Hjælp til Set-up varmeinstallation

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Hjælp til Set-up varmeinstallation

Indlæg af pelle »

Hej

Kom lige i tanke om noget... Glem alt om den dto, og erstat den med en elektrisk termostat kontakt.
Den vil så slukke når temp. er "højere end" det den er sat til og vil tænde når temp. er "lavere end " det den er sat til. Den er også billigere end den dto...Mener den koster 200 kr ved dansk vvs centeer..
den har jo tre"ben" og det er placeringen af ledningerne der bestemmer om den skal " slukke/tænde" over eller "tænde/ slukke" under den temp. den er sat til,,

http://dvcenter.dk/udstyr-varmeanlaeg/e ... der-1.html

Og her er 3 vejs motorventiler Med stor åbning..


http://dvcenter.dk/udstyr-varmeanlaeg/m ... ejs-1.html
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Skovsborg
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 86
Tilmeldt: 07 maj 2011 00:15
Mit fyr: Scotte 16KW + 25KW Atmos med 1000l Akku
Areal: 156 + 30m2
Brændsel: Piller og træ
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Geografisk sted: 8620
Har takket: 1 gang

Hjælp til Set-up varmeinstallation

Indlæg af Skovsborg »

pelle-----> lige præcis det jeg har liggende og havde tænkt mig at anvende. :o)
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Hjælp til Set-up varmeinstallation

Indlæg af pelle »

Hej
Det er bare mig igen.. :oops:

Jeg kom til at tænke på den laddomat. Den er åben for selvc. når pumpen ikke er i drift. Det mener jeg. i så fald vil der kunne komme varme over i atmos kedel fra det rør med kuglehane der skal holde opop varm i bund. Prøv at se om ikke du kan finde en brugt avtb med løs føler og kappilærrør. De er til at finde brugte til små penge. Jo, for problemet med dem er, at skal du have en ny er den branddyr. Det er sådan en på billedet.Den skal bare have en løs føler på kappilærrør. Så gør du det at du vender ventilhuset 180 grader. Så har du en avta. Den monterer du så som vist og den vil lukke af når du benytter atmos og akkutank. En avta åbner ved stigende temp.
DSC01518.JPG
Jeg syntes også det vil være en god ide hvis du sætter en sikkerheds ventil på fremløb fra kedlene. Bare for en god ordens skyld.. Sælger du huset engang og den nye ejer ikke helt forstår det og ændrer på noget. Så er det godt at gardere sig. Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves. Nå, det var nu så meget sagt.. Men, det må ikke være sådan at man i uvidenhed kommer til at lave ændringer så man kan komme galt af sted. så hellere et par sikkerhedsventiler ekstra..
Og så et lille fit til at undgå alt for meget varmetab fra rør til akkutank. Sæt et par vinkler på, så rør går lidt ned i isolering, inden de går vandret ud. Varmen vil ikke trække ned i røret.
Og så er der sat en masse pile på vandløbs retning og noget mere tekst på tegningen.
DSC01523.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Skovsborg
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 86
Tilmeldt: 07 maj 2011 00:15
Mit fyr: Scotte 16KW + 25KW Atmos med 1000l Akku
Areal: 156 + 30m2
Brændsel: Piller og træ
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Geografisk sted: 8620
Har takket: 1 gang

Hjælp til Set-up varmeinstallation

Indlæg af Skovsborg »

pelle----> Ville det så ikke være nemmere at sætte ladomaten foran OPOP? Da det så ikke gør noget at den trækken lidt. Der er jo en ventil som lukker for OPOP´en når at den er lukket ned.:o)
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Hjælp til Set-up varmeinstallation

Indlæg af pelle »

Skovsborg » 12 Dec 2011, 00:38 skrev:pelle----> Ville det så ikke være nemmere at sætte ladomaten foran OPOP? Da det så ikke gør noget at den trækken lidt. Der er jo en ventil som lukker for OPOP´en når at den er lukket ned.:o)
Jo, måske.
Jeg orker næsten ikke at tegne det om. Det jeg har tegnet der , er jeg overbevist om vil virke godt. Men, der er naturligvis flere måder at forbinde det på. Nu har jeg tegnet to måder. :)
Det from har tegnet vil jo også virke fint.:great: .
Senest rettet af pelle 12 dec 2011 23:14, rettet i alt 1 gang.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Skovsborg
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 86
Tilmeldt: 07 maj 2011 00:15
Mit fyr: Scotte 16KW + 25KW Atmos med 1000l Akku
Areal: 156 + 30m2
Brændsel: Piller og træ
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Geografisk sted: 8620
Har takket: 1 gang

Hjælp til Set-up varmeinstallation

Indlæg af Skovsborg »

Syntes bare at det er i orden det du har lavet der. Jeg risikerer en test og holder ladomaten foran OPOPén så må vi se hvad der sker. Ellers er det ikke værre end at den kan flyttes til næste sæson. Skal i gang med at skrue rør sammen i morgen. Så det bliver spændende. Takker for din hjælp.;o)
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Hjælp til Set-up varmeinstallation

Indlæg af pelle »

Hej Hej

Nå, Der er julekalender i tv og det skal ungerne se. Og så giver det mig lidt tid til at tegne lidt. Nå. du er sikkert godt igang med både skruenøgle, rørtang og gevindskærer, Skovsborg....

Men jeg har været så fræk at tegne froms diagram.. Jo. Jeg har kikket lidt på hans tegning og det var ikke lige med det samme jeg fangede den. Men, har rentegnet det nu efter dit setup. Med pile på flovretning. det vil jo helt sikkert virke rigtig godt det han har tegnet.
Det eneste jeg har ind tegnet, som han ikke har er en lukket eks. beh. til hver kedel og en kontraventil ved cent. anlægs retur til tank( ikke sikkert den er nødvendig)
men, har man et par pumper liggende kan man ligesågodt benytte froms ide. Prismæssigt og strømmæssigt kommer hans og mine setups nok ud på et.

Skovsborg. Jeg syntes at efter v. vandsbeh. bør du lave et forbindelsesrør mellem frem og retur og montere en kuglehane på denne forbindelse. Så kan du åbne for denne forb. om sommeren så din v. vandsbeholder har første prioritet. Så er alle radiatorventiler jo lukkede. Det er mere de dage solvarmen ikke giver nok, så kan stokeren automatisk tage over.
Undskyld From.. Jeg håber ikke du tager mig det ilde op, jeg har tegnet din tegning med pile med flovretning og andre forklaringer.. Dit system vil også virke fint med solvarme. Det kan jo stilles ind efter termostat..
DSC01524.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Skovsborg
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 86
Tilmeldt: 07 maj 2011 00:15
Mit fyr: Scotte 16KW + 25KW Atmos med 1000l Akku
Areal: 156 + 30m2
Brændsel: Piller og træ
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Geografisk sted: 8620
Har takket: 1 gang

Hjælp til Set-up varmeinstallation

Indlæg af Skovsborg »

Pelle-----> Jep som du skriver så er jeg rigtig godt i gang med at skrue rør, og ja jeg løb lidt ind i nye overvejelser undervejs. Har fået trukket alle rør frem til fyrene og fået koblet Atmosen tilakku tank. Her dog sådan at den kommer ind med 3 retur på akku så en lag deling er nemmere. Må erkende at din tegning passer næsten nøjagtig med det nye set - up på nær at jeg bruger færre ventiler.
Der er som på tegningen 2 ekspansionsbeholdere (1x Atmos + 1x Scotte).
Der er så sat en 3 vejs ventil på fremløb og en 3 vejs på returløb, 3 vejs ventilen er monteret sådan at den altis står åbent (uden spænding) når at Atmosen kører. Meningen er så at en KP77 føler bliver monteret på akkuens fremløb til huset. KP 77 føler skal så når at den kommer under set punkt give strøm til de serie koblede 3 vejs ventiler hvor af den ene så er forbundet med overkognings sikringen i Scotten. Da 3 vejsventilen derved kommer til at stå med spænding på slutter den kredsløbet og Scotten kører. I mit unsivers må det være måden at gøre det på, da der på den måde er styr på start og stop på Scotten, ligesom at der er styr på kredsløbet på Atmosen. Hele set-upét er så lavet med et minimun af ventiler og styringer`= billig:o)

Hvad mener du om det?

PS
VVB hænger inde i huset og jep kan lukke af for fremløb på alle radiatorer så det kun er vvb der er cirkulation i.....;o)

PPS
Når nu at jeg for en ledig stund så tegner jeg lige set-upét og lægger det ud. Men som sagt det ligner på den prik det du er kommet med på nær lige de småting jeg nævner ovenfor,:o)
Skovsborg
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 86
Tilmeldt: 07 maj 2011 00:15
Mit fyr: Scotte 16KW + 25KW Atmos med 1000l Akku
Areal: 156 + 30m2
Brændsel: Piller og træ
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Geografisk sted: 8620
Har takket: 1 gang

Hjælp til Set-up varmeinstallation

Indlæg af Skovsborg »

pelle-----> Så fik jeg lige tid til at tegne lidt igen. Vedhæftede fil er som set - upét er blevet til. Mangler lige at trække et par rør endnu og koble det hele sammen med strengen i hytten så lidt arbejde er der endnu. Men damn hvor jeg glæder mig til at kunne trykke på start knappen. :) Takker dig mange gange for din bistand og hjælp. :)
Vedhæftede filer
Diagram 20. Dec.2011.doc
(66 KiB) Downloadet 84 gange
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Hjælp til Set-up varmeinstallation

Indlæg af pelle »

Det er helt i orden.. nå, ja, så benytter du dig af et par kuglehaner, når atmos er i brug. Det kan man jo også gøre.. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar