Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Styring af gulvvarmetemp.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Styring af gulvvarmetemp.

Indlæg af Lau » 22 feb 2011 15:57

Ohøj, det irriterer mig at temperaturen ikke kan holdes på en nøjagtigt defineret temperatur.

Temperaturen styres af en Danfoss RAVK 25-65.
Som jeg lige kan regne ud er mine telestater monteret på retur-siden af gulvarmen.
Pumpen presser vandet opad, det vil sige at tilgang er i det venstre lodrette rør.
Dimsen imellem de 2 lodrette rør er vel en envejs-ventil..
Pumpen behøver i ikke at kommenterer, en ny er på lager, men gider ikke skifte den her om vinteren..

Jeg har tænkt på at montere flowmålere, men kan de sidde på fremløb?
gulvvarme.jpg


levi

Re: Styring af gulvvarmetemp.

Indlæg af levi » 22 feb 2011 20:12

Lau » 22 Feb 2011, 15:57 skrev:Ohøj, det irriterer mig at temperaturen ikke kan holdes på en nøjagtigt defineret temperatur.

Temperaturen styres af en Danfoss RAVK 25-65.
Som jeg lige kan regne ud er mine telestater monteret på retur-siden af gulvarmen.
Pumpen presser vandet opad, det vil sige at tilgang er i det venstre lodrette rør.
Dimsen imellem de 2 lodrette rør er vel en envejs-ventil..
Pumpen behøver i ikke at kommenterer, en ny er på lager, men gider ikke skifte den her om vinteren..

Jeg har tænkt på at montere flowmålere, men kan de sidde på fremløb?
gulvvarme.jpg
Der sidder garanteret flowbegrænsere under de dæksler der er på fremløbet.. Har du prøvet at skrue dækset af for at se hvad der sidder under ?

Hvis det er flowbegrænsere der er i fordelerrøret (Det er jeg 99 procent sikker på det er) - så glem alt om flowmålere, - de holder slet ikke ligeså lang tid som dem du har :great:

Brugeravatar
Jordsmeden
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 249
Tilmeldt: 25 dec 2008 11:42
Mit fyr: Woody 6.11 på dor16 kedel
Areal: 175m2+ 25m2 hobbyrum
Brændsel: R.W piller
Fremviser gerne i postnummer: 8723
Dagligt forbrug: p.t ca 18 kg
Årligt forbrug: 2011: 6000 kg
Geografisk sted: Kragelund/hedensted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Styring af gulvvarmetemp.

Indlæg af Jordsmeden » 22 feb 2011 20:32

Mine flowmålere sider på fremløb, men jeg kører også uden rum termostat,

Det ser ud til at dit frem og retur er forbundet, så vandet bare cirkulere når ingen zoner kalder på varme ? dette kan jo medfører at du ikke opnår ordentlig cirkulation i gulvkredsen, da vandet har nemmere ved ikke at løbe gennem gulvet, men bare "cykle" rundt i shunten.

levi

Re: Styring af gulvvarmetemp.

Indlæg af levi » 22 feb 2011 20:44

Jordsmeden » 22 Feb 2011, 20:32 skrev:Mine flowmålere sider på fremløb, men jeg kører også uden rum termostat,

Det ser ud til at dit frem og retur er forbundet, så vandet bare cirkulere når ingen zoner kalder på varme ? dette kan jo medfører at du ikke opnår ordentlig cirkulation i gulvkredsen, da vandet har nemmere ved ikke at løbe gennem gulvet, men bare "cykle" rundt i shunten.
Mon ikke der sidder en umbraco skrue i i den vinkelløbende radiatorforskruning icon_cheesygrin.gif

Ellers har du ret, - uden "drøvle funktion" vil vandet cykle udenom gulvvarmerne :shock:

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Styring af gulvvarmetemp.

Indlæg af Lau » 22 feb 2011 22:19

Jes sirs.. Som Levi nok har regnet ud, så er jeg også ham der var i røret tidligere..

Ja, jeg skal lige have fundet ud af om der er en drøvlefunktion i den der grimme radiatorforskruning!

Og rigtigt nok, under dækslerne kan jeg justere flow til hver enkelt kreds - der er 4 omgange fra lukket til helt åbent.
Pludseligt giver det mening at mit badeværelse reagerede meget langsomt, når der er godt koldt. Den er nu åbnet en omgang.

Alle indstillinger er skrevet på papir på der er opsat på VVB, en meter over shunten. Vi ser hvad der sker, tak for hjælpen!!


levi

Re: Styring af gulvvarmetemp.

Indlæg af levi » 22 feb 2011 22:24

Lau » 22 Feb 2011, 22:19 skrev:Jes sirs.. Som Levi nok har regnet ud, så er jeg også ham der var i røret tidligere..

Ja, jeg skal lige have fundet ud af om der er en drøvlefunktion i den der grimme radiatorforskruning!

Og rigtigt nok, under dækslerne kan jeg justere flow til hver enkelt kreds - der er 4 omgange fra lukket til helt åbent.
Pludseligt giver det mening at mit badeværelse reagerede meget langsomt, når der er godt koldt. Den er nu åbnet en omgang.

Alle indstillinger er skrevet på papir på der er opsat på VVB, en meter over shunten. Vi ser hvad der sker, tak for hjælpen!!
Jeg syntes nok jeg kunne genkende spørgsmålene :oops:

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Styring af gulvvarmetemp.

Indlæg af Lau » 28 feb 2011 21:24

Så har jeg taget et bette kik på den tidligere nævnte vinkel med ventil. Der er dog blot tale om en simpel ballofix.
IMAG0171.jpg


Man kan jo lade ballofixen være lidt åben, da den så vil kunne aflaste pumpen.
Men eftersom jeg hellere vil sikre mig et godt flow igennem mine gulv-kredse, så er den nu lukket.

levi

Re: Styring af gulvvarmetemp.

Indlæg af levi » 28 feb 2011 23:02

Lau » 28 Feb 2011, 21:24 skrev:Så har jeg taget et bette kik på den tidligere nævnte vinkel med ventil. Der er dog blot tale om en simpel ballofix.
IMAG0171.jpg


Man kan jo lade ballofixen være lidt åben, da den så vil kunne aflaste pumpen.
Men eftersom jeg hellere vil sikre mig et godt flow igennem mine gulv-kredse, så er den nu lukket.
Den er simpel, - men kan bruges :)

Den skal være næsten helt lukket, - men ikke helt :)

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Styring af gulvvarmetemp.

Indlæg af Lau » 01 mar 2011 15:14

levi » 28 Feb 2011, 23:02 skrev: Den er simpel, - men kan bruges :)

Den skal være næsten helt lukket, - men ikke helt :)
For at afleste pumpen? Eller sikre at der ikke kan opbygges for meget tryk?? Eller noget jeg overser??

levi

Re: Styring af gulvvarmetemp.

Indlæg af levi » 01 mar 2011 20:39

Lau » 01 Mar 2011, 15:14 skrev: For at afleste pumpen? Eller sikre at der ikke kan opbygges for meget tryk?? Eller noget jeg overser??
Ja for at aflaste pumpen :)


Besvar