Pellux 100 Problemknuser faldskakt

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Ole Larsen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 266
Tilmeldt: 22 feb 2013 21:52
Mit fyr: Pellux 100 m. iltstyring
Areal: ca. 180 i 3 plan
Brændsel: Agrol 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9220
Årligt forbrug: i omegnen af 6 T.
Geografisk sted: Aalborg ø
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Pellux 100 Problemknuser faldskakt

Indlæg af Ole Larsen »

Godt dine problemer er løst, men hvad med de første piller der falder ned, er der ikke nogen der ryger ud i askeskuffen. ???

nemocharley

Pellux 100 Problemknuser faldskakt

Indlæg af nemocharley »

Ole Larsen skrev:Godt dine problemer er løst, men hvad med de første piller der falder ned, er der ikke nogen der ryger ud i askeskuffen. ???
Hej Ole

Arunge svarede på dette i den her tråd - her kommer lige det fulde indlæg, så jeg citerer: "Mit fyr kørte perfekt den første måneds tid. Så blev det køligere, og pillestop problemerne startede.

Jeg forsøgte mig med svejsetråd i gitteret, og senere et Vøllund modificeret gitter. Det havde ingen umiddelbar effekt.

Vi pillede det midterste retarder sæt op, bukkede blikkanten i forsyningsrøret, og satte en aluminiumsplade i bunden af forsyningsrøret. Det reducerede antallet af stop markant, men jeg havde dog stadig problemet ca. 1 gang om ugen.

Så fik pillerne skylden og jeg skiftede til 6mm tyske olimp, og så brød helvede løs. Nu havde jeg stop ca. hver anden time.

Efter ialt 3 måneder tog jeg kontakt til en advokat, og fik i den forbindelse oprettet en haste sag hos Vøllund. Display, software og brænderen blev udskiftet, men effekten udeblev. Skorstenen og udluftningen i fyrrummet fik nu skylden.

Jeg havde selv eksperimenteret med at reducere max power. Så længe fyret ikke brugte mere end 50-60% havde jeg ingen pillestop. Omvendt havde jeg svært ved at holde temperaturen på de kolde dage.

Jeg læste at brænderen PB 20 Max sidder i en lang række af andre typer pillefyr, men ingen af de andre fabrikanter har en rist implementert for enden af forsyningsrøret.

Jeg pillede risten ud for en uge siden, og fyret har kørt perfekt siden.

Jeg har netop tømt skuffen, og havde ingen piller i askeskuffen."

citat slut.
Ole Larsen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 266
Tilmeldt: 22 feb 2013 21:52
Mit fyr: Pellux 100 m. iltstyring
Areal: ca. 180 i 3 plan
Brændsel: Agrol 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9220
Årligt forbrug: i omegnen af 6 T.
Geografisk sted: Aalborg ø
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Pellux 100 Problemknuser faldskakt

Indlæg af Ole Larsen »

Tak for'et Nemo.
Havde ikke set indlæget.
Det er s.. da underligt med alle de forskellige opsætninger, og indstillinger de forskellige fyrejere har, med det samme udstyr.
Var det ikke en ide at vi samlede os og bad Vølund om at komme med en løsning, for det kan da ikke være rigtigt med alle disse problemer.
Så længe vi ikke gør noget er de vel bare kolde.
nemocharley

Pellux 100 Problemknuser faldskakt

Indlæg af nemocharley »

det er jo helt op til jer selv, men personligt så synes jeg det ville være en god idé om i pellux 100 ejere stak hovederne sammen. Hvem ved det kunne jo være at Vølund kunne lære lidt mere om deres eget fyr?

Fyret virker fra dag 1 ved nogen, ved dag 30 for andre og andre igen oplever større problemer.
Starbak
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26 jan 2014 10:01

Pellux 100 Problemknuser faldskakt

Indlæg af Starbak »

Heysen,

Jeg har fået samme problem stilling nu, kørte fint i overgangs perioden, nu med - grader, piller sætter sig i gitter.
Jeg er lidt nysgerrig efter og høre om løsningen med helt at fjerne gitter, var en blivende success?
Irriterende er det i hvertfald ;).

På forhånd tak!

Mvh Michael

Brugeravatar
Stoklund
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 155
Tilmeldt: 08 mar 2013 21:32
Mit fyr: Vølund Pellux 100 m/ilt
Areal: 230
Brændsel: Varga 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Dagligt forbrug: 22 kg.
Årligt forbrug: 10 t.
Geografisk sted: Hirtshals
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 10 gange

Pellux 100 Problemknuser faldskakt

Indlæg af Stoklund »

Starbak skrev:Heysen,

Jeg har fået samme problem stilling nu, kørte fint i overgangs perioden, nu med - grader, piller sætter sig i gitter.
Jeg er lidt nysgerrig efter og høre om løsningen med helt at fjerne gitter, var en blivende success?
Irriterende er det i hvertfald ;).

På forhånd tak!

Mvh Michael
Jeg har ikke haft et driftstop, efter jeg klippede det nederest stykke af gitteret og er den eneste ændring jeg har lavet ved brænderen. Om jeg køre 30% eller 90%, smutter pillerne lige igennem :great: kan ikke se der skulle være grund til at fjerne det helt!
(Fyret har kørt sådan i 5 uger nu.)

/René
Starbak
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26 jan 2014 10:01

Pellux 100 Problemknuser faldskakt

Indlæg af Starbak »

Okay, tak for info René :).

Kan se at der lidt "blandede" holdninger til at klippe/skære af gitter, men der er vist noget der tyder på at der skal gøres noget konstruktivt for at komme problemet til livs.

Jeg har ikke haft brænder skildt af endnu, er det nok at tage top pladen af over brænde hærden, eller skal hele brænder enheden ud og adskilles?
(hellere spørge end opfinde den dybe tallerken een gang til ;)).

Pft
/Michael
Brugeravatar
Stoklund
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 155
Tilmeldt: 08 mar 2013 21:32
Mit fyr: Vølund Pellux 100 m/ilt
Areal: 230
Brændsel: Varga 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Dagligt forbrug: 22 kg.
Årligt forbrug: 10 t.
Geografisk sted: Hirtshals
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 10 gange

Pellux 100 Problemknuser faldskakt

Indlæg af Stoklund »

Starbak skrev:Okay, tak for info René :).

Kan se at der lidt "blandede" holdninger til at klippe/skære af gitter, men der er vist noget der tyder på at der skal gøres noget konstruktivt for at komme problemet til livs.

Jeg har ikke haft brænder skildt af endnu, er det nok at tage top pladen af over brænde hærden, eller skal hele brænder enheden ud og adskilles?
(hellere spørge end opfinde den dybe tallerken een gang til ;)).

Pft
/Michael
Det er nok bare at skrue toppladen af, så kan du komme ind med en skævbider og nappe dem af :great:

Jeg var heller ikke helt tilfreds med at skulle til at ændre noget konstruktivt på fyret, men som du selv er inde på er det bare træls at skulle ud og holde øje med fyret hele tiden. Jeg havde 4-6 stop om dagen den gang.
Min vvs'er havde opsat ca. 60 stk. af disse fyr og han kunne ikke mindes en eneste, som ikke havde klippet i gitteret. Hvis du så en dag skal have service på fyret fra Vølund og de brokker sig over du har klippet i det, kan du jo bare købe et nyt til 100 kr. og så samtidig spørge dem, hvad de har tænkt sig at gøre ved problemet!, (de er godt klar over at det er et problem) :twisted:

/René
Allan1575
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Blevet takket: 9 gange

Pellux 100 Problemknuser faldskakt

Indlæg af Allan1575 »

Stoklund skrev:
Det er nok bare at skrue toppladen af, så kan du komme ind med en skævbider og nappe dem af :great:

Jeg var heller ikke helt tilfreds med at skulle til at ændre noget konstruktivt på fyret, men som du selv er inde på er det bare træls at skulle ud og holde øje med fyret hele tiden. Jeg havde 4-6 stop om dagen den gang.
Min vvs'er havde opsat ca. 60 stk. af disse fyr og han kunne ikke mindes en eneste, som ikke havde klippet i gitteret. Hvis du så en dag skal have service på fyret fra Vølund og de brokker sig over du har klippet i det, kan du jo bare købe et nyt til 100 kr. og så samtidig spørge dem, hvad de har tænkt sig at gøre ved problemet!, (de er godt klar over at det er et problem) :twisted:

/René
Jeg havde en Vølund montør på besøg for ca 14 dage siden, fordi tændpladen var revnet i bunden, og han kunne oplyse at alle de fyr de kom ud til, der klippede de det nederste af gitteret og fjernede den plade oppe ved faldskakten.....så der bliver ingen problemer ved at klippe i gitteret

PS: tændpladen var revnet pga for lidt tilført tændbrændsel (skal ændres fra 50 til 65).....Det blev selvfølgelig lavet på garantien :great:
Denmark
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 okt 2012 10:51
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 170+100garage
Brændsel: Jerome 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Dagligt forbrug: 22kg
Årligt forbrug: 4700kg
Geografisk sted: Norup
Kontakt:

Pellux 100 Problemknuser faldskakt

Indlæg af Denmark »

Det er underligt at mit ikke har været stoppet en eneste gang , og jeg har intet ændret

Jeg har ikke hævet start dosis tiden fra de 50sek til højere , skulle man hæve den til 65sek konsekvent eller var det sådan noget lala på dit fyr Allan ?

Besvar