Baglæns gennem VVB?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af Landbo »

Hej.

Så kan jeg da læse diagrammet. Men anlæget syntes mig skruet lidt (øh læs meget) sært sammen. Hvis pumpen sad på returen nærmest kedlen og vbb fik monteret en termisk ventil er jeg (næsten) sikker på det vil fungere normalt.

Ang. anlægets opførsel nu, vil jeg ligesom flemming, formode du har åbnet den manuelle shunt alt alt for meget. Prøv at stille den ned. At flowet skulle løbe baglæns gennem vbb, det burde faktisk ikke kunne lade sig gøre. Og ligeså burde stigledningentil expangtionen heller ikke kunne blive varm da det indikere at vandet, på en eller måde cirkulere den vej og det skulle det helst ikke.

Prøv at stille lidt på shuntventilen og lad os høre.

Der er garenteret også andre der har nogle indput.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af Landlyst »

Jamen er sådan set enig med dig, i at det ikke burde kunne lade sig gøre....

Men sært? Pumpen sidder på retur fra huset, efter råd fra flere, både her inde og andre steder fra.... Og en termisk ventil til VVB? Hvad ville den ændre?

SOm det er nu får VVB jo fuld kedel temp. og ka der ved også fungere som buffer/akku. Hvis der går kog i fyret/det brænder ud...

Har prøvet at stille shunten ned med det giver bare kolder vand til huset, ænder ikke på resten... Og det HAR altså virket i over en sæson som det er... Det er undre mig mest er at det jo virker som om at cirkulationen før shunt (naturlig) forsvinder op i ekspantionen... Det er nok en bivirkning her fra at VVB løber baglæns...

Rør mellem fyr og shunt er 5/4" og alt andet er 1", stigrør er 3/4"
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af Landbo »

Landlyst skrev:Jamen er sådan set enig med dig, i at det ikke burde kunne lade sig gøre....

Men sært? Pumpen sidder på retur fra huset, efter råd fra flere, både her inde og andre steder fra....

Ja, men derfor sidder den på det forkerte sted. Den skal sidde inden for shuntkredsen, altså mellem shunthanen og returen på kedlen.

Og en termisk ventil til VVB? Hvad ville den ændre?

Den vil lukke for gennemstrømningen i vbb kredsen når vandet i vbb er varmet op. Ret beset burde frem og retur på vbb sluttes til på den anden side af shuntkredsen.

SOm det er nu får VVB jo fuld kedel temp. og ka der ved også fungere som buffer/akku. Hvis der går kog i fyret/det brænder ud...

Øh, ja jo og nej. Den er så lille at den ikke vil gøre nogen forskel.

Har prøvet at stille shunten ned med det giver bare kolder vand til huset, ænder ikke på resten...

Hvad så hvis den står stik modsat ?

Og det HAR altså virket i over en sæson som det er...

Åbenbart ikke mere. :cry:

Det er undre mig mest er at det jo virker som om at cirkulationen før shunt (naturlig) forsvinder op i ekspantionen...

Efter den tegning du har lavet, burde det bare overhovedet ikke kunne lade sig gøre da vandstanden i expangtionsbeholderen gerne skulle være i ro hvis du ellers holder nogenlunde samme kedeltemperatur. Men hvis du lader hele anlæget køle ned og fyre op, vil du kunne mærke der kommer varmt vand i stigrøret til expangtionen da vandet i anlæget naturligt udvider sig. Når hele anlæget er varmet op skal det bare stoppe og stigrøret vil køle af igen. Hør, hvis du mærker på selve expangtionsbeholderen hvor varm er den ? Bliver også nødt til og spørge om der kommer vand fra overløbet på expangtionen ?

Det er nok en bivirkning her fra at VVB løber baglæns...

Nej, efter din tegning burde det hverken gøre fra eller til.

Rør mellem fyr og shunt er 5/4" og alt andet er 1", stigrør er 3/4"

Det er ganske normale rørtykkelser at køre med.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af Landlyst »

Landlyst skrev:
Jamen er sådan set enig med dig, i at det ikke burde kunne lade sig gøre....

Men sært? Pumpen sidder på retur fra huset, efter råd fra flere, både her inde og andre steder fra....

Ja, men derfor sidder den på det forkerte sted. Den skal sidde inden for shuntkredsen, altså mellem shunthanen og returen på kedlen.

Hvorfor skal den det? Naturlig cirkulation skulle vel kunne føde shunten med det der kommer retur fra shunt? Den gamel pumpe (gammel hs tarm fyr) sad på fremløb efter shunt, altså hus siden... Det virkede også...

Og en termisk ventil til VVB? Hvad ville den ændre?

Den vil lukke for gennemstrømningen i vbb kredsen når vandet i vbb er varmet op. Ret beset burde frem og retur på vbb sluttes til på den anden side af shuntkredsen.

SOm det er nu får VVB jo fuld kedel temp. og ka der ved også fungere som buffer/akku. Hvis der går kog i fyret/det brænder ud...

Nu fyre jeg jo med koks og har en kedel temp på cam 60-65 grader, så mener ikke der er nogen grund til at lukke for gennem strømning gemmen VVB... Og med 45-50 grader fremløb til huset synnes jeg det varme vand er lige til den kolde side hvis det kommer der ned... Ved godt at det er en lille buffer icon_cheesygrin.gif
Øh, ja jo og nej. Den er så lille at den ikke vil gøre nogen forskel.

Har prøvet at stille shunten ned med det giver bare kolder vand til huset, ænder ikke på resten...

Hvad så hvis den står stik modsat ?

Så bliver der bare lidt varmere vand til huset, det ændre ikke på det andet...
Og det HAR altså virket i over en sæson som det er...

Åbenbart ikke mere.

Nej, men hvorfor pluselig ikke? :shock:


Det er undre mig mest er at det jo virker som om at cirkulationen før shunt (naturlig) forsvinder op i ekspantionen...

Efter den tegning du har lavet, burde det bare overhovedet ikke kunne lade sig gøre da vandstanden i expangtionsbeholderen gerne skulle være i ro hvis du ellers holder nogenlunde samme kedeltemperatur. Men hvis du lader hele anlæget køle ned og fyre op, vil du kunne mærke der kommer varmt vand i stigrøret til expangtionen da vandet i anlæget naturligt udvider sig. Når hele anlæget er varmet op skal det bare stoppe og stigrøret vil køle af igen. Hør, hvis du mærker på selve expangtionsbeholderen hvor varm er den ? Bliver også nødt til og spørge om der kommer vand fra overløbet på expangtionen ?

Kedel temperaturen svinger måske 5 grader, hvis det er en lang dag, så den næsten brænder ud...
Ekspantionsbeholderen er lige så varm som frem løbet på fyret at mærke (IR termo er udlånt) Men der er helt sikker cirkulation den vej igennem. Og det er jo det der ikke skulle kunne være... Men Jeg ved ikke hvor/dan returen fra ekspantionen er koblet på anlæget, kun at stigrør kommer op fra fyr i bunden at beholderen og returen går ud midt på og ned på modsatte side af huset som fyret står på. Overløbet kommer så over midten at beholderen og ned til fyret, og den giver ikke vand.


Det er nok en bivirkning her fra at VVB løber baglæns...

Nej, efter din tegning burde det hverken gøre fra eller til.

Rør mellem fyr og shunt er 5/4" og alt andet er 1", stigrør er 3/4"

Det er ganske normale rørtykkelser at køre med.


Men uanset om pumpen sider forkert, måske. Så vil jeg da gerne finde ud af hvorfor det cirkulere den vej lige pluseligt?? :oops: :shock:
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af Landbo »

Hej Landlyst.

Nå formateringen er 'smuttet' på sidste indlæg. Ja ok, så må vi da finde ud af hvorfor det varme vand går til/gennem expangtionen. :)

Når overløbet ikke giver vand kan et lille hul i spiralen på vbb udelukkes.

Som du nu selv er inde på er der uden tvivl en form for opvarmning på/til expangtionen. Det rør du kalder returen går formodentelig til returen på anlæget i huset, den kan dog også gå på fremløbet! Ligegyldigt hvor den ender sidder der formodentelig en eller anden form for en skydeventil/kuglehane eller termisk radioatorventil. Der er enten blevet stillet på hanen eller også er det termiske følerelementet blevet defekt. Der er nok ikke andet for du må op og lede efter 'udstyret' og stille eller reperere.

Men kan bare ikke rigtigt forestille mig at den fejl skulle kunne bevirke at vandstrømmen i spiralen af vbb skulle vende.

Hvis pumpen sidder hvor jeg før har beskrevet, er vandstrømmen i kedel, kedelshunt og anlæget tvangsstyret. Der er med andre ord ikke noget der kan give sig til at løbe baglæns hvis det ellers er forbundet rigtigt.

Glæder mig til at høre hvad du finder oppe på loftet af skjulte ting og sager. :)
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af Landlyst »

Nå formateringen er 'smuttet' på sidste indlæg. Ja ok, så må vi da finde ud af hvorfor det varme vand går til/gennem expangtionen.

Ja er ikke trænet i tekst tricks
:lol:

Når overløbet ikke giver vand kan et lille hul i spiralen på vbb udelukkes.

Ja var jeg også kommet frem til icon_cheesygrin.gif

Som du nu selv er inde på er der uden tvivl en form for opvarmning på/til expangtionen. Det rør du kalder returen går formodentelig til returen på anlæget i huset, den kan dog også gå på fremløbet! Ligegyldigt hvor den ender sidder der formodentelig en eller anden form for en skydeventil/kuglehane eller termisk radioatorventil. Der er enten blevet stillet på hanen eller også er det termiske følerelementet blevet defekt. Der er nok ikke andet for du må op og lede efter 'udstyret' og stille eller reperere.

Der er ikke noget der minder om haner eller ligende som er til gængeligt på nogen måde, og jeg ka altså ikke komme ned gennem isoleringen langs taget, eller den skunk den går ned mod, Det kræver hvis at man er mindre end min datter på 22mdr :shock:
Og der er helt sikker ikke blevet stillet på noget, for det er kun mig der rør anlæget icon_cheesygrin.gif
Ekspantionen frøs til sidste vinter og der var jeg alt jeg kunne komme til igennem... Det viste sig at den kun var isoleret på den side man kunne se.. Men der må der jo ikke ha været meget cirkulation heller, dog var der lidt... Men hvis der sidder en hane af en slags sidder den ihvertfald helt utilgængeligt :shock:

Men kan bare ikke rigtigt forestille mig at den fejl skulle kunne bevirke at vandstrømmen i spiralen af vbb skulle vende.

Hmm stigrøret sidder jo lige før VVB, men jeg synnes jo bare ikke at den vej op skulle være den letteste... Min teori er at det er blevet letter den vej op i stedet for ind gennem VVB og ned til retur, Ka bare ikke se hvad der er ændret... :shock:

Hvis pumpen sidder hvor jeg før har beskrevet, er vandstrømmen i kedel, kedelshunt og anlæget tvangsstyret. Der er med andre ord ikke noget der kan give sig til at løbe baglæns hvis det ellers er forbundet rigtigt.

Ka bare ikke helt se hvodan pumpen der ka sende vand nok rundt i huset, hvis shunt er skruet ret meget ned? Jeg ville da mene at det så cirkulere før shunten og i fyret?

Glæder mig til at høre hvad du finder oppe på loftet af skjulte ting og sager.
Finder ikke noget med mindre du kender en der er gammel nok til at vide hvad vi leder efter og lille nok til at komme gennem på MAX MAX 20cm :great:
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af Landlyst »

Rør frem.jpg
Sådan ser det ud, ved ikke om det hjælper noget?
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af Landlyst »

Rør retur1.jpg
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af Landlyst »

Rør retur2.jpg
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Baglæns gennem VVB?

Indlæg af Landbo »

Hej.

Tja, billederne siger nu ikke så meget. Og dog, returen fra huset er umanerlig varm. Den burde allerhøjst være 30 grader, gerne lavere, da det formodes der kun er tilsluttet radiatore på den afdeling af anlæget. Det tyder på, der er lavet en frostsikring på strengen til huset. Dvs. at i den fjerneste ende er fremløb og retur koblet sammen med en skydehane til at knibe vandstrømmen. Enten er der stillet på denne eller også har den taget skade af frost. Prøv at finde den og juster eller reparer. Hvis der løber en for stor vandstrøm der, kan det forklare hvorfor pumpen 'okser' afsted på fuld knald (formoder den står på autoadapt).
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Besvar