Passat fk40 kontra Atmos.

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
levi

Re: Passat fk40 kontra Atmos.

Indlæg af levi »

Fer » 03 Feb 2011, 21:52 skrev: Så giver dit indlæg med at en Atmos 32kW giver mere effekt end en Passat fk40 ikke helt mening :) Man må vel antage at 32kW er mindre end 40kW :)

Der skal så fyres væstentligt mindre for at opnå de kw :)

Edith: kan se en anden kom frem til min pointe :)
Ja I har helt ret, - 32 kw er mindre end 40 kw, - men sådan vil det ikke føles, - fordi Atmosèn er så meget mere effektiv.

Mogens D
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 24
Tilmeldt: 03 feb 2011 19:02

Re: Passat fk40 kontra Atmos.

Indlæg af Mogens D »

Jeg er ikke sikker på at min Fk40 nogensinde har gået ud med 40kw og er heller ikke sikker på at min 2500l vand nogensinde har været varmet op , altså helt op :(
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5005
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Passat fk40 kontra Atmos.

Indlæg af John Skov Jensen »

levi » 03 Feb 2011, 21:49 skrev: Det har du helt ret i, - men Atmos kedlens 32 kw er langt mere effektive end Passatens 40 kw (Der skal mindre brænde til at lave 40 kw i en Atmos, - end til at lave 40 kw i en Passat).

Derfor vil effekten udfra den indfyrede mængde være helt anderledes, - og man vil hurtigere opnå 40 kw i en Atmos end i passaten..

Håber det giver mening :)
Nej det giver ingen mening. Den effektive kedel vil bruge mindre træ end den ineffektive kedel. Men tidsmæssig vil det altid tage længere for en kedel med en mindre afgiven effekt end for en kedel med en større kedel at udføre det samme stykke arbejde
levi

Re: Passat fk40 kontra Atmos.

Indlæg af levi »

Nej det giver ingen mening. Den effektive kedel vil bruge mindre træ end den ineffektive kedel. Men tidsmæssig vil det altid tage længere for en kedel med en mindre afgiven effekt end for en kedel med en større kedel at udføre det samme stykke arbejde
Du har ret, - men det vil ikke føles sådan.

Der skal meget brænde til at lave 40 kw i passaten, - og væsentligt mindre brænde til at producere samme effekt i Atmossen, - derfor vil det FØLES som om Atmosen har en højere ydelse (Pga. den høje virkningsgrad), - netop fordi den indfyrede mængde er langt mindre.

Men hvis vi kigger på det "helt korrekt" og udelukkende kigger på kw ydelsen, - så har både du og Fer helt ret :great:
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: Passat fk40 kontra Atmos.

Indlæg af Ollii »

Dette vil jeg give levi ret i.
Og det andet er flue knepperi.
Også med erfaring med gamle halm kedler. De egner sig til bønder der fyrer med halm 10 gange hver dag.
Det sidste Halmfyr jeg har erfaring med fyrede 16000 liter op 2 gange dagligt når det rigtig var koldt.
Blæserstyret med rimelig virkning.
Brugte stadig ca 600 kg halm dagligt.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Re: Passat fk40 kontra Atmos.

Indlæg af Aussieboy »

ja til 8-10 øre kg plus presning :)
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
14
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: Passat fk40 kontra Atmos.

Indlæg af Fer »

Jeg er helt med på det besparede forbrug.

Nu er passaten udlagt til halm, hvilket gør at brændkammeret sikkert er anderledes end hvis den havde været bygget til træ.

Hvis vi antager at kedlerne er designet til at smide træ i. Så vil et det altså stadig går hurtigere med 40kW kedlen, da brændkammeret så vil være tilsvarende større. (40 x 1,4 = 56kW så vi har røggas tabet med)

På atmos vil brændkammeret være meget mindre. (32x1,1 = 35,2)

Der er ingen tvivl om at det bliver meget nemmere at fylde et brændkammer på en atmos de par gang der skal til om dagen.

Jeg tvivler dog kraftigt på at det vil gå hurtigere. (Med den undtagelse af at halmkedlen måske har et meget lille brændkammer der gør den skal fyldes helt eller ikke kan komme op og yde 40kW.)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5005
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Passat fk40 kontra Atmos.

Indlæg af John Skov Jensen »

Ollii » 04 Feb 2011, 08:08 skrev:Dette vil jeg give levi ret i.
Og det andet er flue knepperi.
Også med erfaring med gamle halm kedler. De egner sig til bønder der fyrer med halm 10 gange hver dag.
Det sidste Halmfyr jeg har erfaring med fyrede 16000 liter op 2 gange dagligt når det rigtig var koldt.
Blæserstyret med rimelig virkning.
Brugte stadig ca 600 kg halm dagligt.

Ollii, hvad er det du syntes der er flueknepperi??

/John
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Blevet takket: 1 gang

Re: Passat fk40 kontra Atmos.

Indlæg af Albert »

Passat halmkeler har den skavank at røgen og dermed varmen har næsten frit afløb fra brændkammeret til skorsten,og dem der sælges i dag må ikke anvendes til træ.

En atmos eller anden tilsvarende kedel vil være meget mere effektiv end halmkedlen,og uanset hvad der står i div. skemaer,kan enhver vel regne ud at når ca. 40 % af varmen fra passaten og kun ca 10 % fra atmos ryger i skorstenen,vil det gå hurtigere med at varme anlæget op med atmos kedlen.

Som MogensD selv er inde på tror han ikke passaten nogensinde har været oppe på 40 kw,og det er vel ikke svært at regne ud hvorfor.
Der er så nogen der gerne vil tærske langhalm på div. matematiske udregninger,men det ændrer nu ikke på virkelighedens verden,så jeg er enig i levi`s betragtning.

For lige at illustrerer det, er der jo adskillige brugere her i forum der eksperimenterer med eks. røgvendere i deres kedler, og alle kan jo berette om en mere effektiv kedel efter de er monteret,og det er jo i praksis den forskel der er på en halmkedel og en forgasningskedel, på den del af konstruktionen.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5005
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Passat fk40 kontra Atmos.

Indlæg af John Skov Jensen »

Albert » 04 Feb 2011, 10:09 skrev:Passat halmkeler har den skavank at røgen og dermed varmen har næsten frit afløb fra brændkammeret til skorsten,og dem der sælges i dag må ikke anvendes til træ.

En atmos eller anden tilsvarende kedel vil være meget mere effektiv end halmkedlen,og uanset hvad der står i div. skemaer,kan enhver vel regne ud at når ca. 40 % af varmen fra passaten og kun ca 10 % fra atmos ryger i skorstenen,vil det gå hurtigere med at varme anlæget op med atmos kedlen.

Nej, du tager fejl, en 32 kw kedel bliver aldrig hurtigere til at lave det samme arbejde end en 40 kw kedel, selvfølgelig under forudsætning af at begge kedler arbejder på fuld knald og begge lever op til deres kw angivelse.



Som MogensD selv er inde på tror han ikke passaten nogensinde har været oppe på 40 kw,og det er vel ikke svært at regne ud hvorfor.

Hvorfor er det ikke svært at regne ud?? Hvis Passat opgiver den til 40 kw ved fyring med halm, er det vel også det den kan præstere. Husk at de kw opgivelser er varmeydelsen, altså den producerede effekt, uden hensyntagen til mængden af brænde der skal til for at levere ydelsen, altså uden hensyntagen til den indfyrede effekt som i dette tilfælde sikkert vil være det dobbelt med Passat kedlen



Der er så nogen der gerne vil tærske langhalm på div. matematiske udregninger,men det ændrer nu ikke på virkelighedens verden,så jeg er enig i levi`s betragtning.
Det er muligt du mener jeg tærsker langhalm på det, det mener jeg ikke jeg gør. Jeg påpeger blot at en 32 kw kedel laver mindre arbejde end en 40 kw kedel og 32 kw kedlen vil derfor være længere om at lave det samme arbejde som 40 kw kedlen laver, uanset mærke og model. Rimelig simpelt. Det er der ikke meget matematik i.



For lige at illustrerer det, er der jo adskillige brugere her i forum der eksperimenterer med eks. røgvendere i deres kedler, og alle kan jo berette om en mere effektiv kedel efter de er monteret,og det er jo i praksis den forskel der er på en halmkedel og en forgasningskedel, på den del af konstruktionen.[/quote]

Ja grunden til at jeg er ved at bygge en røgkøler til min Atmos er for at få den indfyrede effekt og den afgivne effekt nærmere hinanden, dvs mindre røggastab. Det er ikke for at øge kedlens kw ydelse

Det må så være min sidste kommentar i denne tråd.

Besvar