Jeg har fået et problem med min skorsten, eller retter - jeg får et problem!
Mit Vølund pillefyr, synger på sidste vers efter at have blevet aldeles misrøgtet af forrige husejer:
Jeg tror det ryger sig en tur inden vi ser forår igen... Fyret har en rimelig afgangstemperatur, på mere end 150 grader som min skorsten (isokern) kræver.
Mit problem er: Jeg har besluttet mig for at prøve en woody 16 kw næste gang, men afgangstemp. på den nye black star er kun lidt under 100 grader - og altså ikke nok ifølge Scheidel som producerer isokernelementerne.
Indre dia. er 160 mm, og er i princippet lige stor nok til en 16 kw'er (ifølge scheidel!), men jeg kan ikke umiddelbart skifte kernen ud til en rondo, eller keramisk kerne uden at skulle flække hele skorstenen og isolerer på ny.
Har nogen mødt et lignende problem, eller er det helt nyt?
Hvis jeg skal skifte hele skorstenen ud, overvejer jeg kraftigt at monterer en stålskorsten på gavlen af huset (uden øje ude af sind ) Jeg tror ikke jeg kommer til at fyre med meget andet end træpiller de næste 10 år...
Min ellers udemærkede skorsten er fra 2005 i øvrigt...
Ny skorsten eller...?
- Bach
- Stoker V
- 15
- Indlæg: 150
- Tilmeldt: 27 aug 2008 20:42
- Mit fyr: Alcon fastbrændsel
- Areal: 330 kvm
- Brændsel: Fastbrændsel
- Fremviser gerne i postnummer: 6230
- Geografisk sted: Genner, 6230 Rødekro
- john m
- Stoker XIV
- 16
- Indlæg: 816
- Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
- Mit fyr: 16 kw blackstar
- Areal: 170m2+55m2 værksted
- Brændsel: træpiller
- Dagligt forbrug: 4 -35 kg
- Årligt forbrug: ca 6000
- Geografisk sted: ejstrupholm
- Har takket: 33 gange
- Blevet takket: 28 gange
Re: Ny skorsten eller...?
Hej jeg har en skorsten som din dog en 200mm. kører med en scotte 16 kwh
min røg ligger også omkring 100g.Jeg kører med trækstablisator og der er ingen
problemer i forhold til skorsten.Der jo og så den mulighed at åbne røggasspjældet
lidt hvis der bliver problemer.
mvh john
min røg ligger også omkring 100g.Jeg kører med trækstablisator og der er ingen
problemer i forhold til skorsten.Der jo og så den mulighed at åbne røggasspjældet
lidt hvis der bliver problemer.
mvh john
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"
"rigtige mænd kører V8"
- Bach
- Stoker V
- 15
- Indlæg: 150
- Tilmeldt: 27 aug 2008 20:42
- Mit fyr: Alcon fastbrændsel
- Areal: 330 kvm
- Brændsel: Fastbrændsel
- Fremviser gerne i postnummer: 6230
- Geografisk sted: Genner, 6230 Rødekro
Re: Ny skorsten eller...?
Jeg har ikke erfaret der er problemer med fugt/kondens i skorstenen, indtil nu - men jeg er lidt betænkelig ved det.
Jeg har i øvrigt taget fejl af mit fyr - det har ikke den høje afgangstemp som isokernen kræver...kun ca. 135 grader ifg. tekn. institut.
Jeg har enorme trykstød i min skorsten - så meget at fyret til tider brænder "bagud" og futter plastslangen af fra sneglen og ned til pillebrænderen - andre gange er der så meget træk i snabelen at det køler fyret helt vildt - så meget at det køler returvandet ned inde i kedlen.
Jeg kunne godt bruge noget mere styr på trækket, uden at sænke min skorstenstemp. yderliger med endnu en trækstabilisator.
Hvad er det for et røggasspjæld du nævner John?
Jeg har i øvrigt taget fejl af mit fyr - det har ikke den høje afgangstemp som isokernen kræver...kun ca. 135 grader ifg. tekn. institut.
Jeg har enorme trykstød i min skorsten - så meget at fyret til tider brænder "bagud" og futter plastslangen af fra sneglen og ned til pillebrænderen - andre gange er der så meget træk i snabelen at det køler fyret helt vildt - så meget at det køler returvandet ned inde i kedlen.
Jeg kunne godt bruge noget mere styr på trækket, uden at sænke min skorstenstemp. yderliger med endnu en trækstabilisator.
Hvad er det for et røggasspjæld du nævner John?
Mvh Bjørn.
- john m
- Stoker XIV
- 16
- Indlæg: 816
- Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
- Mit fyr: 16 kw blackstar
- Areal: 170m2+55m2 værksted
- Brændsel: træpiller
- Dagligt forbrug: 4 -35 kg
- Årligt forbrug: ca 6000
- Geografisk sted: ejstrupholm
- Har takket: 33 gange
- Blevet takket: 28 gange
Re: Ny skorsten eller...?
Det er et spjæld der sidder i et scotte/ woody anlæg man kan justere
så røgen tager en mere direkte vej gennem kedlen og derfor
højere røggastemp.
mvh john
så røgen tager en mere direkte vej gennem kedlen og derfor
højere røggastemp.
mvh john
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"
"rigtige mænd kører V8"