Hjælp - Er det her dyrt eller rimeligt

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
nemocharley

Hjælp - Er det her dyrt eller rimeligt

Indlæg af nemocharley »

vejrkompensering/klimastyring regulerer fremløbstemp. alt efter hvor koldt det er uden for.

128+60m2 er umiddelbart fint til 10kw (medmindre huset har et meget stort varmetab)

det er jo nærmest en 150mm lysning du beskriver? Såvidt jeg ved er der mange scotteejere som bruger netop den størrelse. Men hvis skorstenen er uisoleret (har den isokern?) eller kun er 2½m høj så er det nok ikke så godt.

Solvarme kan ikke betale sig....men regnestykket er self. lidt bedre hvis varmtvandsbeholderen alligevel står for en udskiftning.

udover Scotten (som er et fint valg) kunne i også se på MGM Junior, Pellux 100, Passat C1+, Atmos d14p m.m.
Senest rettet af nemocharley 14 sep 2014 21:35, rettet i alt 1 gang.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Hjælp - Er det her dyrt eller rimeligt

Indlæg af Jens »

Synes nok lige I skulle få et tilbud mere, fra et firma med erfaring i sådanne installationer. Umiddelbart kan jeg ikke forstå at skorstenen ikke skulle kunne genbruges, alternativt kunne den måske forbedres med en indsats og evt lidt mere højde, selvom det sidste næppe er nødvendigt.

Finder godt nok prisen på 18.000 noget høj for en 3,5 m stålskorsten med vægbæring og inddækning, - den koster ca 5-6.000, så er der 12.000,- til røgrør og timeløn for opsætning og tilslutning, - det lyder af meget i mine ører.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
xkfc

Hjælp - Er det her dyrt eller rimeligt

Indlæg af xkfc »

Jeg har også den holdning at det skal være et meget billig solvarmeanlæg for at konkurrere med de få piller en hel familie bruger på varmt vand om sommeren, men naturligvis laver det også energi om vinteren.
Men igen, der er også nogen der udelukkende køber økologisk, det er jo nok et spørgsmål om holdninger.

Vejrkompensering!!!! ja hvad dælen,, man så jo tydelig forhandlerens svar, i min verden et det ligeså lidt som svaret jeg fik.. intet andet end spildte penge.
I en fjernvarme situation hvor man har begrænsninger på retur temperatur, eller hvis man har et langt dårligt isoleret rør gravet igennem en gårdsplads kan der måske være en lille gevinst ved at nedsætte temperaturen. Men, i de tilfælde hvor installationen er i samme hus, og der er brug for energien, ville jeg ikke bruge så meget som en femøre på vejrkompensering.

Ovenstående er skrevet med håb om en god forklaring på vejrkompensering som kan pærre lidt til min forstokkede holdning.

Imod alle ods, så er min skorsten så stor at selv den største julemand incl, rener og kane kan smutte igennem. Ikke desto mindre så funker det ganske fint for Scotten, der skal bare 2 trækstabilisatorer til (lidt på overarbejde) når det blæser.

Kenneth
Senest rettet af xkfc 14 sep 2014 21:31, rettet i alt 1 gang.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Hjælp - Er det her dyrt eller rimeligt

Indlæg af triumph »

Hvorfor mener du ikke rumtermostater vil virke ?
Som regel bruges de kun i overgangsperioder, altså ikke om vintern, der sætter man bare den ønskede temperatut på rumtermostat til f.eks 30 c, så køre fyret konstant.
xkfc

Hjælp - Er det her dyrt eller rimeligt

Indlæg af xkfc »

triumph skrev:Hvorfor mener du ikke rumtermostater vil virke ?
Som regel bruges de kun i overgangsperioder, altså ikke om vintern, der sætter man bare den ønskede temperatut på rumtermostat til f.eks 30 c, så køre fyret konstant.
Nu har jeg intet læst om rumtermostat i nogen af indlæggene så jeg aner ikke om det er mig du hentyder til.

Jeg mener i høj grad at en rumtermostat kan virke! men er det vejrkompencering? og kan det koste 4500kr??? når montøren alligevel er på adressen.

Som jeg forstår det så justerer vejrkompencering på vandtemperaturen i forhold til ude temperaturen.
Men der er jo intet lovmæssigt krav om at man skal have VVB prioritering, og hvad nytter det så at sænke temperaturen når VVB og rør til huset hænger sammen, når det er varmt udenfor har alle termostater jo alligevel lukket for radiatorerne, og så pisker vandet jo bare igennem VVB, og der er temperaturen jo meget bestemt af at jeg vil have 57°C

Kenneth.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Hjælp - Er det her dyrt eller rimeligt

Indlæg af triumph »

Det var nu Katzina jeg hentydede til.
Den type vejrkompentsering jeg kender kræver en ekstra cirkulationspumpe, og har så en ventil der hæver fremløb når ude temp er lav.

Som jeg har forstået det, er Scotten lavet sådan at når den går på vv prioritering hæver den setpunkt.
Humlen ved vvprioritering er jo netop at man afspære til vvb, når fremløbs temp er lav
levi

Hjælp - Er det her dyrt eller rimeligt

Indlæg af levi »

xkfc skrev:Jeg har også den holdning at det skal være et meget billig solvarmeanlæg for at konkurrere med de få piller en hel familie bruger på varmt vand om sommeren, men naturligvis laver det også energi om vinteren.
Men igen, der er også nogen der udelukkende køber økologisk, det er jo nok et spørgsmål om holdninger.

Vejrkompensering!!!! ja hvad dælen,, man så jo tydelig forhandlerens svar, i min verden et det ligeså lidt som svaret jeg fik.. intet andet end spildte penge.
I en fjernvarme situation hvor man har begrænsninger på retur temperatur, eller hvis man har et langt dårligt isoleret rør gravet igennem en gårdsplads kan der måske være en lille gevinst ved at nedsætte temperaturen. Men, i de tilfælde hvor installationen er i samme hus, og der er brug for energien, ville jeg ikke bruge så meget som en femøre på vejrkompensering.

Ovenstående er skrevet med håb om en god forklaring på vejrkompensering som kan pærre lidt til min forstokkede holdning.

Imod alle ods, så er min skorsten så stor at selv den største julemand incl, rener og kane kan smutte igennem. Ikke desto mindre så funker det ganske fint for Scotten, der skal bare 2 trækstabilisatorer til (lidt på overarbejde) når det blæser.

Kenneth
Vejrkompensering kan godt betale sig - men det er en lang forrentning (3-6 år vil jeg anslå).

Det fremgår flere steder på nettet at.

Det er et lovkrav at der er vejrkompensering på nye fyr. Vejrkompensering betyder, at fyret tager højde for den temperatur, som der er udenfor og justerer sit fremløb efter dette. Jo mindre forskel der er i temperaturen på det vand, som fyret sende af sted og den temperatur, som der er udenfor, jo mindre varmetab har man. Derfor vil det altid være billigere at fyre med et fyr, som justerer i forhold til temperaturen i omgivelserne.

Jeg har desværre ikke kunne finde noget lovstof jeg kan linke direkte til vedr. Vejrkompensering.

Vejrkompensering kombineret med en trådløs rumtermostat vil give en stor besparelse i driften - især i overgangsperioderne.

Prisen på vejrkompensering er høj da sådan en pakke indeholder følgende.
- Lavenergi Pumpe
- Motorventil
- 2 temperaturfølere
- Fittings.
- Arbejdsløn.

Samlet 4500 kr incl. moms.
Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Hjælp - Er det her dyrt eller rimeligt

Indlæg af jensolav »

katzina skrev:Hej alle,

Jeg står i den situation at vi skal have skiftet det gamle oliefyr ud med et pillefyr. Vi har fået et tilbud fra en af min kærestes arbejdskollegaer der vil stå for det hele og er kommet med en pris 63000kr. Men jeg kan ikke helt lure om det er et rimeligt tilbud, synes godt nok at f.eks skorstenen er meget dyr. Er der nogle der ved bedre end mig, der vil komme med lidt indput?
Ved ikke om du/I har bestemt jer men mine kommentarer til tilbudet vil så være:
I 2012 fik vi skiftet til et 16kw Scotte m semirens, samlet pris incl opstart og komplet montering, herunder nye rør og isolering af disse samt en superbesparende pumpe 34.500 kr og så vi haft 2 efterfølgende besøg med trimning, eneste efterfølgende er at vi har skiftet styring til 7èren også her fik vi et supertilbud, så samlet har vi investeret ca 36,250, det eneste jeg skal have fixet er trækstabilisator.
Jeg synes at pris på varmtvandsbeholder er høj og har i brug for 300l
Og sidst hvad med garanti på arbejdet, det nemmeste i denne verden er at blive uvenner, især om penge

Vores huse har ca samme str. vi har 96 kvm i stueplan og mulighed for yderligere 75 på .sal, vi har efterisoleret og mangler lidt, har tænkt på at skulle kontrollere hulmursisoleringen men vores skifte til Scotten har betydet at vi i den forgangne sæson september til slut august, har haft et faktisk forbrug på 3820 kg og her i huset kører fyret dagligt også i sommer månederne, men her køres der på ur,vi kommer aldrig igen til at køre varmtvand om sommeren på elpatron i varmtvandsbeholder.
Jeg vedhæfter lige mit " Praleskema" som sagt fra September 2013 til og med August 2014
Vedhæftede filer
Fyrrings skema 1.pdf
(204.3 KiB) Downloadet 68 gange
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html
katzina
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11 sep 2014 11:48

Hjælp - Er det her dyrt eller rimeligt

Indlæg af katzina »

Jeg kan godt se at alle jeres priser, er en hel del billigere. Vi venter på et tilbud mere nu. og vi har snakket med vores skorstensfejer, der kender en, der forhåbentlig kan lave en billigere skorstensløsning, da han mente at den nuværende var for gammel til at bruge igen. og ja, så har vi droppet tanken om er solvarmeanlæg.
I skal endnu engang have mange tak for alle jeres gode råd, det har været en stor hjælp for os.
levi

Hjælp - Er det her dyrt eller rimeligt

Indlæg af levi »

Hvor kommer I fra Katzina ?

Besvar