeg legede selv med ideen om at mine piller var for store, så det derfor pakkede sig i røret når den sneglede..

På forhånd tak
Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Information/problem omkring multikorn

Indlæg af bioservice »

Nogle har erfaring med at tilføre olie.. det gør at pillerne glider lettere i røret, ellers skal du skifte gearet og sneglen ud med en med fast kerne og brede flanger på sneglen, dog er det oftest billigere at skifte hele sneglen... billigere er ikke lig med billigt da en ny snegl koster ca 2500,- kr så hvis du kender en lokal smed der har kontakter inden for området, så kan han nok skaffe en sngle til en fornuftig pris, og et nyt gear kan også findes til en fornuftig pris..
Er der en smed derude der har tilgang til det, så er jeg yderst interesseret i at høre det, da jeg ofte oplever kunder der har dette problem, og det er en træls omkostning der gerne må blive billigere.
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.
madsjuel
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07 mar 2012 18:06

Information/problem omkring multikorn

Indlæg af madsjuel »

Jeg takker for svaret..

Det lyder som en ide at investere i en ny snegl med større flanger og fast kerne, det kunne hvertfald afhjælpe nogle af de problemer jeg bøvler med..

De 2500 er det hvad du kan skaffe det til eller hvordan? Jeg er hvertfald interesseret i at købe en, hvis prisen er omtrent det du antyder..

På forhånd tak

Besvar