Ændring af skorsten fra gas til pillefyr

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Ændring af skorsten fra gas til pillefyr

Indlæg af pso »

Hej

Vi har en muret skorsten som bruges til et gammelt gasfyr. Vi vil ændre gasfyr til et 10KW scotte mini.
I dag var jeg oppe på taget for at kigge ned i skorstenen. Jeg ville se størrelsen.
Det var ikke så nemt som man skulle forvente. Oven på skorstenen var en hætte i galvaniseret stål skruet på.
Hætten er nittet sammen. Da jeg havde fjernet de 4 skruer i pladen kunne man stadig ikke fjerne hætten, den sidder fast på et rør som fører ned i skorstenen. Gasfyret bruger altså et ca Ø 110mm galvanisteret eller rustfri stålrør?
Da jeg ikke kunne fjerne hætten kunne jeg kun kigge skråt ind under pladen efter at have bukket den op i et hjørne. Jeg kunne se at skorstenen er ca 15*15cm indvendig, i hvert fald på det øverste stykke. Jeg kunne ikke afgøre om den er foret med isokern eller bare muret i denne størrelse.
Så spørgmålet er hvad skal der gøres:
Skal røret fjernes?
Hvis ja er der nogen der ved hvordan røret normalt er lavet, et stykke, mange stykker etc?
Eller Kan lade røret sidde i skorsten og så lade aftræk fra scotte løbe uden om røret?
I så fald skal hætten naturligvis ændret. da 15*15=225cm2 - (11/2)^2*pi ~ 75cm2 = ca 150cm2 > (13/2)^2*pi ~ 132cm2 så er der jo aftræk nok.
Skorsten er iøvrigt ca 5-6m høj
nb har spurgt skorstensfejer om han ville komme ud og se på sagerne, det ville han ikke før det er færdigt og skal synes, det eneste jeg kune få ud af ham, var at såfremt kedel fabrikantens godkendelseskrav var opfyldt, så var han også tilfreds.

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Blevet takket: 1 gang

Ændring af skorsten fra gas til pillefyr

Indlæg af Albert »

En Ø på 110 til en 10 kw Scotte skulle være nok.
Du kan godt lade røret blive siddende,men hvis det bare står frit i en gammel muret skorsten,skal du have isoleret omkring røret,da du ellers vil få løbesod.
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Ændring af skorsten fra gas til pillefyr

Indlæg af Bigfoot »

hmm..... du siger du har en skorsten med et rør ned i.... det er da fordi dit gasfyr er kondenserende. Det rør skal ud af skorstenen så, og så kan du da bare bruge din 15x15cm skorsten til pillefyret.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Blevet takket: 2 gange

Ændring af skorsten fra gas til pillefyr

Indlæg af Havmand »

Op med røret...
HVis du afmonterer gasfyr og rørtilgang ved fyret, vil jeg mene at du kan trække røret op.
De inst. jeg har set er rørene bare presset sammen med nogle orange gummimuffer..
Så du må op og rykke lidt mere i banditten :) 8) :great:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog
ibsoerensen
Stoker VI
Stoker VI
16
Indlæg: 236
Tilmeldt: 27 aug 2007 18:19
Mit fyr: BIOMAX16 og biomax15
Areal: 200 og 245
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 2 x 6 ton
Geografisk sted: nordjylland

Ændring af skorsten fra gas til pillefyr

Indlæg af ibsoerensen »

skorstenslysningen (hulstørrelsen) er afhængig af den indfyrede effekt og 110 mm er sandsynligvis passende 15 x 15 er for stor hvis det er en gammel skorsten og der ikke er løbesod nu, hvorfor skulle der så komme det fordi du skifter fyr, røret er der netop for at forhindre dette, det kan eventuelt isoleres med leca men under alle omstændigheder snak med skorstensfejeren

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Blevet takket: 1 gang

Ændring af skorsten fra gas til pillefyr

Indlæg af Albert »

Der er ingen grund til at hive røret ud af skorstenen,det er formentlig syrefast det er lavet af,og så får man vel ikke meget bedre inderkerne i sin skorsten.
PSO´s fejer har jo erklæret,at hvis kedelfabrikantens krav er overholdt,her tænkes på trækforhold,er han også tilfreds.
Der skal isolering omkring røret ellers risikerer du at få løbesod på grund af den lave temperatur du får i skorstenen,den risiko er der ikke ved gasfyring, dette er dog ikke nødvendigt
hvis skorstenen er opført i Isokern elementer, så er den isoleret,og du kan så nøjes med at forsegle omkring røret i bund og top,således at varmen der opstår omkring røret ikke kan slippe ud,dette kan gøres med noget brandbats eller lignende.
Hvis der ikke i forvejen er hul til askeudtag i bunden af røret,må du igang med vinkelsliberen og lave plads til det
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Ændring af skorsten fra gas til pillefyr

Indlæg af pso »

Tak for jeres svar
Gasfyr er 199? og er ikke kondeserende. Derfor må jeg ikke flytte det til nyt sted. Vi skal have en dør ud til det nye bryggers der hvor gasfyr står nu. Da vi således skulle investere et nyt kan vi skifte til piller.
Der er ikke fjernvarme i området og der er heller ikke tilslutningspligt til gas. (Iøvrigt heller ikke fiber eller kabeltv, nærmeste offentlige transport er Indenrigsfly, bussen er længere væk, så vi er på landet selv om vi er i Storkøbenhavn.
Scotte kommer så til at så på den anden side af skorsten ude i det nye bryggers.
Det er er korrekt at jeg skal skære en renselem. Jeg skal også bore et nyt hul til aftræk eftersom det er på den anden side.
Angående orange muffer så kan jeg sige at den øverste samling jeg kunne se var en metalkrave, jeg tror de har sat skruer ligesom man gør med ventilationsrør i metal, for jeg løftede faktisk ret hårdt i hætten. Jeg er bange for den skiller ad længere nede såfremt jeg bruger magt. Det må vente til jeg har fundet ud af om den skal ud.
Kan man finde ud af om den er rustfri, såfremt den bare er galvaniseret kan den så tåle syreinddholdet i røgen fra pillefyr?
Da jeg alligevel har skåret hul i muren helt op til skorstenen overvejer jeg at arbejde mig ind til kernen så jeg kan finde ud af hvad den er lavet af. jeg har aldrig set isokern er det et porøst materiale i stil med gasbeton eller skamol?
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Ændring af skorsten fra gas til pillefyr

Indlæg af Landlyst »

isokern er lavet af leca....
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Ændring af skorsten fra gas til pillefyr

Indlæg af Bigfoot »

ang om det er rustfri eller galvaniseret, så tag en magnet.... kan den holde sig på metallet, er det 99% sikkerhed galvaniseret.

Hænger den ikke ved, så er det rustfri.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
Offie
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 95
Tilmeldt: 26 apr 2010 17:38
Mit fyr: Scotte Blackstar 10kw + WF Brændeovn 5kw
Areal: 150
Brændsel: Træpiller+Brænde
Fremviser gerne i postnummer: 5485
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: Forventet 6 tons
Geografisk sted: Skamby, Nordfyn

Ændring af skorsten fra gas til pillefyr

Indlæg af Offie »

op med det rører, det er jo bare udluftning fra gasfyret, jeg er selv lige gået fra gas til pille, det var så skorstensfejer der hæv det op, da der blev lavet isodor kerne i skorstene.
Scotte Blackstar 10kw
Fyrdata: http://www.offie.net/pillefyr/

Besvar